ادامه موج خروج مقام‌های ارشد از دولت ترامپ

یک مشاور وزارت امور خارجه در امور ایران درپی انتقاد از ترامپ اخراج شد

بتسی دِووس، وزیر آموزش دولت دونالد ترامپ، دومین عضو کابینه بود که در اعتراض به خشونت‌های روز چهارشنبه، استعفا کرد- ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

درپی یورش هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره ایالات متحده آمریکا در روز چهارشنبه، در واکنش به خشونت‌ها و درگیری‌های پیامد آن، موجی از استعفای مقام‌های دولتی به راه افتاده است که در این روزهای آخر ریاست‌جمهوری ترامپ، راه خود را از او جدا می‌کنند.  

بتسی دِووس، وزیر آموزش دولت دونالد ترامپ، تاکنون آخرین فرد و دومین عضو کابینه بود که در اعتراض به خشونت‌های روز چهارشنبه، از جایگاه خود در دولت ترامپ استعفا کرد. 

پیش از دووس، الن چائو، وزیر حمل‌ونقل کابینه ترامپ، نیز استعفا کرده بود.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، دووس روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به دونالد ترامپ حمله به ساختمان کنگره را نادرست و غیرعقلانی دانست و نوشت که سخنان ترامپ از عوامل موثر بر این اقدام بوده است. به نوشته وزیر آموزش آمریکا، استعفایش از روز جمعه رسمیت پیدا می‌کند.

کمتر از دو هفته مانده به پایان دوران سکونت دونالد ترامپ در کاخ سفید، مقام‌های دولت او نیز فاصله چندانی با پایان دوره کاری خود ندارند؛ با توجه به  این موضوع، به نظر می‌رسد استفعای مقام‌های دولتی در این زمان را بیشتر باید نوعی اقدام نمادین به‌شمار آورد.

اما موج خروج اعضای کلیدی تیم امنیت ملی ایالات متحده آمریکا از دولت ترامپ همچنین ممکن است او را از گرفتن مشاوره‌های حیاتی در صورت رخ دادن بحرانی بین‌المللی در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری، محروم کند.   

به گفته یک مقام ارشد دولتی، مت پاتینگر، معاون مشاور امنیت ملی و یک دستیار برجسته ترامپ در زمینه سیاست‌گذاری در امور چین، روز چهارشنبه به‌طور ناگهانی از کار خود کناره‌گیری کرده است.

به گفته یک مقام ارشد دولتی و یک منبع آگاه، پس از کناره‌گیری پاتینگر، روز پنجشنبه دست‌کم پنج مدیر ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز استعفا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع آگاه، این افراد عبارت‌اند از: رایان تولی، مشاور امور اروپا و روسیه؛ ارین والش، مشاور امور آفریقا؛ مارک واندروف، مشاور امور سیاست دفاعی؛ آنتونی روجیرو، مشاور امور سلاح‌های کشتار جمعی؛ و راب گرین‌وی، مشاور امور خاورمیانه و آفریقای شمالی. 

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت تایلر گودسپید، سرپرست شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید نیز از جایگاه خود کناره‌گیری کرده است.

استفانی گریشام ، رییس دفتر ملانیا ترامپ نیز روز چهارشنبه استعفا کرد. 

دو منبع به رویترز گفتند که ریکی نِسیتا، مسئول رویدادهای اجتماعی کاخ سفید و همچنین سارا متیوس، معاون دبیر رسانه‌ای کاخ سفید نیز استعفا کرده‌اند.

میک مولوانی، رییس پیشین ستاد کارکنان کاخ سفید، هم اعلام کرد که از جایگاه خود به‌عنوان نماینده ویژه آمریکا در ایرلند شمالی استعفا کرده است.

جان کاستلو ، معاون وزیر بازرگانی، هم استعفای خود را در یک توییت اعلام کر و نوشت: «حوادث دیروز حمله بی‌سابقه‌ای به هسته اصلی دموکراسی ما بود که رییس‌ جمهوری فعلی عامل محرک آن محسوب می‌شود.»

ممکن است اعلام تعهد روز پنجشنبه دونالد ترامپ برای انتقال قدرت مسالمت‌آمیز در روز ۲۰ ژانویه، با هدف جلوگیری از استعفاهای بیشتر در دولت باشد، اما یک مقام ارشد دولتی به خبرگزاری رویترز گفت که این کار هم نمی‌تواند موج کناره‌گیری‌ها را متوقف کند.   

از سوی دیگر، روز پنجشنبه اندکی پس از آن‌که ترامپ سرانجام انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در روز ۲۰ ژانویه را تصدیق کرد، کاخ سفید از بیش از چهارهزار منصوب سیاسی خود درخواست کرد که نامه‌های استعفایشان را تا ۲۰ ژانویه ارائه دهند. یک مقام کاخ سفید این را بخشی از روند انتقال عادی خواند، اما گفت که چنین درخواستی معمولاً هفته‌ها قبل از انتقال قدرت صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد که با امتناع ترامپ از پذیرفتن شکست، به تعویق افتاده است.

اخراج یک مشاور امور ایران از وزارت خارجه

گابریل نورونها، یک مشاور وزارت امور خارجه در امور ایران، روز پنج‌شنبه پس از انتشار یک توییت اخراج شد. او در این توییت با مطرح کردن خشم خود از یورش هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره خواستار کناره‌گیری ترامپ شده و نوشته بود: «ترامپ برای ادامه کار خود کاملاً نامناسب است.»

نورونها یک مشاور ویژه در گروه اقدام ایران بود. این گروه سیاست ایالات متحده آمریکا در قبال ایران را پیش می‌برد و به‌طور مستقیم زیر نظر مایک پمپئو، وزیر خارجه، کار می‌کند.