ظریف اسرائیل را به توطئه برای کشاندن ترامپ به جنگ با ایران متهم کرد

وزیر خارجه ایران در توییتی خطاب به دونالد ترامپ نوشت: مراقب دام باش

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی- عکس از محمود حسینی خبرگزاری تسنیم

وزیر امور خارجه ایران روز شنبه عوامل وابسته به اسرائیل در عراق را متهم کرد که در حال توطئه برای حمله به منافع آمریکا در آن کشور هستند تا بهانه‌ای باشد برای دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده، که در روزهای آخر ریاست جمهوری خود دست به اقدام نظامی علیه ایران یا گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه بزند.

محمدجواد ظریف در توییتی نوشت، «داده‌های اطلاعاتی جدید از عراق نشان می‌دهد ستون پنجم اسراییل در حال توطئه‌چینی برای حمله به آمریکایی‌ها هستند – تا پای ترامپ در حال ترک قدرت را با یک بهانه ساختگی به جنگ بکشانند. دونالد ترامپ، مراقب دام باش. هرگونه آتش‌بازی پیامد قاطع خواهد داشت، به ویژه علیه همان دوستان صمیمی تو.»

در چند هفته پیش از نخستین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران توسط ارتش آمریکا در ۱۳ دی ۱۳۹۹ در نزدیکی فرودگاه بغداد پایتخت عراق، نگرانی‌ها از احتمال اقدام تلافی‌جویانه ایران در روزهای باقی‌مانده از دولت ترامپ افزایش یافته و ایالات متحده تدابیر بازدارنده نظامی ویژه‌ای را اتخاذ کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا در کمتر از دو ماه گذشته سه بار اقدام به اعزام بمب‌افکن‌های دورپرواز بی-۵۲ به منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس کرده است، که مقام‌های ارتش آمریکا دلیل آن را بازدارندگی جمهوری اسلامی عنوان کرده‌اند. نیروی دریایی آمریکا همچنین اوایل دی ماه یک زیردریایی اتمی و دو رزمناو همراه آن را به آب‌های خلیج فارس منتقل کرد.

حدود دو هفته پیش چندین راکت کاتیوشا در نزدیکی ساختمان سفارت آمریکا در بغداد، در محدوده به شدت محافظت شده موسوم به «منطقه سبز» به زمین اصابت کرد؛ که البته تلفات جانی در پی نداشت. ارتش عراق آن حمله را به یک «گروه غیرقانونی» نسبت داده، اما آمریکایی‌ها شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را مسئول آن معرفی کرده‌اند.

سه روز بعد از حمله راکتی شامگاه سی‌ام آذر، دونالد ترامپ در پیامی در توییتر خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی نوشت، «اگر یک آمریکایی کشته شود، ایران را مسئول می‌دانم. دوباره فکر کنید.» مشخص نیست چه گروهی پشت آن حملات در پایتخت عراق بوده است. تهران نیز هرگونه دست داشتن در آن را رد کرده است.