هروآبادی: واقعا نمی‌دانم چرا هنوز عده‌ای به ما احترام می‌گذارند

آیا امرارمعاش از طریق شرافتمندانه هتک حرمت لباس روحانیت است؟

اخیرا، دادگاه تجدیدنظر مستقر در دادسرای ویژه روحانیت، وحید هروآبادی را به اتهام «نشر اکاذیب به‌قصد تشویش اذهان عمومی» به یک سال حبس و به اتهام «هتک حیثیت روحانیت» به دلیل «دست‌فروشی با لباس روحانیت» به ۲ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد. پیش‌تر و در راستا با شرایط روحانیت و شئون آن، ایندیپندنت فارسی مصاحبه‌ای با او انجام داده که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید.

هروآبادی دررابطه‌با وضعیت اقتصادی روحانیون و طلبه‌ها گفت که به ما تأکید شده تا عرف را رعایت کنیم. مردم دوست ندارند روحانیون را در حال تظاهر به ثروت ببینند. برای مثال دیدن یک روحانی را در لکسوس، باعث چندش آنها می‌شود. حتی اگر یک طلبه ارث هم برده باشد، بازهم جامعه از اینکه او زندگی مرفه خود را نمایش بدهد را دوست ندارد. درحالی‌که در مورد سایر اقشار جامعه این‌طور نیست. وی با ذکر یک مثال از سبک زندگی مرفه مرتضی مطهری در دوران پیش از انقلاب، تأکید کرد فارغ از اینکه فرد در حکومت باشد یا نه، اما توقع جامعه از روحانیت، زندگی ساده و به‌دوراز تجمل است. حتی هنوز هم برخی از طلبه‌ها باور نمی‌کنند که خانه مطهری در شمال شهر بود و بنز سوار می‌شد.

وی افزود که یک سری از مشاغل از نظر حوزه، دور از شأن روحانیت است و به دلیل آنکه لباس به‌اصطلاح آخوندی در همه‌جا باید در تن طلبه‌ها باشد، بنابراین اجازه انجام هر کاری را ندارند. مثلاً به جز موضوع دست‌فروشی که برای خود هروآبادی باعث صدور حکم محکومیت شد، کار به‌عنوان راننده تاکسی یا انجام نظافت و این قبیل کارها، برای روحانیون مجاز نیست. از سوی دیگر حفظ شأن لباس روحانیت نیز مهم است. مثلاً نشستن ترک موتورسیکلت، دور از شأن روحانیت تلقی می‌شود.

وی در ادامه گفت که من در دادگاه ویژه روحانیت در مورد مقوله کارکردن روحانیون بحث کردم و اسنادی نیز در این مورد ارائه دادم، بااین‌حال نظر آقایان بر این است که روحانی نباید یک سری کارها را انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که تعدادی از طلبه‌ها در قم دست‌فروش هستند و با موتورسیکلت تردد می‌کنند، اما در تهران این موضوع عجیب و قابل پذیرش نیست.

در همین رابطه، پیش‌تر، محمود ملک‌دار، معاون وقت امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه کشور گفته بود که باتوجه‌به هزینه‌هایی که برای تربیت طلاب می‌شود، نباید یک روحانی وارد مشاغل ممنوعه شود.

هروآبادی در مورد هزینه لباس روحانیون گفت که اصولاً تفاوت لباس گران‌قیمت در عبا و نعلین روحانیون است. برخی روحانیون حتی از عبای چند ده میلیون تومانی ساخته شده از پشم شتر استفاده می‌کنند. اما ارزان‌ترین لباس برای یک روحانی که شامل عبا، قبا و عمامه می‌شود، عید سال گذشته چیزی در حدود 700 هزار تومان بود. اگرچه باتوجه‌به افزایش قیمت‌ها، قطعاً این رقم هم تغییر کرده است. نعلین هم باتوجه‌به اینکه ممکن است از چرم دوخته شود، قیمت بالایی می‌تواند داشته باشد.

او در پاسخ به این سؤال که قاعدتاً باید توقع داشته باشیم تا عبای چند ده میلیونی را در تن افرادی ببینیم که درآمدهای بالا دارند، گفت که اتفاقاً آنهایی که درآمدهای چندین میلیاردی دارند، تقیه می‌کنند و این عباها را نمی‌پوشند. وی تأکید کرد، اینکه کسی لباس ارزان بپوشد، الزاماً به این معنا نیست که مرفه نیست و زندگی لوکس ندارد؛ بنابراین باید دقت داشت ازروی ظاهر الزاماً نمی‌توان فهمید که یک روحانی مرفه است یا خیر. زیرا ممکن است با اینکه ثروت زیادی دارد، آن را به نمایش نگذارد.

 هروآبادی به نقل از رهبر جمهوری اسلامی گفت که روحانیون نباید با اتومبیل چندمیلیاردی تردد کنند. مردم نباید این‌طوری شما را ببینند.