ماموریت ۲۵۰ میلیون دلاری تلسکوپ فضایی ناسا

هدف نهایی و مهمترین هدف این تلسکوپ فضایی، جستجو درباره یخ آب و مولکول‌های ارگانیک منجمد است

هدف دوم اسفرکس، بررسی درخشندگی‌های ضعیف به‌جامانده از همه کهکشان‌های عالم است - عکس از NASA

روز گذشته ناسا اعلام کرد که یک گام به پرتاب جدیدترین تلسکوپ فضایی خود نزدیک می‌شود.

تلسکوپ فضایی اسفرکس (SPHEREx) سه هدف اصلی دارد: نخستین هدف جست‌وجوی شواهدی از مِهبانگ (بیگ بنگ) و نقشه‌برداری و ترسیم الگوی حاصل از کهکشان‌هایی است که از این انبساط کیهانی ناشی می‌شوند. مسئله‌ای که می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره شکل‌گیری کیهان ما در اختیار فیزیکدانان بگذارد.

هدف دوم اسفرکس، بررسی درخشندگی‌های ضعیف به‌جامانده از همه کهکشان‌های عالم است تا به فهم این مسئله کمک کنند که این کهکشان‌ها چگونه شکل‌ گرفته‌اند. هدف نهایی و به ‌‌احتمال زیاد مهمترین هدف این تلسکوپ فضایی، جستجو درباره یخ آب و مولکول‌های ارگانیک منجمد است که می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر این موضوع که عناصر سازنده حیات هر چند وقت یک‌بار در سایر اجرام کیهان شکل می‌گیرند کمک کند. بنابراین این نتایج می‌تواند درباره اینکه حیاتی دیگر در کجای کیهان ممکن است شکل بگیرد به دانشمندان دید بهتری بدهد. 

اسفرکس پیش از آغاز ماموریت دو ساله خود برای پرتاب بین ماه ژوئن ۲۰۲۴ و آوریل ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی ‌شده است. در این مدت این تلسکوپ فضایی با استفاده از طیف‌سنجی نوری، چهار بار از سراسر کیهان نقشه‌برداری خواهد کرد -تفکیک نورهای نزدیک فروسرخ به طول‌موج‌های مجزا- که نتایج آن نه تنها برای شناسایی این که این مواد چگونه به نظر می‌رسند بلکه برای پی بردن به این که این مواد از چه چیزی تشکیل شده‌اند هم به کار خواهد رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این به دلیل آن است که عناصر شیمیایی، طول‌موج‌های نور را به شکل‌های متفاوتی جذب می‌کنند و یا بازتاب می‌دهند. این همان روشی است که در شناسایی ۱۰ کوینتیلیون سیارک نیز به کار رفته بود.

نقشه تهیه شده با اطلاعات به دست آمده از اسفرکس همچنین خواهد توانست فاصله یک جسم از زمین را به شکل سه بعدی، تخمین بزنند. آلن فرینگتن مدیر پروژه اسفرکس در آزمایشگاه پیش‌رانش جت می‌گوید: «این چیزی مانند گذار از دوران عکس سیاه‌وسفید به دوران عکس رنگی است. مثل رفتن از کانزاس به شهر اُز» (اشاره به فیلم جادوگر شهر اُز و به معنای یک تجربه جدید و کاملا ناشناخته)

تیم تحقیقاتی اسفرکس پیش از ورود به مرحله بعدی ماموریت و پیش از زمانی که ناسا به فاز پرتاب آزمایشی می‌رسد، مدت ۲۹ ماه را صرف ساختن قطعات و اجزای این ماموریت خواهند کرد. بر اساس اعلام هزینه ماموریت های فضایی در سال ۲۰۱۹، هزینه این کاوشگر در مجموع نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

جیم برایدنستاین، مدیر ناسا در آن زمان گفته بود این ماموریت «پیشرفت سریع و قدرتمند ایالات‌متحده در ماموریت‌های مستقر در فضا را گسترش می‌دهد تا اسرار کیهان رمزگشایی شود. این یک بخش بسیار مهم در برنامه‌های علمی واقع‌بینانه، عملی و متوازن  به شمار می‌رود که ماموریت‌هایی در قالب‌های مختلف را در بر بگیرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان