اختلاف نظر مقامات بهداشتی در مورد زمان تزریق دوز دوم واکسن کرونا

تاکنون بیش از یک میلیون نفر در بریتانیا اولین دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

بریتانیا در حال آماده‌سازی برای توزیع واکسن جدید دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا است - Jacob King/Pool via REUTERS/File Photo

یکی از مشاوران دولت بریتانیا از تصمیم دولت برای به تاخیر انداختن دوز دوم واکسن فایزر و افزایش فاصله بین دوزهای اول و دوم از ۳ هفته به ۱۲ هفته، دفاع کرده است. اما پزشک ارشد بیماری‌های عفونی در ایالات متحده با این رویکرد مخالف است.

دکتر آنتونی فاوچی، متخصص بیماری‌های عفونی در امریکا، گفت: «فاصله زمانی بهینه» برای بیماران برای دریافت دوز دوم واکسن ۲۱ روز پس از دریافت دوز اول است. او به سی ان ان گفت که «موافق» استراتژی جدید دولت بریتانیا نیست.

پس از تأیید واکسن دوم در هفته گذشته که توسط آکسفورد / آسترازنکا ساخته شده است، وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی در بیانیه‌ای عنوان کرد که تزریق اولین دوز به «گروه‌های در معرض خطر» اولویت دارد.

آن بیانیه افزود: «همه دوز دوم خود را دریافت خواهند کرد، ولی ۱۲ هفته بعد از دریافت دوز اول. دوز دوم این دوره را کامل می‌کند و برای مصونیت بلندمدت مهم است.»

برخی از کارشناسان از این تغییر استراتژی استقبال کرده‌اند، اما دکتر فاوچی به سی ان ان گفت: «استدلال این است که دوز اول را تعداد بیشتری برسانند و امید داشته باشند که دوز دوم را به موقع به آنها خواهند رساند. ولی من طرفدار این رویکرد نخواهم بود.»

انجمن پزشکی انگلیس همچنین ادعا کرد که «به شدت ناعادلانه است» که بیمارانی که قبلاً دوز اولیه واکسن فایزر/ بایان‌تک را دریافت کرده‌اند، به دلیل تغییر در دستورالعمل وزارت بهداشت، قرار ملاقات‌شان برای دوز دوم لغو شود.»

اما پروفسور آنتونی هاردن، نایب رئیس کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی، در گفت‌وگو با برنامه «تودی» در شبکه ۴ رادیو بی بی سی تأکید کرد که به تأخیر انداختن دوز دوم کار صحیحی است.

وی با بیان این که بیمارانی که با آنها برخورد کرده است، این اقدام را می پذیرند، افزود: «وقتی برای آنها توضیح داده شد که دوز اول واکسن ۹۰ درصد مصونیت ایجاد می‌کند، و اولویت این است که شمار بیشتری افراد مسن و آسیب‌پذیر واکسینه شوند، آنها این مسئله را قبول می‌کنند.»

«من فکر می‌کنم کشور بر سر این موضوع متحد است. به نظرم، خواست همه است که با کمک هم بهترین استراتژی ممکن را اجرا کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اصرار داشت: «داده‌های واکسن بایان‌تک/فایزر گویای این است که پس از دریافت دوز اول، در عرض ۱۴ روز مصونیت به ۹۰ درصد می‌‌رسد.»

وقتی از او خواسته شد که به اظهارات دکتر فاوچی واکنش نشان دهد، وی اظهار داشت: «این‌که امریکایی‌های چه رویکردی برمی‌گزینند، به خود آنها مربوط است. ما نمی‌گوییم که دوز دوم لازم نیست. لازم است. اما می‌توان موقتاً آن را به تأخیر انداخت تا بتوان افراد بیشتری را از گروه‌های در معرض خطر مانند سالمندان و افراد با سابقه بیماری واکسینه کرد تا این‌گونه خیلی سریعتر از پس این ویروس برآییم.»

«ما در حال حاضر در وضعیت وخیمی قرار داریم. ویروس به سرعت در حال گسترش است و هرچه شمار بیشتری از گروه‌های اولویت‌دار را با دوز اول واکسینه کنیم، به میزان بیشتری از مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان پیشگیری خواهیم کرد.»

بیش از یک میلیون نفر در بریتانیا تاکنون اولین دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. در یک بیانیه مشترک، کریس ویتی، مقام ارشد پزشکی در انگلیس، همراه با همتایان او در اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی، اظهار داشته‌اند که مردم منطق ارائه دوز اول به شمار بیشتری از افراد اولویت‌دار را «درک خواهند کرد.» آنها همچنین از همکاری مردم‌ «تشکر» کردند.

بریتانیا در حال آماده‌سازی برای توزیع واکسن جدید دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا است. از روز دوشنبه ۵۳۰ هزار دوز برای توزیع آماده خواهد بود. روزنامه تایمز گزارش داده است که از اواسط ژانویه به بعد قرار است هر هفته دو میلیون دوز جدید تولید شود. این روند اجازه می‌دهد که بریتانیا به سرعت برنامه واکسیناسیون را توسعه دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان