گذاشتن ریزتراشه برای گربه‌های بریتانیا اجباری می‌شود

این کار برای کمک به بازگرداندن حیوانات نزد صاحبانشان درصورت گم‌شدن یا دزدیده‌شدن ضروری است

تصویر برگرفته از حساب توییتر لری، گربه ساکن خانه نخست‌وزیر بریتانیا- Larry the Cat / Twitter

با شروع رایزنی دوماهه درباره کار گذاشتن اجباری ریزتراشه در بدن گربه‌‌ها، ممکن است این کار از سال آینده در بریتانیا اجرایی شود.

در این رایزنی که از روز ۲۳ دسامبر آغاز شده است، دامپزشکان، صاحبان گربه‌ها و مردم عادی حضور دارند. نظرسنجی قبلی وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی (دفرا) نشان می‌داد که ۹۹درصد مردم با این کار موافق‌اند.

خیریه بهزیستی حیوانات به‌نام «حفاظت از گربه‌ها» تخمین می‌زند که ۲/۶ میلیون گربه – یعنی حدود ۲۶ درصد کل گربه‌های بریتانیا – ریزتراشه ندارند.

خیریه «حفاظت از گربه‌ها» گزارش داد که در سال ۲۰۱۸ از هر ده گربه ولگردی که به مراکز مراقبت گر این سازمان تحویل داده شدند، هشت مورد بدون ریزتراشه بودند و در نتیجه، تلاش برای بازگرداندن آن‌ها به صاحبانشان گاه طولانی‌تر و گاه ناموفق بود.

لری هم از جمله گربه‌های گم‌شده بود، گربه قهوه‌ای و سفیدی که بدون ریزتراشه در لندن پیدا شد و به پناهگاه سگ و گربه بترسی تحویل داده شد، پیش از آن‌که به سمت «موش‌گیر کل» ساختمان نخست‌وزیری بریتانیا و کابینه این کشور منصوب شود.

جیمز ییتس، مدیرعامل خیریه «حفاظت از گربه‌ها» گفت: «ریزتراشه بهترین بخت گربه برای بازگشت سریع نزد صاحبش است.»

«ما به‌طور مرتب حکایت‌های دلگرم‌کننده و شادی‌بخشی می‌شنویم که گربه گمشده‌ای به لطف اطلاعات داخل ریزتراشه نزد صاحبش برگشته است.»

انجمن دامپزشکی بریتانیا گفته است که مزایای ریزتراشه عبارت‌اند از شناسایی آسان‌تر و بازداشت صاحبانی که به خشونت با حیوانات‌ دست زده‌اند، ردگیری و شناسایی سریع حیوانات در صورت شیوع بیماری و شناسایی سریع‌تر گربه‌های زخمی.

پیتر لوری، معاون مدیرعامل پناهگاه سگ و گربه بترسی گفت: «هر روز حیوانات ولگردی پیش ما می‌آورند که معلوم است خیلی‌هایشان حیوان خانگی محبوبی بوده‌اند و احتمالا فقط راهشان را گم کرده‌اند.»

«متاسفانه اغلب نمی‌توانیم صاحبان قبلی را شناسایی کنیم چون حیوانات یا ریزتراشه ندارند یا اطلاعات داخل ریزتراشه روزآمد نیست.

ما از ریزتراشه‌گذاری اجباری گربه‌های خانگی حمایت می‌کنیم. خودمان هم هر گربه‌ای را پیش از رفتن به خانه جدیدش ریزتراشه‌گذاری می‌کنیم.»

گذاشتن ریزتراشه الکترونیکی در بدن حیوانات از سال ۲۰۱۶ برای همه سگ‌های بزرگ‌تر از هشت هفته اجباری شد. اگر کسی سگش را ریزتراشه‌گذاری نکند، ممکن است با اتهام جنایی و جریمه‌ای تا ۵۰۰پوند مواجه شود.

ریزتراشه بسیار کوچک است – اندازه یک دانه برنج – و در گردن حیوان کار گذاشته می‌شود. این کار اجازه می‌دهد که مشخصات حیوان و صاحبش وارد یک بانک اطلاعات کشوری شود و حیوان گمشده خیلی راحت نزد صاحبش بازگردانده شود.

کریستین میدل‌میس، رییس سازمان دامپزشکی بریتانیا، گفت: «همان‌طور که قبلا در مورد سگ‌ها دیده‌ایم، ریزتراشه‌گذاری اجباری برای کمک به بازگرداندن حیوانات نزد صاحبانشان درصورت گم‌شدن یا دزدیده‌شدن ضروری است.»

«هرچند تعطیلات سال نو بهترین زمان برای آوردن گربه یا بچه‌گربه به خانه و نزد خانواده است، اگر در فکر خرید حیوانی خانگی برای کریسمس هستید، حتما یقین کنید که ریزتراشه دارد. توصیه‌های لازم برای خرید امن و مسئولانه حیوانات خانگی هم‌اکنون موجود است.»

لرد گلداسمیت، وزیر بهزیستی حیوانات گفت: «طرح اجباری کردن ریزتراشه‌گذاری در راستای اقدامات ما برای ارتقای استانداردهای بهزیستی حیوانات در کشورماست که هم‌اکنون هم در دنیا پیشتاز است. این اقدامات ما همچنین شامل برداشتن گام‌هایی برای پایان دادن به صادرات حیوانات زنده و ممنوعیت نگهداری میمون‌سانان به‌عنوان حیوان خانگی است.»

در سال ۲۰۱۹ پناهگاه‌های حیوانات بریتانیا ۲۹هزار و ۴۳۲ گربه دریافت کردند که بیش از دو برابر تعداد سگ‌ها درهمان سال بود.

به تخمین انجمن دامپزشکی بریتانیا، پنجاه درصد از سگ‌های ولگرد را هم نمی‌توان نزد صاحبانشان برگرداند، چون ریزتراشه یا گردنبند حاوی مشخصات ندارند.

© The Independent

بیشتر از زندگی