نماینده جمهوری‌خواه کنگره: آمریکا نباید به برجام برگردد

«توافق هسته‌ای مانع از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای نخواهد شد»

لی زلدین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا- MANDEL NGAN / AFP

لی زلدین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در مقاله‌ای که روز دوشنبه در شبکه خبری فاکس نیوز منتشر شد، ایالات متحده را از بازگشت به توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی برحذر داشت.

زلدین نوشت: «برجام به‌شدت یک‌طرفه و ناقص بود... بازگشت به برجام خطایی استراتژیک و بسیار خطرناک‌تر از تصویب توافق اولیه سال ۲۰۱۵ خواهد بود.»

به نوشته این عضو کنگره، برجام نه تنها راهی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیست، بلکه، نقشه‌ای است که دقیقا نشان می‌دهد ایران چگونه می‌تواند در مدت کوتاهی مقدار زیادی پول جمع کند و سلاح هسته‌ای بسازد. بنا بر این استدلال، تصمیم دولت ترامپ به خروج از برجام تصمیمی درست بود.

در ادامه این مقاله آمده است: «دموکرات‌های مجلس نمایندگان می‌گویند که اگر هم ایران و هم آمریکا به تعهدات برجامی خود بازگردند، این نقطه شروعی برای مذاکرات خواهد بود...اما واقعیت این است که توافقنامه هسته‌ای با حذف تمامی تحریم‌هایی که ایران را در آن زمان به پای میز مذاکره کشاند، اهرم فشار را از آمریکا گرفت.»

آقای زلدین در مقاله خود می‌افزاید که برجام جلوی هیچ‌یک از «فعالیت‌های خطرناک ایران، از جمله تلاش برای سرنگونی دولت‌های خارجی، تامین مالی گروه‌های تروریستی، آزمایش غیرقانونی موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما، تلاش برای محو اسرائیل از نقشه جهان، و شعار "مرگ بر آمریکا" را در داخل دولت و در خیابان‌های ایران نگرفت.»

نویسنده با دفاع از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ در پایان نوشته است: «باید از موضع قدرت به ایران برخورد کنیم و به دلیل وضعیت سیاسی داخلی، احساسات حزبی یا انگیزه فکر‌نشده، تسلیم نشویم...باید بدانیم که طرف ضعیف و درمانده، رژیم ایران است، نه ایالات متحده آمریکا.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه جیک سالیوان، نامزد جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای سمت مشاور امنیت ملی، گفت برای بازگشت به توافق هسته‌ای با تهران، برنامه موشک‌های بالیستیک ایران هم باید جزئی از مذاکرات باشد.

آقای سالیوان گفت که دولت جدید آمریکا می‌خواهد با بازگشت به توافق هسته‌ای و مجبور کردن تهران به پیروی از مفاد توافق اولیه، ایران را محدود و تحت کنترل قرار بدهد.

او با انتقاد از دولت ترامپ گفت که سیاست فشار حداکثری قبال ایران به امنیت بیشتری آمریکا منجر نشد، و بر عکس، ایران به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیکتر شده است.»

به گفته آقای سالیوان، «پرزیدنت بایدن گفته است که اگر ایران به تعهدات خود ذیل شرایط برجام برگردد، و برنامه [هسته‌ای آن] محدود شود، ما ممکن است به توافق برگردیم، ولی این تنها مبنایی برای مذاکرات بعدی خواهد بود.»

مشاور امنیت ملی آقای بایدن گفت که مذاکرات بعدی می‌تواند با حضور  اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز قدرت‌های منطقه‌ای باشد. او افزود: «در مذاکرات فراگیرتر، می‌توانیم نهایتا حدی برای فناوری موشک‌های بالیستیک ایران تعیین کنیم، و این هدفی است که ما می‌خواهیم از راه دیپلماسی پیش ببریم.»