نجات ۲۶۵ مهاجر گرفتار در دریای مدیترانه

در بین این مهاجران شش نوزاد و یک زن باردار هم حضور دارند

وضعیت نوزادان نجات یافته که کوچک‌ترین‌شان پسربچه ۱۰ ماهه‌ای است، بسیار نگران‌کننده است - Anne CHAON / AFP

یک کشتی امدادهای بشردوستانه دارای پرچم اسپانیا در روز یک‌شنبه ۲۶۵ مهاجر ازجمله شش نوزاد  و یک زن ۹ ماهه باردار را نجات داد و می‌خواهد آنها را به بندر امنی برساند.

کشتی گروه خیریه «آغوش باز» روز شنبه ۹۶ مهاجر را که بدون جلیقه نجات و سوار بر قایقی چوبی در آب‌های بین‌المللی سرگردان بودند، سوار کرد.

آن‌ها دو روز قبل هم در عملیاتی دیگر ۱۶۹ مهاجر را سوار کرده بودند. این افراد هم از سواحل لیبی که پایگاه بسیاری از قاچاق‌چیان انسان است راهی دریا شده بودند.

این سازمان مردم‌نهاد (سمن NGO) اعلام کرد افراد نجات‌یافته که شمار بسیاری از آن‌ها کم‌سن‌وسال هم هستند احتمالاً دچار سوء‌تغذیه و  سرمازدگی هستند.

با توجه به کمبود امکانات در کشتی نجات، وضعیت نوزادان نجات یافته که کوچک‌ترین‌شان یک کودک ده ماهه است بیش از همه نگران‌کننده است.

اتر کمپس یکی از امدادرسانان گروه آغوش باز در مصاحبه با ایندپندنت گفت: «کشتی نجات جای مناسبی برای نوزادان نیست. این کشتی‌ها قرار است مردم را نجات بدهند و هر چه سریع‌تر به بندر امنی برسانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نوزادان در چنین هوایی که واقعاً سرد است باید در فضای باز بخوابند. چنین وضعیتی برای فرد بزرگ‌سال هم مناسب نیست نوزاد که جای خود دارد.»

استر کمپس، از این کشتی که در فاصله ۳۲ کیلومتری ساحل سیسیل مستقر است می‌گوید اکثر نجات‌یافتگان از «اریتره» گریخته‌اند.

کشتی آغوش باز در حال حاضر تنها کشتی نجات سازمان‌های مردم‌نهاد است که در مدیترانه مرکزی فعالیت می‌کند و از کشور مالت برای پهلوگیری درخواست مجوز کرده بود که این تقاضا رد شد.

این گروه خیریه در حال حاضر با گارد ساحلی ایتالیا مذاکره می‌کند و در انتظار تصمیم‌گیری آنها است.

خانم کمپ می‌گوید: معمولاً باید هفت تا ۱۰ روز منتظر(پاسخ) بمانیم اما مقامات را تحت فشار قرار داده‌ایم تا روند را کمی سریع‌تر پیگیری کنند.

امدادگران شاغل در این کشتی لباس ضد مواد خطرناک به تن دارند و تمامی سرنشینان حتی در فضای باز همواره باید ماسک به صورت داشته باشند زیرا خطر ابتلا به کرونا وجود دارد.

خانم کمپس می‌گوید: بیماری کووید امدادرسانی را واقعا سخت کرده است ولی غیرممکن نیست.

ایندپندنت برای پرسیدن نظر مقامات ایتالیا و مالت با آن‌ها تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان