بحرین آسمان خود را به روی قطر باز کرد

پیش‌تر عربستان سعودی و امارات متحده عربی مرزهای خود را به روی قطر باز کرده بودند

ولیعهد بحرین در حال امضاء توافقنامه در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در العلا-BANDAR AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

به دنبال توافق هفته گذشته قطر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای پایان محاصره و از سرگیری روابط، بحرین از امروز (دوشنبه) آسمان خود را به روی هواپیماهای قطری باز می‌کند.

امیر قطر هفته گذشته، سه سال و نیم پس از محاصره اقتصادی کشورش برای نخستین بار به منظور شرکت در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس به عربستان سعودی سفر کرد. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به استقبال او رفت و در جریان اجلاس اعلام شد که محاصره قطر پایان می‌یاد و مرزهای زمینی، هوایی و دریایی عربستان به روی قطر باز می‌شود. عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر به دلیل سیاست‌های قطر در حمایت از آنچه «تروریسم» خوانده می‌شود و پشتیبانی از اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه، در سه سال و نیم گذشته این کشور را در محاصره اقتصادی قرار داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان و امارات متحده عربی نخستین کشورهایی بودند که مرزهای خود را به روی قطر باز کردند. اکنون بحرین نیز در همین مسیر گام برمی‌دارند.

به گزارش رویترز، بحرین همواره ادعا‌هایی را درباره نقض حریم دریایی‌ خود از سوی قطر مطرح کرده بود. اما اکنون با روند بهبود روابط با قطر همراه شده است.

بحرین پیش از این نیز توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضاء کرده بود که پیش‌تر از سوی امارات متحده عربی تحت عنوان «پیمان ابراهیم» امضاء شده بود.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که تهدید‌های ناشی از تحرک‌های جمهوری اسلامی در منطقه و لزوم شکل‌گیری جبهه‌ای متحد در برابر آن، روند عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل و بهبود روابط شورای همکاری خلیج فارس با قطر را شتاب بیشتری بخشیده است.

بیشتر از جهان