بالا گرفتن انتقادها به «ممنوعیت واکسن آمریکایی و انگلیسی» در ایران

خامنه‌ای می‌گوید به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و واکسن آن‌ها اعتماد ندارد

«خامنه‌ای مسئول جان تک‌تک کسانی است که ممکن است در اثر ابتلا به کرونا بمیرند» - عکس از ایرنا

سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، مبنی‌بر ممنوعیت ورود واکسن کرونای تولیدی آمریکا و انگلیس به ایران، به‌سرعت با واکنش‌های فراوان کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه واکنش‌های انتقادی روبه‌رو شد.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز جمعه ۱۹ دی‌ماه، گفت که به واکسن تولید ایران اعتقاد و اعتماد دارد و به مسئولان کشور دستور داده که ورود واکسن کرونای تولیدی آمریکا و انگلیس به کشور ممنوع است.

او همچنین گفت که به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اعتماد ندارد و فکر می‌کند که آن‌ها می‌خواهند واکسن خود را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند.

بخش محدودی از واکنش‌ها به سخنان امروز خامنه‌ای که اغلب همراه با هشتگ‌های «ورود_واکسن_ممنوع»، «واکسن_آمریکایی_ممنوع» و «واكسن_میسازیم» همراه شده است، این سخنان را تصدیق و تأیید یا توجیه می‌کنند. بیشتر کاربرانی که از این هشتگ‌ها استفاده کرده‌اند افراد وابسته به حکومت یا نزدیک به جناح حاکم هستند.

بعضی کاربران در تایید گفته آقای خامنه‌ای مبنی‌بر قابل اعتماد نبودن واکسن‌های آمریکا و انگلستان، به سابقه تاریخی مواردی مشابه اشاره کرده‌اند، مثل این توییت: 

 

هم‌زمان توییت‌هایی نیز منتشر شده است که به خطرات تزریق واکسن فایزر، ازجمله مرگ یا دیگر عوارض ناشی از آن اشاره می‌کنند، نکاتی مشابه با موارد مطرح‌شده در این توئیت خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است:

 

اما اغلب واکنش‌ها به سخنان علی خامنه‌ای، واکنش‌های مخالف و انتقادی است که همراه با هشتگ‌های «واكسن_بخرید»، «واکسن_ممنوع» و «ديكتاتور» منتشر شده است. واکنش‌های مخالف با نظر آقای خامنه‌ای در موارد زیادی با کلمات و لحنی توهین‌آمیز و هشتگ «خامنه‌ای_گوه_خورد» همراه بود.  

عده‌ای از مخالفان به تصمیم‌گیری یک فرد در باره  جان و سرنوشت جمعیت بیش از ۸۰میلیونی یک کشور انتقاد کرده‌اند؛ عده‌ای دیگر هم آقای خامنه‌ای را مسئول جان تک‌تک افرادی دانسته‌اند که ممکن است در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست بدهند.

رهبر جمهوری اسلامی امروز گفت که واکسن‌های تولیدی آمریکا و انگلیس موثر نیست چرا که وضعیت کرونا در کشورشان وخیم است. گروهی این توضیح آقای خامنه‌ای را ناقص و نادرست خوانده اند‌ و او را از نظر ارائه نظرات غیرکارشناسی و اطلاعات غیرعلمی به جامعه با دونالد ترامپ مقایسه کرده‌اند.

بخشی از انتقادها به دخالت علی خامنه‌ای در حوزه‌ تخصصی پزشکی بازمی‌گردد. گروهی از کاربران به این نکته اشاره کرده‌اند که علی خامنه‌ای پیش از این، چندین‌بار بر مرجع بودن «ستاد ملی مقابله با کرونا» تأکید کرده و خود را تابع نظرات کارشناسی آن دانسته است، پس چرا مثل «قیمت بنزین که می‌گفت در آن مورد متخصص نیست»، این‌بار سکوت نکرده و در حوزه تخصصی پزشکی و ایمنی‌شناسی دخالت می‌کند؟ 

گروهی نیز به ناایمن بودن واکسن‌های چینی و روسی اشاره کرده‌اند و نوشته‌اند که خامنه‌ای با ممنوع کردن واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی «فرمان قتل عام مردم ایران را صادر کرده است».

 

عده‌ای از کاربران در تلاش برای ردیابی دلیل تصمیم علی خامنه‌ای برای ممنوعیت ورود واکسن‌های غربی، به موارد زیر رسیده‌اند:

۱) آمریکاستیزی و غرب‌ستیزی

۲) نبود اراده برای پایان یافتن همه‌گیری کرونا در ایران

۳) کاسبی سپاه پاسداران با خریداری واکسن از روسیه و چین

البته ممکن است برخی افراد، موارد بالا را نوعی تئوری توطئه بدانند، اما تئوری توطئه‌ی دیگری هم در این زمینه مطرح کرده‌اند: عده‌ای با اشاره به «استفاده نکردن علی خامنه‌ای» از ماسک در این سخنرانی خود برخلاف سخنرانی‌های پیشین، نوشته‌اند که احتمالا علی خامنه‌ای خود از «واکسن‌های فایزر اهدایی خیرین» استفاده کرده است و حالا استفاده از آن را برای دیگران ممنوع می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان هلال احمر ایران، ۱۰روز پیش اعلام کرده بود که به‌زودی ۱۵۰هزار دز واکسن کرونای شرکت فایزر-بیون‌‌تک اهدایی «خیرین خارج از کشور» را به ایران وارد می‌کند. پس از آن درمورد زمان و چگونگی ورود این تعداد محدود واکسن خبری منتشر نشده بود و البته در رسانه‌های اجتماعی پیش‌بینی‌هایی مبنی‌بر احتمال اختصاص داده‌شدن این واکسن‌های اهدایی به مقام‌های جمهوری اسلامی نیز مطرح شده بود. 

اما امروز ساعتی بعد از سخنرانی علی خامنه‌ای، دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد که پس از دستور امروز علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی روند ورود واکسن فایزر به کشور متوقف شده و به‌جای آن «قرار است یک میلیون واکسن کرونا از یکی از کشورهای بلوک شرق (احتمالا روسیه، چین یا هند) در اختیار جمعیت هلال احمر قرار گیرد».

گروهی قصد «امتحان کردن واکسن‌های چینی و روسی روی مردم ایران» را مطرح کرده‌اند و عده‌ای هم نوشته‌اند که بعدها با «فروش واکسن فایزر و مدرنا در بازار آزاد» و به قیمت بسیار بالا روبه‌رو می‌شویم.

 

بعضی از کاربران نیز به نکات تناقض‌آمیز در مدیریت بیماری کرونا اشاره کرده‌اند، مثل اینکه خامنه‌ای ورود واکسن کرونا از انگستان را ممنوع اعلام کرده، اما ممکن است «همان واکسن» را از هند وارد کنند. 

عده‌ای هم به این اشاره کرده‌اند که علی خامنه‌ای با ممنوع اعلام کردن ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی خط بطلانی کشیده است بر سخنان افرادی که ممنوعیت واردات داروها را به تحریم‌های آمریکا مرتبط می‌دانند. عده‌ای نوشته‌اند که «بزرگ‌ترین تحریم دارویی کشور به دست حاکم مستبد همان کشور» انجام شده است.  

 

گروهی به این اشاره می‌کنند که آقای خامنه‌ای با این اعلام ممنوعیت رودرروی خواست عده زیادی از مردم ایران ایستاده است. پیش‌تر در رسانه‌های اجتماعی کارزاری با هشتگ «واکسن_بخرید» راه افتاده بود که با استقبال زیاد کاربران روبه‌رو شد. بعد از اعلام  رییس کل بانک مرکزی و حسن روحانی مبنی‌بر تأمین مالی خرید واکسن از طریق طرح سازمان بهداشت جهانی به‌نام کوواکس، گمان بر این بود که این کارزار پیروز شده است؛ اما حالا دوباره هشتگ «واکسن_بخرید» هم در توییت‌های زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. 

در نهایت، بعضی هم با اشاره به منحصربه‌فرد بودن این‌گونه تصمیم‌گیری در دنیا، این سوال را مطرح کرده‌اند که «کدام رهبر دیگری در جهان خرید واکسن از آمریکا و انگلستان را ممنوع کرده است؟»