رای منفی آمریکا به بودجه سازمان ملل به دلیل «قصور در بازگرداندن تحریمهای ایران»

اسرائیل و آمریکا تنها کشورهایی بودند که به این بودجه رای منفی دادند

کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد - SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

دولت آمریکا شامگاه پنجشنبه به وقت نیویورک، به بودجه برنامه سازمان ملل برای سال ۲۰۲۱ رای منفی داد. به گزارش آسوشییتدپرس، کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، این سازمان را به ضدیت با اسرائیل و حمایت از ایران متهم کرد.

از میان اعضای سازمان ملل،  ۱۶۷ کشور عضو بودجه  ۳.۳۲۱ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۱ را تصویب کردند. اسرائیل و آمریکا تنها کشورهایی بودند که به این بودجه رای منفی دادند.

خانم کرافت، پنجشنبه شب در توییتی نوشت: «بسیار دلسرد شدیم که سازمان ملل در اجرایی کردن بازگشت تحریم‌های ایران، قصور کرد. رژیم [ایران] از بی‌عملی سازمان ملل برای گسترش نفوذ خشونت‌بار خود، تشدید تفرقه و دهشت‌افکنی بیشتر در منطقه استفاده خواهد کرد. تصمیم‌هایی که در این بودجه و از سوی این سازمان گرفته شده، پیامد‌هایی در جهان واقعی دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اواخر مرداد ماه، شورای امنیت سازمان ملل متحد به تقاضای آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای منفی داد. از میان ۱۵ عضو این شورا تنها آمریکا و جمهوری دومینیکن به قطع‌نامه‌ای که این تحریم‌ها را تمدید می‌کرد رای مثبت دادند. روسیه و چین رای منفی و ده عضو دیگر، از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا رای ممتنع دادند.

در پی این تصمیم، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «وظیفه شورای امنیت سازمان ملل متحد حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است. این شورا امروز در عمل به ماموریت بنیادین خود ناکام ماند.» پمپئو این عملکرد شورای امنیت را «غیر قابل بخشش» خواند.

کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل، شامگاه پنجشنبه در توییت دیگری نوشت: «ایالات متحده بزرگ‌ترین و قابل اعتمادترین شریک سازمان ملل بوده و این تعهد تغییر نکرده است. ما هرگز از فرایند دوربان که برای ایجاد تفرقه به جای وحدت شکل گرفته حمایت نخواهیم کرد. پول مالیات‌دهنده آمریکایی باید عاقلانه، موثر و در راستای منافع آمریکا خرج بشود.»

اشاره خانم کرافت به بودجه اختصاص یافته به کنفرانس دوربان آفریقای جنوبی علیه نژادپرستی است. دولت آمریکا می‌گوید این کنفرانس محملی برای حمله به اسرائیل است.