بی‌اعتمادی و تشکیک علمی؛ علت ممنوعیت واکسن‌‌های آمریکایی و انگلیسی

علی خامنه‌ای روز جمعه گفت که ورود واکسن کرونای تولیدی آمریکا و انگلیس به کشور ممنوع است

وزیر بهداشت ایران می‌گوید بسیاری افراد در آمریکا و اروپا این واکسن [تولیدشده به روش mRNA] را به‌دلیل تشکیکی که ایجاد شده، نمی‌‌زنند- تصویر از خبرگزاری تسنیم

سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران، علت سخنان علی خامنه‌ای مبنی‌بر ممنوعیت خرید واکسن کرونا از آمریکا و انگلستان را بی‌اعتمادی حاصل از ایجاد مشکل‌ در انتقال ارز برای خرید دارو و واکسن و تشکیک در جنبه‌های علمی واکسن ساخته‌شده به روش mRNA اعلام کرد.

نمکی روز یکشنبه ۲۱ دی‌ماه، در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در مازندران، با اشاره به تحریم‌های آمریکا، گفت: «ما وقتی می‌‌خواستیم از کره جنوبی که پول ما در آنجا بلوکه شده است، «رپید تست» بیاوریم، امروز و فردا کردند و در نهایت هم گفتند آمریکایی‌‌ها به ما اجازه نمی‌‌دهند این تست‌‌ها را به شما بدهیم.»

او درمورد سازوکار کووکس هم گفت که برای پرداخت قسط اول هزینه خرید واکسن‌ها به مبلغ ۵۲میلیون دلار، ایران را یک ماه و نیم معطل کرده‌اند. 

وزیر بهداشت ایران که به‌علت قرمز شدن وضعیت کرونا در مازندران به این استان سفر کرده است، افزود: «چطور ممکن است کشوری که مظلوم واقع شده است، رهبرش باور کند آمریکایی که برای بیمار ما اجازه واردات و گردش پول برای دارو نمی‌‌داد، برای افراد سالم ما واکسن کرونا هدیه کند؟ کدام عقل سلیمی باور می‌‌کند کسی که برای بیمار ما از پول خود ما اجازه حمل و نقل دارو نداده است حالا برای افراد سالم ما واکسن هدیه کند؟ این امر با عقل جور در نمی‌‌آید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین به «تردیدهای مطرح‌شده در گزارش‌های علمی درمورد واکسن ساخته‌شده به روش mRNA (آران‌آی پیام‌رسان)» اشاره کرد و گفت:«در خود آمریکا، مقالاتی چاپ شد که گفته شد mRNA می‌‌تواند عوارضی از جمله ایجاد بیماری‌‌های خودایمنی داشته باشد. ممکن است ام‌‌آران‌‌ای با دستکاری سیستم ایمنی آن را به‌هم بریزد.» 

او گفت که «بسیاری از افراد در خود آمریکا و اروپا این واکسن را به دلیل تشکیکی که ایجاد شده نمی‌‌زنند» و علی خامنه‌ای که گزارش‌های علمی در زمینه واکسن کرونا را دریافت می‌کند، حق دارد «مسئولین کشور را از چیزی که در رابطه با آن تشکیک ایجاد شده است منع کند».

سعید نمکی افزود: «فرمایش رهبری مبنی بر منع ورود واکسن از برخی منابع، متکی بر دیرینه شیطنت‌‌آمیز کشورهای آمریکا و انگلیس در مسائل ما و جنبه‌‌های علمی است.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه ۲۰ دی‌ماه، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت به مسئولان کشور دستور داده که «ورود واکسن کرونای تولیدی آمریکا و انگلیس به کشور ممنوع است».

وزیر بهداشت ایران درحالی این دلایل را برای تصمیم رهبر حمهوری اسلامی مبنی‌بر ممنوعیت ورود واکسن از «آمریکا و انگلستان» ذکر می‌کند که ساخت واکسن کرونای آکسفورد-آسترازنکا در انگلستان با روش استفاده از ویروس ضعیف‌شده بوده است و این کشور نقش مستقیمی در تحریم‌های فعلی ایران مشکلات مربوط به جابه‌جایی ارز برای خرید واکسن نداشته است.