«شرم باد بر مردی و رژیمی که بر زن دست بلند می‌کند»

سیلی زدن مامور جمهوری اسلامی ایران به صورت زن افغان واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخته‌است

مهاجران افغان از فرهنگ معافیت در برابر بدرفتاری با خود توسط ماموران جمهوری اسلامی ایران شکایت دارند - BEHROUZ MEHRI / AFP 

سفارت افغانستان در تهران، بررسی سیلی زدن پلیس ایران به یک زن افغان در تهران را آغاز کرده است.

دیروز ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد یکی از ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درحالی‌که یونیفرم پلیس بر تن دارد به یک زن افغان نزدیک می‌شود و به صورت او سیلی می‌زند. این اتفاق در اردوگاه عسگرآباد ورامین رخ داده است. کانال افغان لینک که اولین بار این ویدیو را منتشر کرد،  بدون ذکر نام این زن، نوشت:‌ «مادر افغانستانی برای رسیدگی به کارهای پسرش به اردوگاه عسگرآباد در ورامین رفته بود که با چنین برخوردی از سوی پلیس مواجه شد.» برخی هم گفته‌اند که این ویدیو تنها بخشی از ماجرا را نشان می‌دهد و این زن کتک خورده است.

واکنش‌ها در افغانستان به این اتفاق بسیار گسترده بوده است. فعالان حقوق زن، نویسندگان و مقام‌های دولتی به این برخورد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با یک مهاجر، آن‌هم یک مادر، اعتراض کرده و خواهان پیگیری مسئله شده‌اند.

جاوید فیصل،‌ سخنگوی پیشین شورای امنیت ملی افغانستان خطاب به جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته است:‌ «آیا مهمانداری که یاد کردید همین است؟ در افغانستان حتی دزدان هم ماشینی را که زن در آن باشد متوقف نمی‌کنند و بدون مزاحمت اجازه عبور می‌دهند.»

عبدالکبیر واثق، مشاور سیاسی شورای امنیت ملی افغانستان هم نوشت:‌ «شرم باد بر مردی و بر رژیمی که بر زن دست بلند می‌کند. شما از میزبانی و مهمانداری گفتید، شما از حقوق زن در اسلام لاف می‌زنید، شما از همسایگی خوب‌ صحبت به میان می آورید اما این رفتار تحقیرآمیز شما است. هر رفتار پاسخی دارد یا از جانب خداوند یا جهان هستی.»

سفارت افغانستان در تهران دیروز با انتشار بیانیه‌ای گفت که مقام‌های ایرانی پس از تماس با آنان، وعده داده‌اند که قضیه را بررسی می‌کنند و نتیجه‌ را با سفارت افغانستان در میان می‌گذارند. کیومرث عزیزی، رئیس نیروی انتظامی شرق استان تهران، نیز پس از واکنش‌های گسترده در میان افغان‌ها در این باره گفته که «در پی انتشار ویدئویی از محل مراجعات مردمی اردوگاه عسگرآباد شهرستان پیشوا» دستور داده است تا این اتفاق «دقیق و سریع» بررسی شود. او تاکید کرده است که پلیس تهران «اجازه نمی‌دهد حقی از کسی ضایع شود و به‌محض تکمیل تحقیقات، جزییات این اتفاق اطلاع‌رسانی می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار نیست که ماموران جمهوری اسلامی ایران با مهاجران افغان چنین رفتاری داشته‌‌اند. پارسال نیز خبر غرق کردن مهاجران افغان در رودخانه مرزی و تیراندازی و آتش‌زدن ماشین آن‌ها در یزد، خبرساز شد. در سال ۱۳۹۷ نیز ویدیویی از آزار چند مهاجر افغان توسط یک سرباز ایرانی منتشر شد که واکنش‌های گسترده‌ای در دو سوی مرز ایران و افغانستان برانگیخت.

شکایت افغان‌ها این است که ماموران امنیتی ایران بدون ترس از پیگرد قانونی و لزوم پاسخگویی، به خشونت علیه افغان‌ها ادامه می‌دهند. در سال‌های گذشته این بدرفتاری‌ها اصلا رسانه‌ای نمی‌شد و اگر اتفاقی هم از این طریق فاش می‌شد، کسی تحقیق نمی‌کرد اما به تازگی‌ و با افزایش نقش افغان‌های مهاجر در جنگ‌های نیابتی ایران در سوریه و عراق و گسترش رسانه‌های اجتماعی، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از بررسی و تحقیق موارد بدرفتاری با شهروندان افغان خبر می‌‌دهند. البته نتیجه این تحقیقات کمتر منتشر می‌شود و به نظر می‌رسد زمان بیشتری نیاز است تا فرهنگ مصونیت در برابر بدرفتاری با افغان‌ها در میان نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، تغییر کند.

حدود سه میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند اما دولت ایران بخش عمده‌ای از آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و هرازگاهی آن‌ها را بازداشت و به اردوگاه‌ها منتقل می‌کند تا به کشور خود بازگردانده شوند. این مادر که در اردوگاه عسگرآباد مورد خشونت قرار گرفته بود نیز می‌کوشید مانع  بازگرداندن فرزندش به افغانستان شود.

بیشتر از جهان