همکاری ایران و کوبا برای ساخت واکسن کرونا

«کوبا توافقی برای انتقال فناوری ساخت واکسن با تهران امضا کرده است»

جهانپور پیشتر گفته بود که برای تولید مشترک واکسن کرونا با یک کشور خارجی اقداماتی از قبل انجام شده بود-STR / AFP

یک روز پس از اعلام عمومی ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و اروپایی کرونا از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران به خبر همکاری با کوبا برای ساخت واکسن اشاره کرد.

کیانوش جهانپور روز شنبه در توییتی، خبر خبرگزاری رویترز را در مورد همکاری ایران و کوبا برای ساخت واکسن کووید-۱۹ بازنشر کرد و متن پیام را چنین نوشت،:«همکاری ایران و کوبا در تولید واکسن کروناویروس به روایت رویترز.»

رویترز پیشتر در گزارشی از هاوانا گفت، کوبا که مانند ایران تحت تحریم‌های آمریکا است، توافقی برای انتقال فناوری ساخت و نتایج آزمایش‌های بالینی بهترین گزینه واکسن کرونایی را که در آن کشور وجود دارد، با تهران امضا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشخص نیست که توییت آقای جهانپور، که ساعاتی پس از این خبر رویترز منتشر شد، در تایید آن است یا خیر. اما اشاره‌های قبلی او در توییتر و نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایران، ظاهرا حکایت از تایید این موضوع دارد.

وی پیشتر در یک توییت دیگر، اظهارات دو روز پیش مایکل شیفتر، رئیس اتاق فکر گفت‌وگوی بین آمریکایی واشنگتن، را بازنشر کرد که همکاری کوبا و ایران را که هر دو تحت تحریم آمریکا هستند، برای تولید واکسن کووید-۱۹ شگفت‌آور دانسته است و آن را یک «اتحاد ژئوپلیتیک و عمل‌گرایانه» توصیف کرده است.

این مقام وزارت بهداشت ایران هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا نیز گفته بود که برای تولید مشترک واکسن کرونا با یک کشور خارجی اقداماتی از قبل انجام شده بود. شرط ایران برای انجام کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا در داخل کشور، تولید مشترک واکسن و انتقال فناوری تولید واکسن به ایران بود.

کیانوش جهانپور در ادامه گفته بود که برخی شرکت‌های خارجی در این زمینه مذاکراتی با ایران داشتند، ولی در زمان حاضر فقط یکی از موسسات قدیمی و شناخته شده کوبا در حوزه واکسن سازی، که از سال‌های قبل با انستیتو پاستور ایران در زمینه تولید واکسن همکاری داشته است، تولید واکسن کرونا را با انستیتو پاستور دنبال کرده است.

بیشتر از جهان