دولت بریتانیا تست‌های سریع کرونا را توزیع می‌کند

دانشمندان تایید کرده‌اند تست‌های سریع کامل و بی‌نقص نیستند، اما به عنوان «ابزاری بسیار خوب برای بهداشت عمومی» عمل می‌کنند

تعداد ۱۲۳ دولت محلی بریتانیا از جمله چند ناحیه کشور در قرنطینه سطح چهار هستند - Andrew Milligan / POOL / AFP

در گرماگرم نگرانی‌هایی که در مورد فقدان دقت و ایمنی آزمایش‌های سریع ویروس کرونا ابراز شده است، دانشمندان از تصمیم دولت بریتانیا در توزیع آن دفاع کرده‌اند.

آزمایش‌های جدید کرونا که توسط موسسه آمریکایی «اینووا» تولید شده و شامل تست‌های ساده‌ای است که فرد می‌تواند خود آن را انجام دهد و نتیجه‌اش را ظرف نیم‌ ساعت مشاهده کند، از طرف هیئت نظارت دولت برای استفاده عموم در خانه، محیط کار و دیگر فضاهای عمومی تایید شده است.

مقامات بهداشتی بریتانیا همچنین برنامه ارسال هر دو هفته یک بار این آزمایش‌ها را به خانه‌های سالمندان تسریع کرده‌اند. این در حالی است که نگرانی در مورد نوع جدید ویروس کرونا که قابلیت سرایت بیشتری دارد افزایش یافته است.

این آزمایش‌ها به‌عنوان ابزاری بسیار مهم در تشخیص آلودگی در افراد بدون عارضه تلقی می‌شوند و بار دیگر بخش‌های مختلف جامعه را از جمله خدمات و تفریحات، به روی مردم می‌گشاید. دولت که بیش از ۷۰۰ میلیون پوند برای دریافت این آزمایش‌ها هزینه کرده، امیدوار است این تست‌ها محور اصلی استراتژی آزمایش عموم در کشور قرار گیرد؛ اما نتیجه پژوهش‌های گروه مشاوره علمی دولت برای موارد اضطراری (سِیج) نشان داده است که دقت عمل این آزمایش‌های سریع در موارد آلودگی به ویروس فعال کرونا تنها ۴۸/۹ درصد است.

پژوهش دیگری که اخیرا توسط دانشگاه لیورپول در جریان برنامه آزمایش عمومی و وسیع کرونا انجام گرفت نیز نشان می‌دهد که این نوع کیت آزمایشی سریع در مواردی که فرد عارضه‌ای ندارد، تنها ۴۰ درصد دقت عمل دارد.

این بدان معنا است که جواب آزمایش تعداد یک هزار و ۳۰۰ نفر از کسانی که از آلودگی خود به ویروس کرونا مطلع نبودند، مثبت و به آن‌ها گفته شد خود را قرنطینه کنند. این آزمایش همچنین در دو سوم افرادی که حامل تعداد بیشتری ویروس کرونا بودند، موارد ابتلا به کووید-۱۹ را نشان داد.  

برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که استفاده از کیت‌های آزمایش سریع اهداف دولت را برآورده نمی‌کند زیرا مردم ترغیب می‌شوند رفتار اجتماعی خود را بر اساس نتیجه منفی اما  نادرست آزمایش، تنظیم کنند. با وجود این، گروهی از دانشمندان بریتانیایی از جمله پرفسور «سِر جان بل» که خود از اعضای گروه «سِیج» است، مصرهستند که این ابزار آزمایشی برای جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ موثر است.

سِر جان در یک کنفرانس خبری در روز چهارشنبه گفت که تشخیص هر مورد از آلودگی به ویروس کرونا «یک پیروزی» است. او افزود: «باید این تضاد واقعیت را به خاطر داشته باشید که این‌ها کسانی هستند که اصولا آزمایش نمی‌شوند.  باید به منافع حاصل از موارد تشخیص در اکثریت مردم و نه همه مردم فکر کنید که عنصر اصلی (این نوع آزمایش) است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سر جان به نمونه نظام درمان عمومی بریتانیا اشاره کرد که هفته‌ها است این کیت‌ها را مورد آزمایش قرار داده است. او گفت: «در موج نخست، عدم دقت عمل این آزمایش در تشخیص مبتلایان بدون عارضه، عامل اصلی گسترش عفونت در بیمارستان‌ها بود.»

یک میلیون نفر از کارکنان نظام درمان عمومی دو بار در هفته از این آزمایش‌ها استفاده کرده‌اند که نتیجه آن در سه هزار و ۵۰۰ نفر مثبت بوده است. این‌ها افرادی هستند که بیماری آن‌ها پیش‌تر (بدون این آزمایش) هرگز ردیابی نمی‌شد: «سه هزار و ۵۰۰ نفر کادر درمان در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها در میان افراد آسیب‌پذیر حرکت می‌کردند. فکر می‌کنید اگر آلودگی آن‌ها تشخیص داده نمی‌شد، آن را به چند نفر سرایت می‌دادند؟ تعداد بسیار زیادی.»

تعداد ۱۲۳ دولت محلی بریتانیا از جمله چند ناحیه کشور که در رده قرنطینه چهار هستند (بالاترین رده محدودیت‌های اجتماعی مرتبط با همه‌گیری) موافقت کرده‌اند که کیت آزمایش سریع کرونا را استفاده کنند. دانشمندان نظام درمان عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) در ناحیه «پورتون داون» نیز تایید کرده‌اند که این کیت‌های آزمایشی ویروس جدید و جهش‌یافته کرونا را که در لندن و جنوب شرقی انگلستان شیوع یافته است، «با موفقیت ردیابی کرده اند».

هرچند دانشمندان تایید کرده‌اند که تست‌های سریع، کامل و بی‌نقص نیستند اما معتقدند همچنان به‌عنوان «ابزاری بسیار خوب برای بهداشت عمومی» عمل می‌کنند. پرفسور لوئیز کِنی، معاون دانشگاه لیورپول می‌گوید: «گلوته سحرآمیز یا بلیت طلایی وجود ندارد (توضیح: راه‌حل فوری و قاطع برای ردیابی ویروس کرونا وجود ندارد).  ما مدارک و شواهد را در حال رخ دادن جریانات جمع‌آوری می‌کنیم که در آینده بیشتر خواهد شد اما گروهی از دانشمندان هستند که از بابت مفید بودن این کیت‌های آزمایشی متقاعد شده‌اند. فکر می‌کنم جریان‌های منفی که در هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم ابدا (به اوضاع) کمکی نمی‌کنند. یا از این آزمایش‌ها استفاده می‌کنیم یا چیز دیگری وجود ندارد... گزینه دیگر آن این است که هیچ‌کس را ردیابی نکنیم.»

پروفسور کنی گفت که بسیار مهم است مردم مرتبا خود را با استفاده از این کیت‌ها آزمایش کنند. این عمل یک نتیجه منفی نادرست را خنثی خواهد کرد. «به آن آزمایش سریالی گفته می‌شود که کلید آن، انجام منظم و مرتب است. نتیجه کار، با انجام مرتب آن موفقیت بیشتری خواهد داشت.» 

ایان بوکان، همکار پرفسور کنی و استاد بهداشت عمومی در دانشگاه لیورپول نیز می‌گوید که دو آزمایش در هفته «باید جزیی از عادات زندگی شود.» به همین‌گونه، تیم پِتوُ، استاد طب در دانشگاه آکسفورد، گفت که تجربه و تکرار با این آزمایش سریع که شامل نمونه‌برداری از ترشحات بینی است، به‌دقت عمل این آزمایش می‌افزاید: «این (نوع آزمایش) به‌ویژه در فضاهایی از جمله آموزشگاه‌ها بسیار مفید است اما باید همچنین به خدمات اورژانس، آمبولانس، پلیس، آتش‌نشانی و حفاظت از کارکنان این بخش‌ها در این شرایط فکر کرد. این یک ابزار مفید بهداشت عمومی است.»

مقامات دولت می‌گویند اگر در یک خانه سالمندان در منطقه‌ای که در رده چهار قرنطینه قرار دارد موردی از ابتلا به کووید-۱۹ دیده شود، کارکنان این محل همه‌روزه برای مدت یک هفته مورد آزمایش سریع کرونا قرار خواهند گرفت.

تصمیم به توزیع تست سریع کرونا که با یک بودجه ۱۴۹ میلیون پوندی حمایت می‌شود، به دنبال اظهار نگرانی در مورد فشارهای مضاعفی اتخاذ شده است که درباره استفاده از آزمایش‌های متعارف و ملاقات در فضایی ایمن ابراز شده است. این بودجه تا ماه مارس برای ایجاد محل آزمایش محافظت شده در خانه‌های سالمندان و آموزش کارکنان آن و اوقاتی صرف خواهد شد که به آزمایش کرونا اختصاص داده می‌شود.

بخش خصوصی هم خود را برای توزیع تست سریع کرونا آماده می‌کند. هفته گذشته فروشگاه زنجیره‌ای «جان لوئیس» اعلام کرد که کیت این آزمایش‌ها را در ۴۰ مرکز خود از جمله یک کارخانه، یک انبار وابسته به این موسسه و برخی فروشگاه‌هایش در مراکز خرید عرضه خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان