واکسن دادند ولی ما قبول نکردیم

رئیس‌جمهور ایران می‌گوید اجازه نخواهد داد واکسن تولیدی شرکت‌های خارجی روی مردم ایران آزمایش شود

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که پیشنهادهایی از طرف کشورها و شرکت‌های تولیدکننده واکسن کرونا برای دراختیار گذاشتن این واکسن دریافت کرده بود ولی وزارت بهداشت با آزمایش آن‌ها روی مردم ایران مخالفت کرد.

روحانی گفت: «واکسن‌هایی در اختیار ما بود، اما شرکت‌هایی بودند که می‌خواستند آن را روی مردم ما آزمایش کنند. به ما پیشنهاد دادند و وزارت بهداشت درمان به حق نپذیرفت و قبول نکرد.البته برخی کشورها قبول کردند که کاری به آنها نداریم؛ بنابراین مردم ما مطمئن باشند آنها وسیله آزمایش برای شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت.»

اشاره حسن روحانی به مشارکت کشورهای همسایه در پروژه تولید واکسن و مخالفت ایران با این موضوع در حالی است که او دهم مهرماه در نامه‌ای خطاب به شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اعلام کرد که ایران حاضر است در تولید واکسن کرونا با چین همکاری کند.

روحانی از شی‌جین پینگ خواست که «دستور» دهد تا ایران نیز به پروژه‌های تحقیقی چین برای مقابله با کرونا بپیوندد. این درخواست ایران با بی‌اعتنایی چینی‌ها همراه شد و آن‌ها ترجیح دادند که این پروژه را در امارات متحده عربی پیش ببرند.

همچنین مقام‌های وزارت بهداشت ایران دو هفته پیش اعلام کردند که مذاکراتی با شرکت دولتی تولید واکسن در کوبا انجام داده‌اند تا آن‌ها اجازه دهند ایران نیز به این پروژه بپیوندند و فاز آزمایش انسانی واکسن کرونای کوبایی بر روی ۵۰ هزار ایرانی انجام شود.

سخنان حسن روحانی درباره مخالفت با واکسن خارجی یک روز پس از آن انجام می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که او به مسئولان دستور داده که ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به ایران ممنوع است.

هم‌اکنون واکسن‌های دو شرکت آمریکایی فایزر و مدرنا و همچنین واکسن انگلیسی آکسفورد-آسترازنکا در طرح واکسیناسیون عمومی در کشورهای غربی به کار گرفته می‌شوند.

همه کشورهایی که از این سه واکسن استفاده می‌کنند، تاییدیه ایمنی و کارایی آن‌ها را صادر کرده‌اند و همه آن‌ها فاز آزمایش انسانی را با موفقیت به پایان برده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای روز گذشته گفت که او به واکسن تولید ایران اعتقاد و اعتماد دارد و به مسئولان کشور دستور داده که ورود واکسن کرونای تولیدی آمریکا و انگلیس به کشور ممنوع است.

رهبر جمهوری اسلامی گفت که واکسن‌های تولیدی آمریکا و انگلیس موثر نیست چرا که وضعیت کرونا در کشورشان وخیم است: «اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن کرونا تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشور خودشان پیش نمی‌آمد. چند روز پیش ظرف ۲۴ ساعت، چهار هزار نفر تلفات داشتند. اگر آمریکا و کارخانه فایزرشان بلد است واکسن تولید کند خودشان استفاده کنند که این مقدار مرده و کشته کرونایی نداشته باشند. انگلیس هم همین‌طور.»

او همچنین گفت که به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اعتماد ندارد و فکر می‌کند که آن‌ها می‌خواهند واکسن خود را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند.