بمب‌های دست‌ساز در محوطه کنگره، جایزه ۵۰ هزار دلاری اف‌بی‌آی

پیش از یورش هوادارن ترامپ به کنگره، چند بمب‌ لوله‌ای در نزدیکی دفاتر حزب جمهوری‌خواه و دموکرات کشف شد.

تصویری که  اف‌بی‌آی از فرد مظنون منتشر کرده است - FBI/Handout via REUTERS

اف‌بی‌آی برای هر کسی که اطلاعاتی «منجر به ردیابی، دستگیری و محکومیت» مسبب یا مسببان جاسازی موادانفجاری در نزدیکی مقر احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه ارائه کند، یک پاداش حداکثر ۵۰ هزار دلاری تعیین کرده است.

پنجشنبه شب، اف‌بی‌آی با انتشار عکسی از یک مظنون که کاپشن کلاه‌دار خاکستری و دستکش و شلوار مشکی به تن داشت و جسمی را در دست راست خود گرفته بود، از مردم برای شناسایی او کمک خواست.

بعدازظهر چهارشنبه، درست قبل از آن که گروهی از آشوبگران طرفدار ترامپ به ساختمان کنگره حمله کنند، تعدادی بمب‌ لوله‌ای در نزدیکی مقر کمیته ملی جمهوری‌خواه و کمیته ملی دموکرات کشف شد.

اف‌بی‌آی اعلام کرد که «چندین پایگاه پلیس» در ساعت یک بعدازظهر چهارشنبه، درست زمانی که آشوبگران شروع به شکستن موانع ایجاد شده در محوطه ساختمان کنگره کردند، گزارش‌هایی را درباره وجود مواد منفجره دریافت کردند.

پلیس حوزه استحفاظی کاپیتول که ساختمان کنگره در آن مستقر است، به سی‌بی‌اس نیوز گفت که هنگام دریافت این گزارش درباره مواد منفجره، پلیس با کمبود نیروی انسانی مواجه بوده است چرا که ماموران در تلاش برای مهار شورش‌هایی بودند که حداقل پنج نفر در آن جان خود را از دست داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع اجرایی قانون فدرال، روز پنجشنبه در پاسخ به ای‌بی‌سی نیوز تایید کرد که بمب‌های لوله‌ای مشکوک، فعال بودند و می‌توانستند «آسیب بزرگی» به بار آورند.

در حالی که شورشیان ساختمان کنگره را محاصره  و نمایندگان مجلس خود را در دفاترشان حبس کرده بودند، تکنسینهای خنثی‌سازی بمب‌ با استفاده از توپ‌های آب پاش، مواد منفجره را از هم جدا کردند و آن‌ها را از کار انداختند.

اوباش طرفدار ترامپ در حین تایید آرا کالج‌های انتخاباتی در حوالی ساعت ۲ بعدازظهر روز چهارشنبه به ساختمان کنگره یورش بردند و روند تایید پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، را موقتا متوقف کردند. آشوبگران  پیش از آن در تجمعی به رهبری دونالد ترامپ حضور داشتند که طی آن، وی طرفدارانش را به « حرکت به سمت ساختمان کنگره» دعوت کرد و به آن‌ها گفت: «شما باید قدرت نشان دهید. باید قوی برخورد کنید.»

پس از ناآرامی‌های اخیر، مقامات نزدیک به ۷۰ نفر را دستگیر و از ساعت شش بعدازظهر چهارشنبه تا صبح پنجشنبه در واشنگتن دی سی قانون منع رفت‌وآمد برقرار کردند. مقامات مسئول همچنان به دنبال دیگر آشوبگران، در حال بررسی فرودگاه‌ها و هتل‌های منطقه هستند. تاکنون ده‌ها نفر به خاطر شرکت در این آشوب تفهیم اتهام شده‌اند. اف‌بی‌آی اعلام کرده است که تاکنون بیش از چهار هزار گزارش مردمی برای شناسایی آشوبگران دریافت کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان