قرارگاه خاتم‌الانبیا خواستار واگذاری دارایی‌های دولت در ازای مطالباتش شد

فرمانده قرارگاه: بر اساس نیازهای خود فهرستی از اموال دولت را تهیه کرده‌ایم

در دولت های قبلی به جای بدهی، نیروگاه سبلان، بخشی از فولاد خوزستان و مخابرات را به قرارگاه واگذار شد - عکس از تسنیم

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا از پیشنهاد این قرارگاه به دولت برای «واگذاری دارایی‌هایش» خبر داد و گفت: «به دولت پیشنهاد کردیم تا به‌جای مطالبات قرارگاه، دارایی‌هایش را به قرارگاه واگذار کند.»

سعید محمد در این باره افزود: «قرار بر این شد که باتوجه‌به اینکه چه واگذاری‌هایی در سال آینده انجام می‌شود، قرارگاه لیستی را تهیه کند. بر اساس نیازهای خود فهرستی را تهیه کردیم که به کدام اموال دولت نیاز داریم. البته این کار به‌عنوان تهاتر با مطالبات قرارگاه نیست.»

محمد در گفت‌وگو با ایلنا و درباره حوزه فعالیت‌های عمرانی قرارگاه اظهار داشت قرارگاه دو بودجه عمرانی و غیرعمرانی دارد در بودجه عمرانی عدد بسیار شفاف است اما میزان بودجه قرارگاه در بخش غیرعمرانی عدد مشخص نیست.

او افزود: «سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان از خزانه دولت پول دریافت می‌کنیم که البته همه آن به شکل نقد نیست از این عدد سه هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص دارد و حدود هفت هزار میلیارد تومان هم متعلق به پروژه‌های غیرعمرانی و شهرداری‌ها است.»

او تأکید کرد که در دو دولت قبل سابقه این نوع همکاری‌ها وجود داشته و دولت در آن زمان به‌جای بدهی، نیروگاه سبلان، بخشی از فولاد خوزستان و مخابرات را به قرارگاه واگذار کرد که برای همان مجموعه ارزش افزوده ایجاد کردیم.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با داشتن ۹ هلدینگ، بزرگ‌ترین پیمانکار پروژه‌های عمرانی در ایران است. این قرارگاه در سال ۱۳۶۸ تأسیس شد و قرار بود کار بازسازی مناطق آسیب‌دیده در جریان جنگ ایران و عراق را انجام دهد.

با گذشت ۳۱ سال از تأسیس این قرارگاه، اکنون پیمان‌کار بزرگ‌ترین پروژه‌های نفتی، پالایشی، راه‌سازی، خانه‌سازی و انتقال نیرو در ایران است و در بعضی موارد بدون انجام تشریفات قانونی به این بخش از سپاه پاسداران واگذار می‌شود. این قرارگاه با بیش از ۸۰۰ شرکت و مجموعه اقتصادی داخلی و خارجی، پروژه‌های ساخت جاده، تونل، مترو، پاساژ، مال، حفاری، سدسازی، نفت و گاز، پتروشیمی، لوله‌‌گذاری و ... را در سراسر ایران در دست دارد.

بسیاری از ناظران معتقدند که با انحصار پروژه‌های سودآور اقتصادی در دست قرارگاه خاتم و استفاده این قرارگاه از رانت‌های اطلاعاتی و قانونی، بخش بزرگی از اقتصاد خصوصی ایران به نابودی کشیده شده است. از سوی دیگر سپاه یک نهاد نظامی است که به جز پول و رسانه، اسلحه نیز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه حسن روحانی پس از انتخابات سال ۹۶ سپاه پاسداران را «دولت با تفنگ» خوانده بود. او در این باره گفت: «ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه‌کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست.»

از طرف دیگر، سپاه پاسداران به‌مانند برخی دیگر از نهادهای بزرگ اقتصادی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند. به همین دلیل امکان رسیدگی و بازخواست وجود ندارد.