فائزه هاشمی: روحانی برای احیای رابطه با عربستان فرصت‌سوزی کرد

«در مجموع من به پدرم نمره ۱۸ می‌دهم»

روحانی به‌جای استفاده از نوری شاهرودی به‌عنوان سفیر ایران در عربستان، او را به سفارت ایران در عمان فرستاد - عکس از همشهری

فائزه هاشمی، در مورد سیاست خارجی دولت روحانی گفت، خیلی‌ها انتظار داشتند که با وجود پدرش (آیت‌الله هاشمی رفسنجانی)، حسن روحانی بتواند روابط با عربستان را احیا کند، ولی او این کار را نکرد و فرصت‌سوزی شد. به گفته فائزه هاشمی، «شاید با یک انتخاب درست در انتخاب نوری شاهرودی به‌عنوان سفیر ایران در عربستان، می‌شد روابط دو کشور را بهبود بخشید».

فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه با تأکید بر اینکه بسیاری از مسائل در سیاست خارجی در اختیار روحانی نبوده، گفت در قسمت‌هایی هم که در اختیار خود رئیس‌جمهور بود، او تلاشی برای بهبود شرایط نکرد. برای مثال محمدرضا نوری شاهرودی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی در عربستان به دلیل تجربیاتش در بهبود روابط دو کشور در دوران دولت سازندگی، این بار نیز می‌تواند عوارض حمله به سفارت عربستان را کاهش دهد و روابط دو کشور را بهبود بخشد. اما روحانی به‌جای استفاده از وی به‌عنوان سفیر ایران در عربستان، او را به سفارت ایران در عمان فرستاد که ما هیچ مشکلی با آنها نداشتیم و اصلاً نیاز به ابتکار برای حل مسائل نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره وی به دوران ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی است که روابط تهران و ریاض علی‌رغم اختلافات و تنش‌های شدید پیشین، رو به بهبود گذاشت.

او که با انصاف نیوز گفتگو می‌کرد در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت حسن روحانی، آن را در راستای دولت محمود احمدی‌نژاد دانست و افزود که پس از درگذشت اکبر هاشمی، به نظر می‌رسد روحانی خود را دیگر به کسی پاسخگو نمی‌دانست.

در این قسمت فائزه هاشمی انتقادات خود را معطوف به سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی در بخش مسکن و پرداخت یارانه‌ها وارد کرد که به نظر می‌رسد با همان روش دولت محمود احمدی‌نژاد، روش پیشین را ادامه داده است.

حسن روحانی در طی دوران ریاست‌جمهوری خود، برخلاف وعده‌های انتخاباتی‌اش، نه تغییری در روش و میزان پرداخت یارانه‌های نقدی‌ها ایجاد کرد و نه توانست بخش تولید را احیا کند. درحالی‌که بسیاری از اقتصاددانان شرایط اقتصادی ایران را وخیم ارزیابی می‌کنند و رشد اقتصادی را در حال حاضر منفی می‌دانند، حسن روحانی در آخرین سخنرانی خود در هیئت دولت، وضعیت اقتصادی ایران را در حالت مساعد ارزیابی کرد و گفت که رشد اقتصادی ایران مثبت است. این در حالی است که نزدیک به دو میلیون شغل طی این مدت ازدست‌رفته و صادرات غیرنفتی ایران کاهش چشمگیری داشته است.

در ادامه مصاحبه، فائزه هاشمی گفت که تمامی افراد اعم از روح‌الله خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و پدرش «مجموعه‌ای از اشتباهات و کارهای درست» هستند. او افزود: «در این ارزیابی من به پدرم نمره ۱۸ می‌دهم». فائزه هاشمی تأکید کرد که انقلابی‌گری و شرایط کشور در تصمیمات تأثیرگذار بود.