سردرگمی اعضای هیات مذاکره‌کننده افغانستان

محمد امین احمدی، یک عضواین هیات می‌گوید که به دوحه رسیده ولی در فقدان شفافیت کامل قرار دارد

محمد امین احمدی، عضو هیات مذاکره کننده صلح افغانستان-توییتر امین احمدی

محمدامین احمدی، عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح دولت جمهوری اسلامی افغانستان پس از رسیدن به دوحه، محل برگزاری دور دوم مذاکرات بین‌افغانی، در فیس‌بوک خود نوشت: «آغازی دیگر. بار دیگر به دوحه رسیدیم ولی در فقدان شفافیت تمام عیار.»

آقای احمدی نوشت: «در جامعه‌ شایعه پرور ما، هیئت در دام این شایعه‌ به احتمال زیاد هدفمند، افتاده است که دفاع و مقاومت آنان برای دستیابی به یک صلح عادلانه را تحت عنوان دفاع از منافع شخصی تفسیر کنند.» او در این پیام به دو مشکل اشاره کرده و نوشته است: «افغانستان به‌عنوان کشوری که تاکنون نتوانسته است تنها با اتکا به نیروهایش از خود دفاع کند، نیازمند حمایت بین‌المللی است و حمایت بین‌المللی مشروط به شرایطی از جمله ایجاد صلح است. پس ما برای این که کشور متلاشی نشود، باید صلح را برقرار کنیم.»

وی در توضیح مورد دوم گفته است ‌که «جنگ و خشونت بدنه کشور را چون موریانه سوراخ‌سوراخ، فرسوده و ناتوان کرده است؛ بنابراین تنها امید، هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان این است که دفاع قوای دلیر امنیتی، مردم و گروه‌های ذی‌نفع گوناگون جامعه، در کنار آن‌ها مسئولیت بپذیرند و برای صلح، دموکراسی، برابری و حقوق اساسی‌ خود ‌به روش مسالمت‌آمیز مبارزه و دادخواهی کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان چند پیش نیز گفته بود: «دشواری‌های رسیدن به صلح بسیار است اما یک نکته در این میان واضح است که فعلا گزینه صلح در افغانستان به استراتژی اصلی شرکای بین‌المللی افغانستان تبدیل شده است. نکته‌ دیگری که تا حدودی روشن به نظر می‌رسد این است که این صلح برای این که واقعا شورشگری موجود را تمام کند و درعین‌حال پایدار و همه‌شمول باشد، با تغییرات مهمی همراه خواهد بود که هم فرصت هستند و هم تهدید. بنابراین هرقدر به نگاه علمی و گفت‌وگوی منصفانه، فارغ از عصبانیتی که به دلیل خشونت‌های بیشمار به یک آفت عمومی در میان ما تبدل شده است، روی آوریم، بهتر می‌توانیم این فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسیم.»

نادره مصری، فعال جامعه مدنی در ارتباط با این پیام آقای احمدی گفت: «در هر حالت ما خواستار ختم جنگ و تامین صلح و ثبات پایدار در کشور خود هستیم. ما صلحی را آرزو داریم که در آن نظام ما با تمام دستاوردهایش که در چند سال اخیر با مشکلات به دست آمده است، حفظ شود. پیام این عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان را خواندم اما باید به ایشان بگویم که شما نماینده مردم و دولت افغانستان هستید. نباید به سرنوشت کشور بی‌توجه باشید و به هر آنچه که هیئت طالبان تاکید و پافشاری کرد، تن دهید. بدانید که چشم امید مردم افغانستان به شما است که چگونه می‌توانید از حقوق اساسی آن‌ها، دستاوردهایشان و مبارزات برحق زنان دفاع ‌کنید و به توافقی دست ‌یابید که خواست و آرزوی همه در آن گنجانده شده باشد.»

سلیم عبدالله، آگاه سیاسی است. او نیز گفت: «هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان نباید غیرشفاف عمل کند و خود را ناآگاه نشان دهد. هیئت مذاکره‌کننده به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان برای مذاکره رفتند تا بر سر میز مذاکره با طالبان، از ارزش‌ها، دستاوردهای نظام دفاع کنند و بدانند که با طرف مقابل روی کدام موارد به توافق می‌رسند نه این که فردا نزد مردم مسئول شناخته شوند و نتوانند به درستی از آنها نمایندگی کنند.»

آقای عبدالله افزود: «برای همه معلوم است که طالبان و حامیان داخلی و خارجی آن‌ها شب و روز می‌کوشند خواسته‌های خود را به تیم مذاکره‌کننده بقبولانند و به هدفی که دارند برسند. اگر چنین وضعیتی پیش بیاید که همه خواسته‌های طالبان قبول شود و هیئت افغانی نتواند درست نمایندگی کنند، افغانستان را نسبت به امروز بیشتر به سمت بحران خواهند برد و همه را ناامید خواهند کرد. ما از هیئت خود می‌خواهیم که با صلابت، اتحاد، یکدستی، همنظری و با مشورت، گفت‌وگوها را آغاز کنند و به طرف مقابل بفهمانند که آنها نماینده سرزمینی به نام افغانستان و ملتی به نام‌ افغان‌ها هستند که سر خواسته‌های برحق خود ایستاده‌اند.»