احتمال بازگشت وندى شرمن به وزارت خارجه آمريكا

خانم شرمن مذاکره کننده ارشد هسته‌ای دولت آمریکا با ایران در دوره ریاست جمهوری اوباما بود

وندی شرمن معاون سیاسی جان کری وزیر خارجه دولت باراک اوباما- BRIAN SNYDER / POOL / AFP

جو بایدن رییس جمهوری منتخب ایالات متحده و تیم انتقالی او کار انتخاب گزینه‌های مورد نظر خود را برای عضویت در شورای امنیت ملی و همچنین در وزارت خارجه آغاز کرده‌اند.

نشریه پولیتیکو روز سه‌شنبه گزارش داد، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و معاون وزارت خارجه از جمله این پست‌های کلیدی هستند که سابقه خدمت در دولت باراک اوباما را دارند.

این نشریه اینترنتی از قول دو منبع نزدیک به تیم انتقالی بایدن نوشت، وندی شرمن معاون سیاسی جان کری وزیر خارجه دولت باراک اوباما بار دیگر در این مقام خدمت خواهد کرد.

خانم شرمن مذاکره کننده ارشد هسته‌ای دولت آمریکا با ایران در دوره ریاست جمهوری اوباما بود که توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ حاصل شد. بایدن آن زمان معاون رییس جمهوری آمریکا بود.

پیشتر اعلام شده بود که آنتونی بلینکن گزینه اصلی بایدن برای کسب مقام وزارت خارجه در دولت او خواهد بود. دولت جدید آمریکا اول بهمن سال جاری آغاز به کار خواهد کرد.

وی که سابقه خدمت در شورای امنیت ملی دولت بیل کلینتون را در کارنامه دارد، از چهره‌های اصلی دولت اوباما بود که از او با عنوان یکی از معماران توافق هسته‌ای ایران یاد می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وندی شرمن اکنون یکی از مشاوران ارشد گروه آلبرایت استون‌بریج است؛ نهادی که لیندا توماس گرینفیلد، گزینه بایدن برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نیز آنجا همین مقام را داشت.

با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر در آمریکا، امیدها برای آغاز گفت‌وگوها به منظور بازگشت واشنگتن و تهران به تعهدات خود در برجام افزایش یافته است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری فعلی که تنها دو هفته دیگر به پایان ریاست جمهوری او باقی مانده است، چند ماه پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد از توافق هسته‌ای ایران خارج می‌شود.

وی با هدف رسیدن به یک توافق فراگیرتر، که علاوه بر برنامه هسته‌ای فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران را نیز در بر بگیرد، تحریم‌هایی که پس از برجام لغو شده بودند را بازگرداند.

وی در راستای این هدف، کارزاری را تحت عنوان «فشار حداکثری» آغاز و تحریم‌های گسترده جدیدی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد؛ کارزاری که در این مدت نتیجه‌بخش نبود.

تهران در واکنش به خروج واشنگتن از برجام گفت در توافق می‌ماند، اما تعهدات هسته‌ای خود را رعایت نخواهد کرد. ایران همچنین مذاکره بر سر برنامه موشکی خود را رد کرده است.

به گزارش پولیتیکو، ویکتوریا نولند یکی دیگر از مقام‌های کلیدی دولت بایدن خواهد بود به گفته منابع این نشریه قرار است به عنوان معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی معرفی شود.

خانم نولند در دولت اوباما، به عنوان مدیرکل امور اروپا و اوراسیای وزارت خارجه خدمت کرد و در چهار سال گذشته، مانند خانم شرمن، از منتقدان ترامپ در حوزه سیاست خارجی بود.