«انتشار ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان معتبرترین نظریه است»

معاون مشاور امنیت ملی ترامپ: شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که این آزمایشگاه معتبرترین منبع ویروس است

نمایی از آزمایشگاه ووهان که گفته می‌شود ویروس کرونا از آن نشات گرفته است - HECTOR RETAMAL / AFP

یکی از مقامات ارشد دولتی آمریکا می‌گوید «معتبرترین» نظریه درباره منشا ویروس کرونا، فرار آن از آزمایشگاهی در چین است.

متیو پوتینگر، كه معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور دونالد ترامپ است، به سیاستمداران سراسر جهان گفت كه حتی رهبران چین نیز اکنون به صراحت، ادعاهای قبلی خود مبنی بر اینكه ویروس از بازار ووهان نشات گرفته را نادرست می‌دانند.

آقای پوتینگر گفت كه آخرین اطلاعات نشان دهنده نشات گرفتن ویروس از موسسه فوق‌سری ویروس شناسی ووهان است که ۱۱ مایل دورتر از بازار این شهر واقع است. او می‌گوید که شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد این آزمایشگاه معتبرترین منبع ویروس است.

بر اساس گزارشی که دیلی‌میل منتشر کرده، این مقام ارشد آمریکایی ادعا کرد که این عامل بیماری‌زا ممکن است از طریق «نشت یا تصادف» به خارج از آزمایشگاه رفته باشد.

این اظهارات هفته گذشته در جریان یک کنفرانس مجازی از طریق برنامک «زوم» با نمایندگان مجلس کشورهای مختلف درباره چین گفته شد.

 این در حالی است که تیمی از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی آماده سفر به ووهان می‌شوند تا درباره شروع این بیماری همه‌گیر تحقیق کنند.

منتقدان نگران هستند که با توجه به تاثیر چین بر سازمان جهانی بهداشت، این کشور بر بازرسان این سازمان اثر بگذارد.

آقای پوتینگر در گفتگو با نمایندگان مجلس کشورهای مختلف، به امتناع پکن از بازدید روزنامه‌نگاران از این آزمایشگاه اشاره کرد. این امتناع درحالی صورت گرفت که شک و تردید نسبت به منشاء ویروس با توجه به ریشه‌کن شدن تقریبی ویروس در ووهان افزایش یافته است.

او با اشاره به این که افرادی در این آزمایشگاه‌ها هستند که به این نظریه معتقدند، گفت: «ما نمی دانیم که در آن آزمایشگاه چه کاری انجام داده‌اند. ممکن است ویروس‌های کرونای خفاش را دستکاری کرده و دچار اشتباه شده باشند. من با افراد مختلفی صحبت کرده‌ام که معتقدند چنین است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پوتینگر که به زبان ماندرین تسلط کامل دارد، پیش از این به عنوان روزنامه‌نگار برای رویترز و وال‌استریت‌ژورنال کار می‌کرده است. او هفت سال نماینده این رسانه‌ها در چین بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سال گذشته سازمان بهداشت جهانی را مورد انتقاد قرار داد که «بازیچه دست چین» شده است.

بازدید تیم سازمان بهداشت جهانی از ووهان توسط تیم بحث‌برانگیز بوده است. پس از اینکه چین اعلام کرد این تیم اجازه بازدید از آزمایشگاه ووهان - تنها آزمایشگاه در چین با بالاترین درجه بین المللی امنیت زیستی – را ندارد، این انتقادها افزایش یافت.

بیشتر از جهان