ثبت منار جام غور در میراث فرهنگی جهان اسلام

منار جام غور، در سال ۲۰۰۲ در فهرست میراث‌ فرهنگی جهانی سازمان یونسکو ثبت شده بود

این نخستین اثر فرهنگی افغانستان است که در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام به ثبت رسیده است- عکس از شبکه‌های اجتماعی

روز سه‌شنبه نهم دی‌ماه، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که منار «جام غور» از طرف «آیسیسکو» در فهرست میراث‌ فرهنگی جهان اسلام ثبت شد.

در خبرنامه‌ وزارت خارجه افغانستان با اشاره به روند ثبت این منار در جمع میراث‌ فرهنگی جهان اسلام آمده است: «کمیته میراث‌ فرهنگی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسیسکو)، در جریان سومین اجلاس فوق‌العاده خود که در تاریخ ۱۰ دسامبر۲۰۲۰ به‌صورت مجازی برگزار شد، به اتفاق آرا با پرونده پیشنهادی جمهوری اسلامی افغانستان مبنی بر ثبت منار جام غور در فهرست میراث‌ فرهنگی جهان اسلام موافقت کرد.»

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد: «ثبت منار جام غور به عنوان یکی از میراث‌ فرهنگی جهان اسلام نتیجه سعی و تلاش‌های موثر نمایندگی جمهوری اسلامی افغانستان در پاریس است که پرونده منار جام را به سازمان آیسیسکو ارسال و آن را پیگیری کرده بود.» در خبرنامه این وزارتخانه همچنین آمده است: «این دستاورد مهم در راستای تقویت وجه ملی حفظ و مرمت آثار فرهنگی کشور در سطح بین‌المللی و تقویت سیاست دولت در عرصه‌ دیپلماسی فرهنگی بسیار اهمیت دارد.»

وزارت خارجه افغانستان افزوده است:«در جریان سومین اجلاس فوق‌العاده این کمیته، پس از ارزیابی و مرور پرونده‌های پیشنهادی کشورهای عضو سازمان آیسیسکو، ۲۲ اثر فرهنگی از شش کشور اسلامی امارت متحده عربی، افغانستان، یمن، فلسطین، مراکش و عمان مورد قبول قرار گرفتند و به عنوان میراث‌ فرهنگی جهان اسلام انتخاب شدند.»

یادآور می‌شود که منار جام غور، قبلا در سال ۲۰۰۲ در فهرست میراث‌ فرهنگی جهانی سازمان یونسکو ثبت شده بود که اکنون نیز در فهرست میراث‌ فرهنگی جهان اسلام قرار گرفته است.این نخستین اثر فرهنگی افغانستان است که در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام به ثبت رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منار جام، یکی از بزرگ‌ترین آبده‌های تاریخی افغانستان به شمار می‌رود که در غرب افغانستان، در استان غور و در یک منطقه کوهستانی قرار دارد. ارتفاع این آبده‌ تاریخی افغانستان ۶۵ متر اعلام شده است. بر نمای بیرونی این منار نقش‌ونگارهای تزیینی و هنرمندانه‌ای کار شده و آیاتی از قرآن هم روی آن حک شده است. در میانه بدنه منار جام غور، یک کمربند زیبا از کاشی‌های لاجوردی دیده می‌شود که نام سلطان غیاث‌الدین غوری بر آن ثبت است.

مردم افغانستان از تلاش‌های دولت خود برای ثبت این آثار تاریخی در میراث‌ فرهنگی جهان اسلام تقدیر می‌کنند و بر این باورند که افغانستان دارای آثار زیادی تاریخی است که باید مانند جام غور شناسایی و در سازمان‌های بین‌المللی ثبت شوند تا هم از نابودی آن‌ها جلوگیری شود و هم دوباره بازسازی شوند و مردم از داخل و خارج برای تماشای آن‌ها به افغانستان بیایند.

مدینه خورشید غوری، استاد دانشگاه است. وی ضمن آنکه از این خبر خوشحال به نظر می‌رسد می‌گوید: «من همیشه فکر می‌کردم که امروز یا فردا این منار سقوط خواهد کرد چون کسی برای حفاظتش توجه لازم را نداشت و دولت ما هم متاسفانه به جنگ با دشمنان این سرزمین مشغول است. از این که منار غور جزو میراث‌ فرهنگی جهان اسلام شد خیلی‌ خوشحال شدم. آرزو دارم مانند منار جام غور سایر منارهای افغانستان نیز در سازمان‌های جهانی ثبت شوند و مانند  آثار تاریخی کشورهای دیگر از آن‌ها حفاظت و حراست شود.»

رامین مسلم، دانشجو است. او می‌گوید: «من منار جام غور را از نزدیک ندیدم اما عکس‌هایش را دیده‌ام. خیلی‌ زیبا و قشنگ به نظر می‌رسد. این که این منار اکنون جزوی از میراث‌ فرهنگی جهان اسلام شناخته و به ثبت رسیده است، اقدامی عالی و نیک است. کشور ما آثار فرهنگی بی‌شماری دارد که حتی تعدادی از آن‌ها اینک زیر خاک هستند و یا ویران شده‌اند. اگر در کشور ما صلح تامین شود و همه بتوانند به گوشه‌و کنار افغانستان رفت‌وآمد کنند، بی‌شک میراث‌ تاریخی زیادی را خواهند دید که تاکنون ندیده‌اند.»   

بیشتر از جهان