آغاز تمرین‌های اسکی در بامیان

مسابقات امسال اسکی در افغانستان در سایه تهدیدهای امنیتی در بامیان برگزار خواهد شد

بیش از چهل دختر و پسر جوان تمرین‌های اسکی را شروع کردند تا برای رقابت‌های زمستانی آماده شوند - ABDUL LATIF AZIMI / AFP

بیش از ۴۰ دختر و پسر جوان افغان برای مسابقات امسال اسکی در استان کوهستانی بامیان، تمرین‌های خود را شروع کرده‌اند.

چند سالی‌است که رقابت‌های زمستانی اسکی در دامنه‌‌های پربرف کوه‌های سربه‌فلک کشیده بامیان و در کنار آثار باقیمانده از تندیس‌های ویران شده بودا، برگزار می‌شود. دختران و پسران از مناطق مختلف افغانستان در پناه امنیت و آرامش نسبی این ولایت، مسابقات اسکی برگزار می‌کنند و از چند ماه  پیش از رویارویی‌های ورزشی، برای تمرین به بامیان می‌روند.

افضل نوری، از اسکی‌بازان بامیان می‌گوید: «اسکی‌بازان ولایت بامیان افراد عضو باشگاه‌ها و نیز کسانی هستند که به شکل انفرادی اسکی می‌کنند. ما فعلا ۴۰ دختر و پسر هستیم که امسال برای شروع مسابقات زمستانی اسکی آماده می‌شویم.»

هرچند سفیدپوش شدن کوه‌های خیره‌کننده بامیان از برف از همین حالا ورزشکاران را به پریدن فرامی‌خواند، اما امسال یک نگرانی جدی وجود دارد و تمرین امسال با تاخیر برگزار شده وافغانستان سال سخت‌تری را نسبت به گذشته پشت سر گذاشته است؛ گسترش ویروس کرونا خیلی از خانواده‌ها را زمین‌گیر کرده و زندگی مختل شده است. اما علاوه بر ویروس، دامنه بمب‌گذاری‌ها حتی به استان بامیان در مرکز افغانستان که در سال‌های اخیر در امان بود، هم کشیده شده است.

شورشیان در گذشته ورزشگاه‌ها و مسابقات کریکت را هدف بمبگذاری قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریحانه محمدی، اسکی‌باز دیگری که در بامیان حضور دارد، می‌گوید:‌ «چند انفجار در بامیان باعث شد که تمرینات را امسال دیرتر و با تاخیر شروع کنیم. امیدواریم امسال فدراسیون اسکی بتواند مسابقاتی عالی در ولایت بامیان برگزار کند. بامیان کوه‌های خوبی دارد و امیدواریم امسال بتوانیم خوب بدرخشیم.»

بامیان در یک دهه گذشته چند بار جشنواره ورزش‌های زمستانی را برگزار کرده است و صدها ورزشکار از داخل و خارج کشور برای شرکت در آن راهی کوهپایه‌های بامیان شده‌‌اند. در جشنواره پارسال، ۲۰۰ ورزشکار از آمریکا، بریتانیا و نروژ و استان‌های کابل، میدان‌وردک، قندهار، پنجشیر و بامیان مسابقاتی چهار روزه‌ در بخش‌های «کرلینگ»، «اسکی»، «اسنوبرد»، «آیس کلایمبینگ»(یخ‌نوردی) و «اسکی روی یخ» برگزار کردند.

محمدطاهر زهیر، والی پیشین بامیان، در پایان این جشنواره به برندگان جوایز و مدال‌هایی اهدا کرد.

افغانستان اعلام کرده است که اگر رقابت‌های بین‌المللی به خاطر گسترش ویروس کرونا لغو نشود، سیدعلی‌شاه فرهنگ و سجاد حسینی را به نمایندگی از این کشور به مسابقات زمستانی اسکی پکن ۲۰۲۲ خواهد فرستاد.

بیشتر از ورزش