ادعای ظریف در مورد بهانه‌تراشی آمریکا برای جنگ با ایران

بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا روز چهارشنبه با هدف بازداشتن ایران از حمله احتمالی به اهداف آمریکا و متحدانش در منطقه بر فراز خلیج فارس پرواز کردند

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران- عکس از ایلنا

وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه به تحرکات نظامی اخیر آمریکا در منطقه واکنش نشان داد و با طرح این اتهام که واشنگتن برای جنگ به دنبال بهانه می‌گردد، گفت جمهوری اسلامی آماده دفاع از منافع حیاتی خود است.

محمدجواد ظریف در پیامی در توییتر نوشت، «به جای مبارزه با کووید در ایالات متحده، دونالد ترامپ و اطرافیانش میلیاردها دلار را برای پرواز (بمب‌افکن‌های) بی-۵۲ و فرستادن ناوگان دریایی به منطقه ما هدر می‌دهند.»

وی افزود، «داده‌های اطلاعاتی از عراق توطئه‌ریزی برای ساخت یک بهانه جعلی برای جنگ را نشان می‌دهد. ایران به دنبال جنگ نیست، اما به طور آشکار و مستقیم از مردم، امنیت، و منافع حیاتی خودش دفاع می‌کند.»

بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-۵۲ آمریکا روز چهارشنبه و برای دومین بار در یک ماه گذشته با هدف بازداشتن ایران از هرگونه حمله احتمالی به اهداف آمریکا یا متحدان آن در خاورمیانه، بر فراز خلیج فارس پرواز کردند.

یک مقام ارشد ارتش آمریکا گفت پرواز این بمب‌افکن‌ها در پاسخ به نشانه‌هایی است که ایران احتمالا در حال برنامه‌ریزی برای حمله به اهداف متحدان ایالات متحده در عراق یا نقاط دیگری در منطقه در روزهای آینده است.

بیستم آذر ماه نیز دو فروند بمب‌افکن بی-۵۲ ارتش ایالات متحده از پایگاهی در داخل آمریکا به منطقه اعزام شدند و بر فراز بخش‌های بزرگی از خلیج فارس و منطقه پرواز کردند، که حاوی یک پیام مستقیم برای ایران بود.

با نزدیک شدن به نخستین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، اظهارات تهدیدآمیز مقام‌های سپاه پاسداران و در نتیجه نگرانی‌ها از احتمال حملات ایران یا عوامل نیابتی آن در منطقه و بروز یک درگیری نظامی افزایش یافته است.

نیروی دریایی آمریکا اول دی ماه نیز اعلام کرد زیردریایی اتمی یواس‌اس جورجیا و دو رزمناو همراه آن با عبور از تنگه هرمز، وارد آب‌های خلیج فارس شدند. حرکت دیگری از ارتش آمریکا که نشان از حساسیت اوضاع دارد.