بازداشت سه نفر به اتهام ترور رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

امرالله صالح می‌گوید وجدان طالبان از ریختن خون فعالان مدنی بی‌گناه بلرزد و بپوسد

یوسف رشید رئيس نباید انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان دو هفته پیش در کابل ترور شد- رسانه‌های اجتماعی

دولت افغانستان اعلام کرده است که سه نفر را به اتهام ترور یوسف رشید، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، بازداشت کرده است.

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید این سه نفر در سوءقصد به جان آقای رشید مستقیما دست داشتند. او در پیامی نوشت:‌ «سه نفر از افرادی که به‌صورت مستقیم در ترور شهید یوسف رشید دخیل بودند شناسایی و دو نفر از آن‌ها دستگیر شده‌اند. یکی از قاتلان به بهانه درس خواندن خود را همکلاسی پسر یوسف خان وانمود کرده بود تا از این طریق، تمام برنامه را تکمیل کند. تروریست‌ها با گروه کوچکی از طالبان که با نام مستعار «مسلمیار» در ولایت لوگر فعالیت می‌کنند، در ارتباط هستند. وقتی اعترافات قاتلان را دیدم با خود گفتم خدایا چگونه این افراد هیچ بویی از انسانیت نبرده‌اند و با ظاهر انسانی اما ابلیس‌گونه، جان یک شخصیت ما را گرفتند.»

او می‌افزاید: «امید است پس از تکمیل پرونده، این قاتلان نیز اعدام شوند. طالب اگر وجدان داشته باشد، باید از ریختن خون فعالان مدنی کشور ما  بلرزد و بپوسد. این نوع وجدان قابل احیا و بازسازی نیست. فرجام ریختن خون ناحق، دامن قاتل را خواهد گرفت و موجب رسوایی در دنیا و مجازات در آخرت است.»

وزارت کشور افغانستان هم گفته است که علاوه بر این سه نفر، افراد دیگری هم که در ترور یوسف رشید دست داشته‌اند، تحت پیگرد هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افراد مسلح ناشناس، یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) را دو هفته پیش به‌ قتل رساندند. آقای رشید یک صبح در حال خروج از خانه در حوزه هفتم امنیتی شهر کابل پایتخت افغانستان، هدف حمله قرار گرفت.

گروه طالبان نه تنها دست داشتن در این حمله را نپذیرفته است بلکه آن را محکوم کرده بود. طالبان برای متهم نشدن به کارشکنی در روند صلح و نشان دادن چهره‌ای سازگار با فعالان مدنی ادعا می‌کند که در قتل‌های هدفمند خبرنگاران، روحانیون و فعالان مدنی دست ندارد اما اعترافات افراد بازداشت شده نشان می‌دهد که آن‌ها وابسته به شاخه‌ای از گروه طالبان بوده‌اند.

شورشیان تاکنون نسبت به این خبر واکنشی نشان‌ نداده‌اند.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، نهادی مستقل و بی‌طرف است که در سال ۲۰۰۴ میلادی با کمک تعدادی از نهادهای جامعه مدنی ایجاد و در وزارت اقتصاد، ثبت شد. هدف سازمان این است که همه شهروندان واجد شرایط رای‌دهی در انتخابات، از فرصت‌ یکسان برای حضور در انتخابات برخوردار باشند تا انتخابات در افغانستان دموکراتیک، آزاد و شفاف برگزار شود. فیفا که یک نهاد فراگیر ملی با دفاتر ولایتی است، همواره بر بی‌طرفی و مستقل بودن خود تاکید کرده است. این نهاد در گذشته بارها از تخطی‌ها و تقلب‌های انتخاباتی انتقاد کرده ‌است.

قتل‌های هدفمند روشنفکران، روزنامه‌نگاران و روحانیون منتقد طالبان در هفته‌های اخیر، به شدت افزایش یافته ‌است.

بیشتر از جهان