قبایل بومی آمازون دست به گریبان با «نفرین خوارا»

بومیان می‌گویند معدنچیان ویروس کرونا را به این منطقه بکر آورده‌اند

یک مرد بومی یانومامی در جنگل‌های آمازون- LEO RAMIREZ / AFP

پدرِ داریو کوپه‌ناوا یانومامی، تک و تنها در جنگل با شمن‌ها و «ارواح جنگل» برای ضعیف کردن «خوارا» همکاری می‌کند. «خوارا» در زبان جامعه بومی برزیلی یانومامی به معنی بیماری مسری‌ای است که خارجی‌ها با خود می‌آورند.

داریو پسر ارشد رئیس گران‌قدر یانومامی‌ها و داوی کوپه‌ناوای شمن، و نیز معاون انجمن هوتوکارا یانومامی است و او نیز در این مبارزه شرکت دارد و از امدادهای غیبیِ روحانی (spirituall) کمک می‌گیرد تا جلو نابودی جامعه‌اش را بر اثر ورود ویروس کرونای جدید توسط افراد غیربومی بگیرد.

او می‌گوید: «ما جنگل‌نشینان یانومامی مسئول پدیدار شدن بیماری‌های جدید نیستیم. ما با طبیعت زندگی می‌کنیم، ساختار  جنگل را می‌شناسیم و می‌دانیم محیط زیست چگونه کار می‌کند. می‌دانیم که نباید برایش دردسر درست کنیم و باید تعادل میان زندگی یانومامی و مادر زمین را حفظ کنیم.»

اما کووید-۱۹ به قبیله‌های بومی برزیل با جمعیتی بالغ بر ۸۵۰ هزار نفر، نیز رسیده است. طبق اعلام انجمن بومیان برزیل، حدود ۴۳ هزار و ۵۲۴ نفر از این بومیان از ۱۶۱ قبیله مختلف در برزیل به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۹۰۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

طبق اعلام مجمع ریاست یانومامی و یه‌کوانا، ۱۲۰۲ نفر از یانومامی‌ها مبتلا به این ویروس شده‌اند و ۲۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. اولین قربانی، آلوانه‌یی خیریخان بود، پسری ۱۵ ساله‌ که در ماه آوریل جان خود را از دست داد.

طبق گزارشی که مجمع ریاست یانومامی و یه‌کوانا تنظیم کرده است، در ایالت‌های روراییما و آمازونا، از اوت تا اکتبر تعداد مبتلایان منطقه یانومامی به ویروس کرونا بیش از ۲۵۰ برابر افزایش یافته است.

پژوهشی که فقط بر روی روستاهای نزدیک به محدوده معدن‌های غیرقانونی انجام شده است، نشان داد که حدود ۵ هزار و ۶۰۰ نفر از اهالی یانومامی (یعنی حدود ۴۰ درصد جمعیت‌شان) ممکن است آلوده به کووید-۱۹ باشند. نباید مرگ و میر ناشی از بیماری را دست کم گرفت، زیرا ممکن است این جامعه را در معرض خطر انقراض قرار دهد.

داریو می‌گوید: «این شرایط درد و رنج زیادی را به من و مردم قبیله‌ام تحمیل می‌کند. پیران قبیله سال‌ها عمر کرده‌اند، از خانواده‌های زیادی مراقبت کرده‌اند، و ریاست قبیله‌مان را به عهده داشته‌اند. این پیران حافظه نسل‌اندرنسل ما هستند و تاریخ یانومامی را نسل‌های بعد می‌رسانند. اگر این‌ها بمیرند، حتی اگر رئیس‌های دیگر قبیله هم آموزش نسل‌های جدید را ادامه دهند، بخشی از تاریخ‌ اولین انسان‌های جنگل‌زاد را از دست خواهیم داد.

داریو کارزاری به راه انداخته است موسوم به «معدن‌چیان بیرون، کووید بیرون!» تا از دولت برزیل بخواهد که معدن‌چیان را از این منطقه بیرون کند و جلو گسترش کووید-۱۹ را بگیرد.

توماری نیز با هدف فشار وارد کردن به دولت و وزرای عالی‌رتبه تنظیم شده است که ۴۳۹ هزار امضا جمع کرده است. این سند را روز ۳ دسامبر به کنگره برزیل بردند و هم‌زمان با طرح آن، تصویر نقاشی‌های خاپیری (روح جنگل) مربوط به قبیله یانومامی را بر ساختمان کنگره ملی این کشور انداختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داریو با همیلتن مورائو، معاون رئیس جمهوری برزیل دیدار کرد و از او خواست که فوراً معدن‌چیان را از آن ناحیه خارج کند. مورائو به او قول داد که اقداماتی انجام شود تا در اوایل ماه ژوئیه از منطقه خارج شوند.

یک دادگاه فدرال با تشخیص خطری که مردم بومی را تهدید می‌کند به رئیس جمهوری ژاییر بولسونارو دستور داد ۲۰ هزار معدن‌چی غیرقانونی طلا را در ماه ژوئيه از منطقه یانومامی‌ها خارج کند. قاضی آن دادگاه پنج روز به دولت مهلت داد تا برنامه‌ای اضطراری برای حفاظت از مردم یانومامی بچیند. اما معدن‌چیان هنوز سر جای خود هستند.

مائوریچیو یه‌کوانا، مدیر انجمن هوتوکارا یانومامی و سخنگوی کارزار «معدن‌چیان بیرون، کووید بیرون!»، می‌گوید: «با وجود صدور حکم قضایی، هنوز واکنش قاطعی برای جلوگیری از بدتر شدن این وضعیت نشان نداده‌اند.»

او در سخنرانی‌اش در چهل و پنجمین جلسه مجمع حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر، از هجوم معدن‌چیان غیرقانونی به آن منطقه انتقاد کرد و هشدار داد که بدین ترتیب، محیط زیست بیش از پیش نابود و آلوده می‌شود. او می‌گوید: «در جوامع یانومامی، مخصوصاً در مناطقی که معدن‌چیان غیرقانونی حضور پررنگ‌تری دارند، ویروس شیوع یافته است. برای حذف این معدن‌چیان باید بیش از پیش اقداماتی صورت گیرد.»

داریو، پدرش، شمن‌ها، و ارواح جنگل، همچنان مشغول مبارزه‌اند. داریو می‌گوید: «می‌خواهیم زنده بمانیم. مردم ما باید زنده بمانند و زندگی کنند و معدن‌چیان باید از سرزمین‌های ما بروند. ما مبارزه و مقاومت خواهیم کرد. برای این کار به حمایت برزیلی‌ها و مردم جهان نیاز داریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان