درز سند محرمانه از قوه قضاییه ایران به سازمان گزارشگران بدون مرز

سازمان گزارشگران بدون مرز که سازمان مدافع حقوق خبرنگاران و گزارشگران است، روز چهارشنبه ۱۷ بهمن در یک نشست خبری اعلام کرد که طی سند مخفیانه ای که به دست این سازمان رسیده است مشخص شده که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۸ حداقل ۸۶۰ روزنامه نگار را بازداشت کرده است. این خبر که در آستانه چهل سالگی جمهوری اسلامی ایران منتشر می شود همچنین از اعدام بعضی از این بازداشت شدگان از جمله علی اصغر امیرانی، مدیر مجله خواندنیها - سعید سلطانپور، شاعر و نویسنده - رحمان هاتفی، سردبیر کیهان در زمان انقلاب و سیمون فرزامی، خبرنگار یهودی تبار ایرانی- سوئیسی خبر می دهد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در مورد این پرونده رایانه ای درز شده می گوید: «در این پرونده، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نام ثبت شده است که همه اقشار و افراد اجتماعی را از زن، مرد و کودک ، اعضای اقلیت‌های دینی و قومی، زندانیان عادی و زندانیان سیاسی از این میان مخالفان سیاسی نظام و روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگاران در بر می‌گیرد.»

در بخش های دیگری از این گزارش آمده است: «در این پرونده، هیچ گاه اشاره‌ای به روزنامه‌نگار بودن «متهم‌ها» نشده است» و از همین روی است که «رژیم ایران در محافل داخلی و جهانی بارها تکرار می‌کند که هیچ روزنامه‌نگاری و به شکل کلی هیچ زندانی عقیدتی و یا سیاسی در زندان‌هایش وجود ندارد.»

سازمان گزارشگران بدون مرز اصالت اسناد دریافتی را در کمیته ای از چهره های حقوق بشری و زندانیان سابق از جمله رضا معینی، منیره برادران، شیرین عبادی، ایرج مصداقی و تقی رحمانی تایید کرده است.

ایرج مصداقی به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «یکی از موارد جالبی که در این لیست روشن می‌شود این است که عده زیادی به واسطه بهایی بودن با برخورد قضایی مواجه شده‌اند، در حالی که مقام‌های ایرانی می‌گویند با کسی برای صرف بهایی بودن برخورد نمی‌شود.

آقای مصداقی گفت برای حفظ مصونیت فرد یا افرادی که فهرست را درز داده‌اند، گزارشگران بدون مرز نخواهد گفت که چه طور به این سند دست یافته است. اما هم این گروه و هم کمیته ناظری که آقای مصداقی هم عضوش است، به اصالت این سند باور دارند.»

در این گزارش آمده است که در این سالها ۵ هزار و ۷۶۰ شهروند بهایی ایرانی بازداشت و یا اعدام شده اند. این تعداد جزو حداقل ۶۲ هزار زندانی سیاسی این دوره هستند که این گزارش بر اساس ۱.۷ میلیون داده محرمانه تخمین زده است و ۶ هزار نفر آنان در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ معروف به جنبش سبز بازداشت شده اند.