بررسی اختلال در شبکه جی‌پی‌اس در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی

علی ربیعی: موضوع اختلال در جی‌پی‌اس‌ها با حادثه‌ای که برای کوهنوردان رخ داد ارتباط نداشته است

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران- STR / AFP

سخنگوی دولت ایران روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در تهران، ارتباط بین اختلال در عملکرد سامانه موقعیت‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) در تهران و حوادث روز جمعه، که موجب مرگ تعدادی از کوهنوردان در ارتفاعات شمال پایتخت شد، را رد کرد و گفت موضوع اختلال در جی‌پی‌اس در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی گفت «با صحبتی که با رئیس فدراسیون کوهنوردی داشتم اعلام کردم به رغم وجود اختلال در جی‌پی‌اس در برخی روزها، موضوع اختلال در جی‌پی‌اس با حادثه روز جمعه که برای کوهنوردان و شهروندان کشور رخ داده ارتباط نداشته است. طبق صحبت‌هایی که با وزارت ارتباطات داشتیم، جی‌پی‌اس روز جمعه اختلال نداشته است.»

روز جمعه بسیاری از کوهنوردان در ارتفاعات شمال تهران گرفتار شرایط بد آب‌وهوایی شدند و دست‌کم ۱۲ نفر از آنها بر اثر سقوط بهمن جان خود را از دست دادند. برخی در مورد دلیل اصلی مرگ این تعداد کوهنورد، که معمولا حرفه‌ای هستند و در چنین شرایط سختی به کوه می‌زنند، ابراز تردید کرده و آن را با اختلال در سامانه جی‌پی‌اس مرتبط می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی گزارش داده‌اند مشکلی که از ماه‌ها پیش در سامانه جی‌پی‌اس در تهران وجود داشته اخیرا شدت یافته و موقعیت آنها کاملا نادرست و معمولا در جایی متفاوت از مکانی که هستند نشان داده می‌شود. این مشکل ظاهرا تنها محدود به پایتخت و اطراف آن نیست و در شهرهای دیگر نیز گزارش شده است.

سخنگوی دولت ایران در نشست خبری امروز خود، با تاکید بر این که شرایط بد جوی عامل این حادثه بوده است گفت، سازمان هواشناسی اواسط هفته گذشته از طریق رسانه ملی هشدارهای لازم را داده بود. ستاد بحران استان تهران، سازمان هلال احمر و فدراسیون کوهنوردی هم به طور جداگانه اطلاعیه‌های هشدارآمیز منتشر کرده بودند.

علی ربیعی اضافه کرد، رییس جمهوری در خصوص این حادثه دستور پیگیری داده و مقرر شده است ستاد پیشگیری توسط فدراسیون کوهنوردی و زیر نظر ستاد بحران استان تهران فعال شود. البته موضوع اختلال در سامانه جی‌پی‌اس نیز از قبل با دستور رئیس جمهوری در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است.

گفته می‌شود دلیل اختلال در امواج جی‌پی‌اس آمریکایی و گلوناس روسی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هراس فرماندهان این ارگان و مقامات جمهوری اسلامی از مورد هدف واقع‌شدن اماکن، تاسیسات و پایگاه‌های حساس نظامی سپاه در شهر تهران و حومه آن، علاوه بر اماکن دولتی شامل محل اقامت علی خامنه‌ای در مرکز شهر است.