تهران زیر ۲ لایه وارونگی؛ حرف‌های متناقض و تعلل دولت

«۲۳ آبان امسال گاز بسیاری از کارخانجات سیمان را قطع کردند تا مجبور به استفاده از سوخت مازوت شدند»

باید منتظر ماند و دید که هیات وزیران تصمیم‌گیری می‌کند یا باز هم باد و باران به داد شهروندان تهرانی می‌رسد - ATTA KENARE / AFP

کیفیت هوای تهران، چنان‌که پیش‌بینی شده بود، صبح امروز یکشنبه، با شاخص لحظه‌ای ۱۵۲ در وضعیت قرمز قرار گرفته و برای همه گروه‌ها ناسالم است.

سازمان محیط زیست و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته‌اند که نشانه‌هایی از مصرف سوخت غیراستاندارد در صنایع و نیروگاه‌های تهران وجود دارد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از قطع گاز کارخانه‌ها به‌دلیل افزایش مصرف خانگی و اجبار به استفاده از سوخت مازوت سخن گفته است؛ اما استاندار تهران به‌اصرار می‌گوید که مازوت مصرف نمی‌شود.

عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست‌ در گفت‌وگویی با روزنامه همدلی، که امروز ۱۴دی‌ماه منتشر شده است، گفت: «معاون دادستان کل بخشنامه کرده که شما مانع نشوید که نیروگاه‌ها مازوت مصرف کنند. یک مسأله پیچیده است که یا باید پالایشگاه و نیروگاه تعطیل شود، یا مازوت سوزانده نشود.»

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، دیروز شنبه، از ارسال پیشنهاد تعطیلی دو روزه همه بخش‌های دولتی، خصوصی و واحدهای تولیدی این استان به دولت خبر داده و معلوم نیست چقدر طول می‌کشد تا دولت تصمیم‌گیری کند و تا آن زمان، شهروندان زیر «دو لایه وارونگی» هوا فرصت نفس کشیدن ندارند. استاندار تهران دیروز در حاشیه نشست کمیته اضطرار آلودگی هوا گفت که طی روزهای جاری این پدیده در دو لایه، در ارتفاع ۲۰۰ و ۹۰۰ متری، رخ داده است.

فرشید باباخانی، معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش غلظت دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران، گفت: «افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران نشانه‌ای مبنی‌بر سوزاندن سوخت‌های غیراستاندارد در منابع ثابت و یا متحرکی است که بر آلودگی هوا اثرگذار هستند.»

به گفته معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از این‌رو علت افزایش آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران - به‌ویژه بخش‌های جنوبی آن - طی برخی روزها استفاده از سوخت‌های غیراستاندارد در صنایع، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌هاست و حتی گواه این موضوع آن است که هم‌زمان با ممنوعیت تردد ماشین‌های دیزلی‌ در تهران، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد افزایش یافته است.

این مقام شرکت کنترل کیفیت هوا تاکید کرده است: «چنانچه صنایع و نیروگاه‌ها از سوخت‌های غیراستاندارد استفاده کنند، سهم زیادی در آلودگی هوا خواهند داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در گفت‌وگو با ایلنا از قطعی گاز کارخانه‌ها و اجبار به استفاده از مازوت خبر داد: «از بین ۷۴ کارخانه گازسوز، گاز حدود ۶۴ کارخانه قطع شده است.»

شیخان گفت: «۲۳ آبان امسال به علت افت فشار گاز و گازرسانی برای مصارف خانگی، گاز بسیاری از کارخانجات سیمان را قطع کردند.»

او با اشاره به سرگردانی کارخانه‌ها در تامین سوخت، افزود: «هر سال با پیش‌بینی قطع گاز گفته می‌شد که کارخانجات سیمان با هماهنگی وزارت نفت، ذخیره‌سازی سوخت دوم که همان مازوت است را انجام دهند که امسال اجازه این کار را ندادند و اعلام کردند هنگام قطع گاز، مازوت را خواهند داد.»

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، قیمت مازوت نسبت‌به سال گذشته دو و نیم برابر شده و فشار زیادی به کارخانه‌ها وارد آورده است: «البته قیمت مازوت با هزینه حمل، سه و نیم برابر قیمت گاز شده که اثر این موضوع روی قیمت تمام‌شده بسیار محسوس است.»

بر اساس آماری که انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ارائه داده، از ۷۷ کارخانه تولید سیمان، ۳ کارخانه از ابتدا مازوت‌سوز بودند. از بین ۷۴ کارخانه گازسوز، گاز حدود ۶۴ کارخانه قطع شده است.

دولت برای تعطیلی، خواستار اطلاعات بیشتر از استانداری و کمیته اضطرار آلودگی هوا شده است. باید منتظر ماند و دید که هیات وزیران تصمیم‌گیری می‌کند یا باز هم باد و باران به داد شهروندان تهرانی می‌رسد.

از ابتدای سال جاری خورشیدی، تهران شاهد ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۱ روز هوای قابل قبول یا سالم، ۸۷ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و شش روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است.