تهاتر پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی با واکسن کرونا

هنوز مشخص نیست که آیا کره جنوبی با این پیشنهاد موافقت می‌کند

ایران به کره جنوبی پیشنهاد تهاتر پولهای بلوکه شده با کالا را ارائه کرده است. طرف مقابل هنوز اقدام اجرایی برای تهاتر انجام نداده‌ است - عکس از اسکان نیوز

رئیس اتاق ایران و کره جنوبی اعلام کرد که ایران قصد دارد به‌منظور تهاتر ۸.۵ میلیارد دلار پول بلوکه شده در کره جنوبی، با این کشور مذاکره کند. او گفت که واکسن کرونا، یکی از این کالاهاست.

حسین تنهایی در گفت‌وگو با ایلنا گفت که جلسه‌ای با آقای جهانگیری درباره پول‌های بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی داشتیم و پیشنهاداتی برای ارائه به کره دررابطه‌با نحوه تهاتر دلار‌های ایران در این کشور با انواع کالا فهرست شد.

او تاکید کرد که کره‌ای‌ها هنوز اقدام اجرایی برای تهاتر یا آزادسازی پول‌های بلوکه شده انجام نداده‌اند و در جلسه روز گذشته راهکارهای مورد نظر برای تهاتر را به معاون اول ارایه کردیم.

به گفته تنهایی، بر اساس اولویت‌های کشور؛ مواد اولیه، دارو، مواد پتروشیمی، قطعات خودرو و لوازم‌خانگی و قطعات لوازم‌خانگی در اولویت‌های فهرست تهاتر پول‌های بلوکه شده با کالاهای کره‌ای قرار گرفته است.  

او افزود: «مهم‌ترین موضوع بحث تهاتر دلارهای بلوکه شده ایران در کره با واکسن کرونا است که در جلسه روز گذشته با آقای جهانگیری به این موضوع پرداختیم و هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت درباره این موضوع در حال انجام است.»

پیش‌تر، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی گفته بود در کره جنوبی هفت میلیارد دلار سپرده داریم که نه اجازه انتقال می‌دهند و سودی تعلق می‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باتوجه‌به تحریم‌های بانکی اعمال شده علیه ایران و حضور نام این کشور در لیست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف»، به دلیل جریمه‌های ناشی از نقل‌وانتقال پول به ایران، کشورهای دیگر از برقراری ارتباط بانکی با ایران سر باز می‌زنند. ازاین‌رو ایران همچنان نتوانسته بخش بزرگی از پول فروش نفت و صادرات خود را بازگرداند.

گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد مجموع پول‌های بلوکه شده ایران مطرح می‌شود. برخی از تخمین‌ها این میزان را تا ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌کنند.

چندی پیش وحید جلال‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنا گفته بود ایران در چین و هند و کره جنوبی، پول‌های بلوکه شده دارد. بااین‌حال همچنان رقم دقیقی از میزان پول‌های ایران در دسترس نیست.

حدود دو ماه پیش، صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود اعلام کرد که ذخایر ارزی قابل‌دسترس ایران در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲۱.۶ میلیارد دلار بود، اما پارسال به ۱۲.۷ میلیارد دلار کاهش‌یافته است و امسال نیز به ۸.۸ میلیارد دلار سقوط خواهد کرد.

بیشتر از اقتصاد