استقبال طالبان از آشتی عربستان سعودی و قطر

گروه طالبان می‌گوید آشتی بین دو طرف برای تمام جهان اسلام مهم است

عربستان سعودی و متحدانش پس از بیش از سه سال به حصر و تحریم قطر پایان دادند-BANDAR AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

گروه طالبان از پایان حصر قطر و آشتی رهبران عرب با امیر قطر استقبال کرده و گفته است که تفاهم و آشتی بین دو طرف ضروری بود.

محمد نعیم وردک، سخنگوی گروه طالبان، در دفتر سیاسی قطر می‌گوید:‌ «تفاهم و آشتى بین کشورهای قطر و عربستان سعودی، یک ضرورت و اقدام بهتر برای کشورهای مورداشاره و ملت‌هایشان بود. امارت اسلامی افغانستان از این اقدام استقبال می‌کند و آن را نه‌تنها برای کشورهای مذکور بلکه برای همه جهان اسلام یک اقدام نیک و بجا می‌داند.»

طالبان هرچند سال‌ها است که مهمان دولت امیرنشین قطر است و در دوحه دفتر سیاسی بزرگی دارد و با آمریکا و دولت افغانستان از همان‌جا مذاکره می‌کند، اما با عربستان سعودی هم روابطی تاریخی دارد. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان تنها کشورهایی بودند که در دهه ۹۰، گروه طالبان را به رسمیت شناختند.

با تشدید اختلافات میان عربستان سعودی و متحدانش از یک سو و قطر از سویی دیگر، گروه طالبان در شرایط نامناسبی قرار گرفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد نعیم در واکنش به حل اختلافات قطر و عربستان سعودی می‌گوید:‌ «امارت اسلامی افغانستان باور دارد که برای حل همه مشکلات تفاهم و مذاکرات وسیله بهتری است. همه کشورها باید مشکلات را از طریق گفت‌وگو و تفاهم حل کنند.»

این گروه هم‌اکنون مشغول گفت‌وگو با دولت افغانستان، برای نقطه پایان گذاشتن بر جنگ ۲۰ ساله در این کشور هستند. دور دوم مذاکرات بر سر تقسیم قدرت و آتش‌بس، به زودی در دوحه آغاز می‌شود.

دولت افغانستان تاکنون به حل مشکلات بین ریاض و دوحه واکنش نشان نداده است.

بعد از گذشت سه سال و اندی از قطع رابطه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با قطر، دیروز در یکی از مهمترین رویدادهای منطقه در سال جدید میلادی، امیر قطر شخصا به نشست اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس در عربستان سعودی رفت و در فرودگاه مورد استقبال شخصی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی قرار گرفت. به‌این‌ترتیب اختلافات حل شد و حصر و تحریم قطر از سوی عربستان سعودی و متحدانش خاتمه یافت.

رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس سندی را امضا کردند تا اختلافات عربستان سعودی و قطر کاهش یابد.

بیشتر از جهان