«امکان شیوع کرونای شدید در اسفند»

مینو محرز: علائم این ویروس تغییراتی ندارد و قدرت سرایت آن افزایش داشته است

ویروس جدید کرونا قدرت سرایت بیشتر دارد و بسیار کشنده‎تر از نوع قبلی خودش است- عکس از شفقنا

مینو محرز گفته است که  امکان شیوع کرونای شدید در اسفند ماه وجود دارد. او همچنین اضافه کرده‎است که تزریق واکسن کرونا در ایران تاکنون برای دو گروه سه ‎ نفره و چهار نفره انجام شده‎است و هر گونه صحبت در این باره را نیازمند گذشت زمان و نتیجه‌‎گیری توصیف کرده‎است. او همچنین می‌گوید نمی‎داند که تزریق واکسن کرونا «دارونما» بوده‎است یا خیر.

مینو محرز که عضو کمیته ستاد مقابله با کرونا و  مسئول ارزیابی علمی واکسن کرونا است می‌گوید نمی‎تواند پیک بعدی و میزان خطرناک بودن پیک بعدی کرونا را پیش‎بینی کند و توضیح داده‎است که: « دانشگاه کلمبیا پیش‌بینی کرده که در اسفند ماه امکان شیوع کرونای شدید وجود دارد. در کشور با آغاز فصل سرما منتظر پیک‌های بعدی هستیم.»

هنوز آمار جدیدی در مورد مبتلایان به ویروس کرونای جدید از سوی مقام‎های رسمی در ایران منتشر نشده‎است.

تنها در روزهای گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت از یک مورد ابتلای فردی به «ویروس جهش یافته انگلیسی» خبر داد و گفت: « قدرت انتقال این ویروس نسبت به کرونا بیش از پیش افزایش یافته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‎شود ویروس جدید کرونا قدرت سرایت بیشتر دارد و بسیار کشنده‎تر از نوع قبلی خودش است و وحشت از همه‎گیری آن ترس از مرگ و میر بالا را به همراه دارد.

مینو محرز، نیز درباره علائم نوع جدید کرونا به برنا گفته است: «علائم این ویروس تغییراتی ندارد و قدرت سرایت آن افزایش داشته است، طبیعتا وقتی سرعت انتقال بیشتر شود جمعیت انبوهی درگیر این بیماری می‌شود.»

به گفته این عضو ستاد مقابله با کرونا برای افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند کرونای نوع جدید شدیدتر بروز می‌کند.

خانم محرز همچنین گفته که، انجام آزمایش تست تشخیصی پی سی آر همچنان برای این بیماری انجام می‎شود، اما برای مبتلایان به بیماری کرونای جهش یافته پی سی آر منفی بیش از قبل است. یعنی با پی سی آر منفی نمی‌توان بیمار را رد کرد. برای مثال برخی از بیماران کرونا مثبت هستند، اما تست پی سی آر آنها منفی است. ویروس جهش یافته پی سی آر صد درصد مثبت ندارد.

نگرانی‌ها از تزریق واکسن کرونا در ایران روز به روز بیشتر می‎شود. در حالی که بیشتر از ‎‎۵۰ کشور دنیا تزریق واکسن را آغاز کرده‎اند ولی مسوولان و مقام‎های ایرانی همچنان تزریق واکسن را در کشور آغاز نکرده و تنها به چند نفر واکسینه شده به عنوان نمونه اکتفا کرده‎اند. در این میان شایعاتی هم در مورد تزریق «دارونما» مطرح است که مینو محرز می‌گوید: «برخی از افراد حرف‌های بی‌اساس در این‌باره زده‌اند. بنده به عنوان مسئول این قضیه نمی‌دانم داروی تزریق شده واکسن است یا دارونما.»

همچنان در دنیا کارشناسان و مقام‎های بهداشتی می‎گویند پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا با فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست و زدن ماسک امکان‌پذیرتر است تا منتظر واکسن ماندن.  

بیشتر از جهان