برای آنها که جهان را می‌شنوند

کمپین شنوا با همکاری ۲۰ پادکست برای ارتباط بیشتر با ناشنوایان راه‌اندازی شد

این کمپین می‌خواهد پادکست فارسی بیشتر در اختیار نابینایان قرار گیرد - عکس از شبکه‌های اجتماعی

«کمپین شنوا»  نام کمپینی است که به مناسبت روز ۱۵ دی ماه، روز جهانی خط بریل، در فضای مجازی شکل گرفته است.

کمپین شنوا، تولید محتوای شنیداری با عنوان پادکست فارسی برای گوش دادن نابینایان است. آنها که نمی‌بینند و تنها راه ارتباط نوشتاری‌شان با دنیای بیرون خط بریل است. این کمپین با همکاری پادکست‌های فعال در حوزه فضای مجازی آغاز به کار کرده است. پادکست‌، رسانه‌ بسیار خوبی برای کسانی است که از قدرت بینایی برخوردار نیستند چون برای ارتباط با آن فقط باید بشنوند. این کمپین که از روز  ۱۵ دی ماه مصادف با روز جهانی خط بریل منتشر شده است تا ۲۵دی به کار خود ادامه می‌دهد ولی تولید محتوای آن همواره در فضای مجازی برای نابینایان در دسترس است.

تولید محتوای مجازی با شیوع کرونا در دنیا مخاطبان و علاقه‎مندان بسیاری پیدا کرد و در انواع گوناگون تهیه شد. یکی از شایع‎ترین و پرطرفدار‎ترین آنها پادکست بود. در بیشتر کشورهای دنیا هرکسی حرفه‎‌ای بلد بود، حتی آنها که آشپزی می‎کردند از دستور غذاهای منطقه خود تا فوت و فن‎های  آشپزی را در صداهای ضبط شده تمیز و خوش آهنگ برای مخاطبان مجازی خود تولید کردند.

پادکست‎ها یا همان صداهای ضبط شده، مخاطبان فارسی زبان بسیاری به ویژه در یک سال اخیر و بعد از شیوع ویروس کرونا، پیدا کردند و خود به یکی از رسانه‌های اثرگذار و محبوب برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان تبدیل شدند.

روان‌درمانی، کتاب خوانی، مشاوره والدین، مشاوره زوج‌ها، مشاوره پلیس‌های منطقه‌ای یا شهری، مشاوره‌های حقوقی، دوره‌های آموزش آشپزی، خیاطی و حتی تدریس ساز و آوازو شعرخوانی و هرچه فکرش را بکنید در پادکست‎ها تولید شده است ولی شاید بیش از هرزمان دیگری در دوران شیوع همه‌گیری کرونا محبوب قلب طیف بسیاری از مردم شده‎اند.  

حالا رسانه‎ای که ماهیت شنیداری دارد و نه دیداری به همت گروهی از فعالان شبکه های مجازی این امکان را پیدا کرده که با تکیه بر ویژگی شنیداری خود به یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌ها و منابع یادگیری نابینایان تبدیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کمپین پادکست شنوا که طراحی و اجرای آن با شاهین خلیل‌پور بوده است ۲۰ پادکست با ایجاد ارتباط بین موضوع «پادکست خود و دغدغه‌ی نابینایی» تولید شده که از روز ۱۵ دی ماه مصادف با روز جهانی خط بریل منتشر شده و تا ۲۵ دی ماه انتشار آن ادامه خواهد داشت. این کمپین می‌خواهد پادکست فارسی بیشتر به دست نابینایان برسد، آنها که گوش جان به صدا می سپارند و جهان را می‌شنوند.

در مجموعه پادکست شنوا پادکست‌هایی همچون «تاریخ میگه»، همکاری دارند که افراد نابینا می‌توانند با گوش دادن به این پادکست ها به تاریخ سفر کنند و پای صحبت شخصیت‌ها و چهره‌های تاریخی بنشینند. قصه هایی شاعرانه، پادکست‌های کمیک با «کمیکولوژِی»، پادکست‎هایی از نقش دست در زندگی ناشنوایان، و خواندن خط بریل تا شنیدن قصه برای کودکان در این مجموعه حضور دارند.

دست کست و کمیولوژِی، قصه‌ها، پادکست رادیوچرخ، آهنگ‌ساز، رادیو تاس و بسیاری از پادکست‌های به نام فارسی زبان در این مجموعه همکاری داشته‌اند.

در این کمپین از نقش دست در زندگی نابینایان گفته شده، فناوری مرتبط با این حوزه بررسی شده و موضوع نابینایی در سینما و ادبیات به بحث گذاشته شده است. بخش بسیار شنیدنی آن گفتار نابینایان از تجریبات واقعی‎شان در زندگی است.  

گفته می‌شود نخستین تلاش‌ها برای آموزش نابینایان در ایران از سال ۱۲۹۹ شمسی آغاز شده است. در این سال کار آموزش  و تربیت دانش آموزان نابینا با جذب ۵ دانش آموز نابینا در مدرسه‌ای در تبریز آغاز شد و توسط شخصی به نام «پاستور ارنست کریستوفل» توسعه پیدا کرد. طی تمام سال‎های سپری شده افراد نابینا و کم بینا در زمره تحصیل‎کرده‎ترین قشر در بین افراد دارای معلولیت به شمار می‎روند.

طبق اعلام سازمان بهزیستی ایران تا سال گذشته ۱۸۹ هزار نفر نابینای مطلق در کشور شناسایی شده‌اند. این سازمان همچنین میانگین سن افراد نابینا درکشور را ۳۷ سال ذکر کرده است.

بی‌کیفیتی عصای ویژه نابینایان، نبود حمایت‌های درمانی، نبود حمایت‌های حقوقی از نابینایان، استخدام نکردن نابینایان، نبود مناسب‌سازی شهری برای عبور و مرور آنها در شهرها، ایمن نبودن شهرها برای این گروه، همگی از مشکلاتی است که این قشر از افراد دارای معلولیت در ایران با آن روزگار می‌گذرانند.

بیشتر از زندگی