واکسن آکسفورد، نقطه عطفی مهم در نبرد علیه کرونا

واکسن آکسفورد در دمای طبیعی یخچال قابل نگهداری است

بیش از ۷۵۰ هزار نفر دز اول واکسن فایزر-بیونتک، اولین واکسن مورد تأیید طبق مقررات دارویی بریتانیا، را دریافت کرده‌اند-JOEL SAGET / AFP

ان‌اچ‌اس آماده است تا از فردا صبح تزریق اولین واکسن‌های آکسفورد-آسترازنک را در بریتانیا آغاز کند.  به گفته رئیس خدمات بهداشت ملی بریتانیا، این «یک نقطه عطف مهم» در نبرد با ویروس کرونا است. 

به گفته دولت و با آغاز تحویل واکسن به بیمارستان‌ها از روز شنبه، قرار است از هفته آینده صدها مرکز واکسیناسیون جدید به عنوان بخشی از طرح توزیع گسترده و «بزرگ‌ترین طرح در تاریخ ان‌اچ‌اس» افتتاح شود. 

بیش از ۷۵۰ هزار نفر دز اول واکسن فایزر-بیونتک، اولین واکسن مورد تأیید طبق مقررات دارویی بریتانیا، را دریافت کرده‌اند اما وزرای کشور تأکید دارند که تحویل واکسن جدید در سراسر کشور راحت‌تر خواهد بود. 

یکی از اولین بیمارستان‌هایی که واکسن را تحویل گرفت، بیمارستان سلطنتی «پرنسس» در هیواردز هیث بود که بخشی از بیمارستان‌های دانشگاه‌های برایتون و ساسکس صندوق ان‌اچ‌اس است. 

به گفته دکتر جورج فیندلی، افشر ارشد پزشکی و معاون رئیس اجرایی بنیاد مالی ان‌اچ‌اس، ذخیره‌سازی واکسن آکسفورد که در دمای طبیعی یخچال قابل نگهداری است، از واکسن فایزر-بیونتک که باید در دمای حدود ۷۰- درجه سانتیگراد نگهداری شود، «به مراتب آسان‌تر» است. 

به گفته دولت، اولین واکسن‌ها در طول چند روز اول برای اهداف نظارتی به تعداد کمی از بیمارستان‌ها تحویل داده می‌شوند، سپس در اواخر هفته به صورت عمده به مطب صدها پزشک عمومی ارسال خواهند شد. 

پیش‌بینی می‌شود که از روز دوشنبه حدود ۵۳۰ هزار دز واکسن در دسترس باشد و بیمارستان دانشگاه آکسفورد بنیاد مالی ان‌اچ‌اس جزو اولین محل‌های ارائه واکسن خواهد بود. به گزارش تایمز، قرار است تا اواسط ژانویه هفته‌ای دو میلیون دز ارائه شود. 

بوریس جانسون در بیانیه‌ای گفت: «واکسن آکسفورد یک پیروزی علمی در بریتانیا است و من از کلیه دست‌اندرکاران ساخت و تولید آن کمال تشکر را دارم. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ان‌اچ‌اس برای حفاظت بیشتر در برابر ویروس کووید-۱۹ از فردا تزریق واکسن آکسفورد را آغاز خواهد کرد. ما می‌دانیم که طی هفته‌ها و ماه‌های آینده چالش‌هایی پیش رو خواهیم داشت، اما من مطمئن هستم ما امسال ویروس کرونا را شکست خواهیم داد و خود را با قدرت بیشتر بازسازی خواهیم کرد.» 

سر سایمون استیونز، مدیر اجرایی ان‌اچ‌اس بریتانیا، گفت که توزیع واکسن «نقطه عطف مهمی در نبرد بشریت علیه ویروس کرونا» خواهد بود. 

وی همچنین گفت: «طرح واکسیناسیون - بزرگ‌ترین طرح در تاریخ ان‌اچ‌اس – با قدرت آغاز شده است و ما تا روز اول سال جدید از کل کشورهای اروپایی روی هم افراد بیشتری را واکسینه کردیم. 

اکنون واکسن دوم و قوی‌تری در اختیار داریم و کارکنان ان‌اچ‌اس در حال گسترش طرح واکسیناسیون هستند. دسترسی به واکسن آکسفورد، همراه با تعداد بیشتر واکسن فایزر، به ما این امکان را می‌دهد که با سرعت بیشتر از تعداد بیشتری از مردم محافظت کنیم.» 

با این احوال، تغییر رویکرد دولت در زمینه ارائه واکسن - با تأخیر زمانی از سه تا ۱۲ هفته بین دزهای اول و دوم – مورد انتقاد کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا قرار گرفت. 

به گفته دکتر آنتونی فاوچی، «زمان مناسب» برای دریافت دز دوم ۲۱ روز پس از دز اول است. او به شبکه سی‌ان‌ان گفت که با راهبرد دولت بوریس جانسون موافق نیست. 

انجمن پزشکی بریتانیا نیز تاکید داشت که «اصلاً عادلانه» نیست که دریافت دز دوم بیمارانی که قبلاً دز اول واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند، به دلیل تغییرات صورت گرفته در روز چهارشنبه لغو شود. 

اما پروفسور آنتونی هاردن، نایب رئیس کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی، تأکید کرد که تأخیر در ارائه دز دوم روشی صحیح است. 

وی در پاسخ به اظهارات دکتر فاوچی گفت: «آمریکایی‌ها می‌توانند به هر روشی که می‌خواهند عمل کنند… ما نمی‌گوییم نیازی به دریافت دز دوم نیست، باید دریافت شود، اما می‌توان موقتاً آن را به تأخیر انداخت تا افراد بیشتری در گروه‌های سنی بالا و آسیب‌پذیر و همچنین گروه‌های بسیار آسیب‌پذیر واکسینه شوند و سریع‌تر از پس ویروس بر بیاییم. 

ما در حال حاضر در شرایط وخیمی به سر می‌بریم. ویروس به سرعت در حال شیوع است و هرچه در گروه‌های اولویت‌دار بیشتر واکسن بزنیم، بیشتر جلوی مرگ‌ومیر و بستری شدن را در بیمارستان‌ها می‌گیریم.» 

مت هنکاک، وزیر بهداشت، گفت: «مردم بریتانیا از فردا دومین واکسن فوق‌العاده مؤثری را دریافت خواهند کرد. واکسیناسیون ابتدا از کادر درمان و ساکنان آسیب‌پذیر خانه‌های سالمندان و کارکنان ان‌اچ‌اس آغاز خواهد شد. بدین‌ترتیب، مرحله مهم دیگری در گسترش طرح واکسیناسیون رقم خواهد خورد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی