بازداشت و اخراج اعضای «شبکه جاسوسی»‌ چین در افغانستان

چین از بازداشت شهروندانش در افغانستان اظهار بی‌خبری کرد

دولت چین از بازداشت«شبکه جاسوسی»اش در کابل اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته دو کشور روابط دوستانه خوبی دارند- LINTAO ZHANG / POOL / AFP

دولت چین از بازداشت و اخراج شهروندانش به اتهام «جاسوسی» در افغانستان، اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

هووا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، به گزارشگران گفت: «من از آنچه شما می‌گویید اطلاعی ندارم. اما می‌خواهم به شما بگویم که روابط افغانستان و چین همواره دوستانه بوده است و همکاری ما در تمام بخش‌ها خیلی دوستانه‌ است و به‌صورت عادی ادامه دارد.»

پیش‌تر احمد ضیاء سراج، رئیس اداره امنیت ملی افغانستان، به پارلمان این کشور گفته بود که یک شبکه چینی را بازداشت کرده است اما به دلیل حساسیت موضوع از ارایه جزئیات بیشتر خودداری کرده بود. او دوشنبه گذشته به مجلس گفت:‌‌ «درباره شبکه چینی آری، می‌توانم تایید کنم که آن‌ها بازداشت شده‌اند. اما به دلیل حساسیت پرونده نمی‌توانم به جزییات بپردازم.»

برای نخستین بار این روزنامه هندوستان‌تایمز بود که گزارش داد که دست‌کم ۱۰ شهروند چینی به اتهام جاسوسی در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ در کابل بازداشت شدند اما بعدا عفو و به کشور خود بازگردانده‌ شدند. مقام‌های ارشد به این روزنامه گفته بودند که این افراد تحت عنوان کارگر در بخش‌های ساختمانی، نجاری، نانوایی و درمانگاه مشغول به کار بودند اما در واقع برای دولت خود خبرچینی می‌کردند.

چین به سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان تمایل دارد و برای مبارزه با گروه‌های افراط‌‌‌گرای اویغور که در افغانستان فعال هستند، با کابل رابطه نزدیکی دارد. این کشور از مدتی‌ قبل می‌کوشد با افزایش نفوذ خود و سرمایه‌گذاری‌ در پروژه «کمربند و جاده»، ارتباطات منطقه‌ای را توسعه دهد. پیش از این ‌هم به گسترش دهلیز اقتصادی چین و پاکستان با پیوستن افغانستان به آن، ابراز تمایل کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت افغانستان هم به سرمایه‌گذاری چین چشم امید دوخته است تا در شرایطی که کمک‌های غربی به این کشور کاهش یافت، از این منبع جدید بهره‌مند شود.

مقام‌های ارشد افغان به رویترز گفته‌اند که از این شهروندان چینی اسناد و مدارکی به ‌دست ‌آمده است که نشان می‌دهد آن‌ها با یک فرد «شناخته‌نشده» پاکستانی کار می‌کردند که آن فرد رابط  طالبان قلمداد می‌شود؛ اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، هر نوع ارتباط با این شبکه چینی را رد کرده و گفته است که این تبلیغات دولت علیه شورشیان است.

مقام‌های افغان گفته‌اند که یک فرستاده ویژه دولت چین به کابل رفته و درخواست کرده است که این شهروندان آزاد شوند. اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور از چین خواسته است که از این بابت رسما پوزش بخواهد.

مقام‌های افغان از فعالیت‌های این ۱۳ مرد و زن چینی  اطلاع چندانی ندارند و گفته‌اند که تحقیقات درباره گستره فعالیت آن‌ها ادامه دارد.

بیشتر از جهان