جنجال سردیس سلیمانی در منطقه تحت نفوذ حزب‌الله

مشابه این نامگذاری‌های بحث بر‌انگیز، بارها در این منطقه اتفاق افتاده است

غبیری در جنوب بیروت، یک از مناطقی بود که در درگیری معروف به «جنگ برادرها» توسط نیروهای نظامی حزب‌الله اشغال شد-شبکه های اجتماعی

رونمایی از مجسمه قاسم سلیمانی که سال گذشته در یک حمله نظامی در فرودگاه بغداد کشته شد، باعث واکنش‌های بسیاری در لبنان شد. عده‌ای از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از نصب این مجسمه، به دخالت‌های ایران در اوضاع سیاسی لبنان اعتراض کردند.

هم‌زمان در ایران نیز برخی با مقایسه آن با سردیس نصب‌شده در میدان ولی‌عصر تهران، به پایین بودن کیفیت مجسمه‌های نصب‌شده در ایران اشاره‌کرده‌اند. همچنین تعدادی نیز با یادآوری «حرمت ساخت مجسمه در اسلام» از ساخت و نصب مجسمه شهدا در اماکن عمومی ابراز نارضایتی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیم‌تنه فلزی از قاسم سلیمانی روز سه‌شنبه توسط شهرداری غبيری در یکی از محلات تحت نفوذ حزب‌الله در نزدیکی فرودگاه بیروت، در لبنان، نصب شد.

این مجسمه به مناسبت بزرگداشت نقش سلیمانی در جنگ‌های لبنان با اسرائیل، نصب شد. گفته می‌شود سلیمانی، معمار شبه‌نظامیان نیابتی ایران در خاورمیانه، نقش مهمی در سازمان‌دهی این نیروها در منطقه داشته است.

اواخر بهمن‌ماه نیز مجسمه‌ای از قاسم سلیمانی در نزدیکی مرز لبنان و اسرائیل نصب شد. این مجسمه که به آن سوی مرز اشاره می‌کند، در مارون الراس در استان النبطیه لبنان در بالای یک برج دیده‌بانی، نصب شد.

پیش‌ از نصب مجسمه در بیروت، خیابانی که این مجسمه در آن نصب ‌شده است، توسط شهرداری غبیری به «خیابان شهید حاج قاسم سلیمانی» تغییر نام داده شده بود. خیابان منتهی به فرودگاه بیروت نیز «امام خمینی» نامگذاری شده است. مشابه این نامگذاری‌های بحث بر‌انگیز، بارها  در این منطقه اتفاق افتاده است. قبلا یکی از خیابان‌های ضاحیه جنوبی بیروت به نام مصطفی بدرالدین، یکی از فرماندهان کشته شده حزب‌الله نامگذاری شد. بدرالدین متهم است در ترور رفیق الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان دست داشته است. 

غبیری در جنوب بیروت، یک از مناطقی بود که در درگیری معروف به «جنگ برادرها» توسط نیروهای نظامی حزب‌الله اشغال شد.

درگیری‌های نظامی بین دو گروه شیعه جنبش امل و حزب‌الله لبنان در دهه نود میلادی بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ که در لبنان به جنگ برادرها معروف است، در زمان جنگ داخلی لبنان روی داد. مداخله سفارت ایران در آن زمان توانسته بود برای مدتی بین طرفین درگیری، آتش‌بس ایجاد کند.

ضاحیه در غبیری از مناطق شیعه‌نشین حاشیه جنوب بیروت است که در جنگ اسرائیل و لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی به شدت تخریب شد. این منطقه در جنوب بیروت تحت نفوذ نیروهای ایرانی است و دیدن نام‌های ایرانی در این منطقه جدید نیست. سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز در غبيری، خیابان قدس، قرار دارد.

 یکی از نام‌های ایرانی در این منطقه، بیمارستان بهمن است که توسط سید محمدحسین فضل‌الله تأسیس شد. از او به عنوان «پدر معنوی حزب‌الله» یاد می‌شود و تا زمان مرگ در سال ۱۳۸۹، همواره از حامیان جمهوری اسلامی بوده است.

نزدیکی سیاسی عقیدتی حزب‌الله لبنان با مقامات ایرانی، به نزدیکی خانوادگی نیز انجامیده است. زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی با پسر سید هاشم صفی‌الدین، معاون اجرایی حزب‌الله لبنان ازدواج کرده است. سابقه این وصلت‌ها با افراد پرنفوذ در لبنان، به ازدواج بین خانواده خمینی و خانواده صدر در دهه‌های گذشته برمی‌گردد.

جنوب بیروت که به‌عنوان پایگاه نیروهای متمایل به ایران شناخته می‌شود برای دهه‌ها شاهد تنش‌های فراوانی بین مسیحیان و شیعیان ساکن این منطقه بوده است. علاوه بر آن واقع‌شدن اردوگاه پناهندگان فلسطینی نیز بر این تنش‌ها افزوده است.

اردوگاه شتیلا با وسعت تقریباً یک کیلومترمربع در حال حاضر جمعیتی نزدیک به ۲۲هزار نفر، شامل آوارگان فلسطینی و سوری را در خود جای داده است. طی جنگ داخلی لبنان هزاران نفر از ساکنان این اردوگاه توسط گروه شبه‌نظامی حزب فالانژ لبنان، قتل‌عام شدند.