قالیباف: امضای بایدن برای ما تضمین نیست

زمانی تحریم‌ها برداشته می‌شود که بتوانیم نفت خود را بفروشیم

قالیباف گفت بازگشت آمریکا به برجام برای ما اهمیتی ندارد بلکه برای ما فقط و فقط رفع عملی و قابل‌لمس تحریم‌ها موضوعیت دارد - عکس از تسنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی صبح گفت امضای بایدن هم برای ما تضمین نیست و تجربه بدعهدی دوره دولت اوباما - بایدن نشان داد که نباید به رفع حقوقی و کاغذی تحریم‌ها دلخوش کرد. زمانی تحریم‌ها، برداشته شده است که بتوانیم نفت خود را بفروشیم و با ارز حاصل از فروش آن از طریق سازوکار رسمی بانکی، با دنیا تجارت کنیم. در این صورت ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می‌کند.

محمدباقر قالیباف با اشاره به سخنان اخیر علی خامنه‌ای دررابطه‌با بازگشت به برجام اظهار داشت: «برجام برای ما توافقنامه‌ای مقدس نیست بلکه با شروطی مورد پذیرش جمهوری اسلامی قرار گرفته تا تحریم‌ها را رفع کند، لذا بازگشت آمریکا به برجام برای ما اهمیتی ندارد بلکه برای ما فقط و فقط رفع عملی و قابل‌لمس تحریم‌ها موضوعیت دارد.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دررابطه‌با بازگشت آمریکا به برجام گفته است: «ما هیچ عجله‌ای نداریم آمریکا به برجام برگردد. آنچه ما بر آن تأکید داریم برداشته شدن تحریم‌هاست که حقی ضایع‌شده از ملت ایران است. اگر تحریم‌ها برداشته شود، آن‌وقت برگشت آمریکا به برجام معنا دارد اما اگر این رخ نداد، حتی برگشت آمریکا به برجام ممکن است به ضرر ما باشد.»

این در حالی است که بایدن آمادگی خود را برای بازگشت به برجام ابراز کرده و بازگشت آمریکا به برجام پس از شکست دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی به‌صورت گسترده مطرح شده است. جو بایدن رئیس‌جمهور آینده آمریکا که کار خود را در کمتر از دوهفته آینده آغاز می‌کند گفته که مخالف سیاست فشار حداکثری ترامپ است.