سقوط حجم صادرات ماهی از بریتانیا به اروپا در نتیجه موانع اداری در گمرکی

ماهیگیران بریتانیایی در حال توقف صادرات به اروپا هستند

صیادان بریتانیایی اوضاع را «فاجعه‌بار» توصیف می‌کنند-ANDY BUCHANAN / AFP

ماهیگیران بریتانیایی در حال توقف صادرات به اروپا هستند، زیرا کاغذبازی گمرکی جدیدی که دولت به عنوان بخشی از برگزیت معرفی کرده است، تجارت آن‌ها را ناممکن و ناسودده کرده است. 

ماهیگیران بریتانیایی برای صادرات به اتحادیه اروپایی که بزرگ‌ترین بازار آن‌ها است، باید گواهی‌های بهداشتی جدید، اظهارنامه‌های گمرکی و مدارک دیگری ارائه کنند. 

صیادان اوضاع را «فاجعه‌بار» توصیف می‌کنند. سفارش‌های خرید از اروپا نیز به دلیل موانع تجاری جدید دولت بوریس جانسون در حال ته کشیدن است. 

غذاهای دریایی بسیار فسادپذیرند و صادرات آن‌ها به جریان بی‌وقفه از مرزها متکی است. محموله‌های آزمایشی کوچکی که به فرانسه و اسپانیا ارسال شده‌اند و به طور معمول یک روز به طول می‌انجامید، اکنون سه روز یا بیشتر زمان می‌برد. 

همچنین پنج ساعت طول می‌کشد تا صادرکنندگان گواهی بهداشت را از مقامات دریافت کنند. این سندی است که برای درخواست سایر مدارک گمرکی لازم است. 

سانتیاگو بوئسا، مدیر شرکت اس‌بی فیش، به خبرگزاری رویترز گفت: «مشتریان خارجی در حال بیرون کشیدن از بازار ما هستند. محصولات ما زود فاسد می‌شود و مشتریان انتظار دارند آن را تازه بخرند، بنابراین خرید نمی‌کنند. این فاجعه است.» 

در همین حال، دیوید نوبل، یک صادرکننده که از ماهی‌گیران اسکاتلندی برای صادرات به اروپا خرید می‌کند، به رویترز گفت که کاغذبازی جدید برگزیت بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ پوند در روز هزینه دارد و بیشتر سود را از بین می‌برد. 

وی گفت: «اگر ماهی ما خیلی گران باشد، مشتریان ما در جای دیگر خرید خواهند کرد.» 

دونا فوردیس، مدیرعامل سی‌فود اسکاتلند، نیز گفت: «در ۴۸ ساعت گذشته شاهد همان چیزی بودیم که انتظار داشتیم. موانع جدید غیرتعرفه‌ای دیوان‌سالارانه. هیچ سازمانی هم نمی‌داند مشکل را چگونه حل کند. 

این یک طوفان فوق‌العاده برای کسب‌وکار صادرکنندگان غذاهای دریایی اسکاتلند است. اول بلای کرونا نازل شد. بعد مرز فرانسه قبل از کریسمس بسته شد. حال با پایان دوره انتقالی برگزیت موانع اداری عظیم بر سر راه صادرات علم شده است که در گمرک‌ها صف‌های دراز و گیجی مطلق به بار آورده است. 

مشکلات آی‌تی در فرانسه باعث شد تا محموله‌ها از بولون سور مر به دانکرک تغییر مسیر داده شوند، زیرا آن گمرک برای این که خط مقدم صادرات باشد، آماده نبود. همچنین، گمرک بریتانیا نیز مشکلات آی‌تی داشته است که باید به سرعت حل کنند تا گواهینامه‌ها صادر شود.» 

وی گفت که همچنین ‌عدم آگاهی از این که چه مدارکی مورد نیاز است، باعث طولانی شدن زمان حمل و نقل شده است. وی خواستار کاهش محدودیت‌ها و کنترل‌ها شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درست است که جریان حرکت کامیون‌ها از طریق بنادر انگلیس همچنان برقرار است، اما حجم محموله‌ها به شدت کاهش یافته است، چرا که کسب‌وکارها برای پرهیز از دیوان‌سالاری به‌سادگی صادرات را کم کرده‌اند. 

استنا که یک شرکت حمل‌ونقل دریایی است، گفت که هفته آینده به دلیل کاهش تقاضا در نتیجه برگزیت فعالیت دوازده کشتی دریایی را در خط بین ولز و ایرلند لغو می‌کند. 

صبح روز جمعه، وزیر حمل و نقل، گرانت شپس، از موانع جدید تجاری دفاع کرد و افزود که «تغییراتی» ایجاد شده است. 

وی گفت: «دفتر کابینه با کسب‌وکارها همکاری می‌کند.» 

وی گفت: «این طور نیست که جریان کالاها متوقف شده باشد. من آمار را بررسی کرده‌ام، آمار در بندر کنت را نیز ساعت به ساعت بررسی کرده‌ام. هر روز، جریان گمرکات افزایش داشته است. 

شما می‌بینید که جریان کالاها از گمرکات کاملاً روان است. خبری از آن ترافیک ۱۱ مایلی که به ما گفته بودند، اتفاق می‌افتد، نیست.» 

آقای شپس اعتراف کرد که «امسال گمرکات آغاز آرام‌تری داشته‌اند» اما گفت که این امر به دلیل ذخیره‌سازی پیش از توافق برای مقابله با خطرات ‌عدم توافق بوده است. وی گفت: «تعداد کامیون‌هایی که به دلیل نداشتن مدارک برگردانده می‌شوند، کمتر از یک درصد است.» 

وی به رادیو بی‌بی‌سی ۴ گفت: «بار دیگر گمرک‌ها را در اوج فعالیت خواهیم دید. اما در حال حاضر جریان در مرز برقرار است. 

من با فرانسوی‌ها صحبت کرده‌ام… آن‌ها به من می‌گویند که بسیار مشتاق هستند که جریان را در مرز حفظ کنند. بیش از آن که ما به آن‌ها صادر کنیم، آن‌ها به ما صادر می‌کنند. بنابراین این به نفع آن‌ها است.» 

© The Independent

بیشتر از جهان