مشاور امنیت ملی بایدن: برنامه موشکی جزو مذاکرات برجام باشد

«مذاکرات بعدی می‌تواند با حضور اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز قدرت‌های منطقه‌ای باشد»

جیک سالیوان، نامزد جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای سمت مشاور امنیت ملی- REUTERS/Joshua Roberts/File Photo

جیک سالیوان، نامزد جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای سمت مشاور امنیت ملی، می‌گوید برای بازگشت به توافق هسته‌ای با تهران، برنامه موشک‌های بالیستیک ایران هم باید بخشی از مذاکرات باشد.

آقای سالیوان روز یکشنبه در گفت‌وگویی با فرید زکریا مجری شبکه سی‌ان‌ان گفت که دولت جدید آمریکا می‌خواهد با بازگشت به توافق هسته‌ای و مجبور کردن تهران به پیروی از مفاد توافق اولیه، ایران را محدود و کنترل کند.

او با انتقاد از دولت دونالد ترامپ گفت که سیاست فشار حداکثری او در قبال ایران به امنیت بیشتری آمریکا منجر نشد، و بر عکس، ایران به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک تر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای سالیوان، «رئیس جمهور بایدن گفته است که اگر ایران به تعهدات خود ذیل شرایط برجام برگردد، و برنامه [هسته‌ای آن] محدود شود، ما ممکن است به توافق برگردیم، ولی این تنها مبنایی برای مذاکرات بعدی خواهد بود.»

مشاور امنیت ملی آقای بایدن گفت که مذاکرات بعدی می‌تواند با حضور اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز قدرت‌های منطقه‌ای باشد. او افزود: «در مذاکرات فراگیرتر، می‌توانیم نهایتا حدی برای فناوری موشک‌های بالیستیک ایران تعیین کنیم، و این هدفی است که ما می‌خواهیم از راه دیپلماسی پیش ببریم.»

روز یکشنبه، «طرح اقدام متقابل ایران» در قبال کشتن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، که «در راستای مقابله با  تروریسم اقتصادی آمریکا، پیگیری سیاست خارجی عزتمندانه و اجرای اقدام سخت با اخراج آمریکا» تهیه شده است.

در بندی از این طرح «هر گونه مذاکره بر سر توان تسلیحاتی جمهوری اسلامی، نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و مسائل محور مقاومت» ممنوع اعلام شده و «هر مسئولی را که در این زمینه مذاکره کند، به انفصال مادام العمر از مناصب و خدمات دولتی محکوم کرده‌است.»