علائم ویروس کرونای جدید با قبلی تفاوت چندانی ندارد

«زمانی واکسن تأثیر خود را می‌گذارد که درصد قابل‌توجهی از مردم تزریق را انجام داده باشند»

  حریرچی: کشور انگلستان که ۱۳۰ میلیارد پوند سالانه هزینه بخش بهداشت و درمان می‌کند الآن دچار مشکل شده است - عکس ایرنا

معاون وزارت بهداشت دررابطه‌با خبر ابتلای یک نفر در داخل کشور به ویروس جدید کرونا گفت که فرد مبتلا به کرونای انگلیسی هم خوشبختانه به دلیل تعقیب مکرر سیستم بهداشت فردی شناسایی‌شده و چون ایشان خود اصول را رعایت کرده‌اند خطر رفع شده است، همچنین از تمامی اطرافیان تست‌های متعدد گرفته‌شده و هیچ مورد انتقال و ابتلایی نداشته‌ایم.

ایرج حریرچی درباره علائم و نحوه شناسایی این بیماری گفت که علائم آن با قبلی تفاوت چندانی ندارد و تفاوت‌ها فقط توسط نمونه‌برداری در آزمایشگاه‌ها مشخص می‌شود.

او در ادامه اظهار داشت این ویروس انگلیسی حدود ۷۰ درصد میزان ابتلا را بالا برده و هنوز ثابت نشده که میزان بیماری‌زایی و مرگ‌ومیر آن بیش‌تر از واریانت قبلی باشد، اما در هفته اخیر تعداد بستری‌ها در انگلیس ۲۰ درصد بیشتر شده که نشان‌دهنده اهمیت این مسئله است زیرا این رقم بسیار بزرگی است.

پیش‌تر، مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در همین رابطه گفته بود ازآنجایی‌که در پیک اخیر کرونا در کشورمان قدرت سرایت بسیار بالا بود، این احتمال وجود دارد که همین ویروس جهش‌یافته از قبل وارد کشور شده باشد. وی افزود در خردادماه یک جهش در ویروس پیدا شد. قدرت سرایتش خیلی بالا رفت. ما با این دفعه با ویروسی طرف بودیم که به طرز وحشتناکی تعداد بیماران زیاد شد. همه ایران قرمز بود. این همان ویروس انگلیسی بود.

طی روزهای گذشته برخی از رسانه‌‌ها گزارش دادند که یک پزشک در استان کردستان که به تازگی از بریتانیا به ایران بازگشته، به ویروس جهش‌یافته کرونا مبتلا شده است.

در این راستا، ایلنا به نقل از حریرچی نوشت: «نیاز به واهمه و هراس نیست اما لازم است که هشیار باشیم. کشور انگلستان که ۱۳۰ میلیارد پوند سالانه هزینه بخش بهداشت و درمان می‌کند و معتقد است که نسبت به سایر کشورهای غربی سیستم بهداشت قوی‌تری دارد الآن دچار مشکل شده و از دیروز وارد قرنطینه شش‌هفته‌ای شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون کل وزارت بهداشت در بخشی دیگر از سخنانش در مورد واکسیناسیون و کاهش خطر کرونا گفت که تا دیروز در کل دنیا ۱۳ میلیون واکسن تزریق‌شده که شامل ۱ درصد از مردم دنیا می‌شود. پس‌سرعت تزریق واکسن بالا نیست و زمانی واکسن تأثیر خود را می‌گذارد که درصد قابل‌توجهی از مردم تزریق را انجام داده باشند و ایمنی جمعی حاصل‌شده باشد.