کاپ قاعدگی؛ بی‌خطر، مؤثر و مقرون به صرفه

«این محصول بهداشتی یک جایگزین قابل قبول و امن است»

Pexels

کاپ قاعدگی، که به آن کاپ پریود نیز گفته می‌شود، مانند تامپون‌ها و نوارهای بهداشتی یکبار مصرف بی‌خطر و ثمربخش هستند. 

علاوه بر اینها، کاپ پریود می‌تواند به عنوان وسیله خوبی برای مبارزه با فقر مضاعفی که در دوران پریود به زنان و دختران در مناطق تهیدست وارد می‌شود عمل کند. این گفتار یافته‌های یک تحقیق جدید علمی در زمینه محصولات بهداشتی زنان است.

بیش از ۴۰ مطالعه درباره وسایل قابل استفاده مجدد انجام شده و نتایج حاصله شواهد محکمی برای نشان دادن خطرآفرینی این وسیله بهداشتی به دست نداده‌اند. گزارش‌های خبری در گذشته استفاده از این وسیله را مرتبط با موارد نادر «سندرم شوک سمی» دانسته بودند. 

در خبرها همچنین آمده بود که این کاپ‌ها از سیلیکون نرم ساخته شده‌اند و هنگامی که درون واژن قرار می‌گیرند می‌توانند خون پریود را جمع‌آوری کنند و خطر سرریز شدن خون از آنها معادل و یا حتی کمتر از محصولات بهداشتی متعارف بود. 

بالاتر رفتن درک و تشخیص عوارض زیست محیطی تامپون‌ها و نوارهای بهداشتی که سالانه ۲۰۰هزار تُن زباله به مکان‌های دفن زباله اضافه می‌کنند، علاقه‌مندی زنان به استفاده از کاپ پریود را افزایش داده است. آخرین تحقیقات به رهبری دانشگاه طب بیماری‌های مناطق حاره لیورپول اذعان داشته که کاپ‌های قاعدگی می‌توانند نقش به سزایی در حل مسائل مربوط به بهداشت قاعدگی و فقر حاصل از پریود (از دست دادن ساعات کار و یا مدرسه توسط زنان و دختران) به ویژه در کشورهایی با میزان کم و یا متوسط درآمد، حتی مکان‌هایی مانند بریتانیا، ایفا کنند.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و به طور فزاینده‌ای در انگلستان، زنان و دخترانی که دسترسی به محصولات بهداشتی ندارند، مجبور به استفاده از نوارهای بهداشتی دست‌ساز ساخته شده از جوراب یا سایر مواد کهنه هستند. این امر نه تنها می‌تواند آنها را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار دهد، بلکه احتمال بیشتری برای غیبت از مدرسه و یا کار برای آنان فراهم کند. محققان بر این باورند که اینگونه وسائل غیربهداشتی می‌توانند میزان «تهدیدات و یا خشونت‌های جنسی» را افزایش دهند.

پروفسور «پِنِلوپه فیلیپس-هاوارد»، مؤلف ارشد این مطالعه که در مجله پزشکی «بهداشت عمومی لَنسِت» به چاپ رسیده است، می‌گوید: «به‌رغم این واقعیت که حدود یک میلیارد و نهصد میلیون زن و دختر در سراسر جهان در سنین عادت ماهیانه هستند، و حدود ۶۵ روز از سال خود را با جریان قاعدگی و مسائل مربوط به آن سپری می‌کنند،‌ مطالعات اندکی با کیفیت خوب در زمینه مقایسه محصولات بهداشتی وجود دارد». 

برای رسیدگی به این موضوع، تیم پروفسور هاوارد ۴۳ مطالعه منتشر شده، و همچنین شواهد منتشر نشده از سازمان‌های بهداشت و خلاصه‌های علمی، که شامل ۳۳۱۹ شرکت کننده در سراسر جهان بودند را مورد بررسی قرار داد. نتیجه کلیدی تحقیقات این تیم حاکی از آن بود که خطر ابتلا به عفونت در زنان و دختران اروپایی،‌ آمریکای شمالی،‌ و آفریقایی پس از استفاده از کاپ‌ پریود افزایش نیافته بود. با این وجود، دیگر خطرات را نمی‌توان رد کرد زیرا اطلاعات کمی در مورد گستردگی میزان استفاده از کاپ قاعدگی در دست است.

نکته جالب دیگر در این بررسی این بود که زمانی که زنان با کاپ قاعدگی آشنایی پیدا کردند، حدود ۷۰ درصد آنان مایل به ادامه استفاده از این وسیله بودند. گفتنی است که فقط ۱۱ تا ۳۳ درصد از زنان در کشورهایی با درآمد بالا از وجود کاپ قاعدگی به عنوان یک گزینه آگاه بودند. وجود این وسیله در ۲۷ کشور که اطلاعات آموزشی درباره سنین بلوغ و مسائل مربوط به آن را در دسترس عموم قرار می‌دهند، در کمتر از یک سوم وبسایت‌ها منتشر شده بود. این در حالی است که مطالب مربوط به تامپون‌ و نوار بهداشتی در دو سوم وبسایت‌ها قید شده بود.

مؤلفین این مطالعات یادآور شدند:‌ «این بررسی سیستماتیک نشان می‌دهد که کاپ‌های قاعدگی می‌توانند گزینه مناسب و مطمئنی برای بهداشت دوران پریود در کشورهای با درآمد بالا، درآمد پایین و درآمد متوسط ​​باشند، اما آنچنان شناخته شده نیستند. این کاپ‌ها جایگزین مؤثری برای محصولات بهداشتی یکبار مصرف حتی در مکان‌هایی که با چالش امکانات آب، بهداشتی، و فاضلاب روبرو هستند می‌باشند. در عین حال، ارائه اطلاعات، آموزش، و پیگیری در مورد استفاده صحیح از این وسیله بهداشتی ممکن است مورد نیاز باشد».

این مطالعه مقرون به صرفه بودن کاپ‌های پریود را بررسی کرده و اعلام داشت که اگرچه شواهد با کیفیت بالا و ضریب خطای کم در این زمینه محدود بوده است، اما گفتنی است که در طی ۱۰ سال،‌ یک کاپ قاعدگی می‌تواند میزان زیادی از زباله حاصله از تامپون و یا نوار بهداشتی مصرفی را کاهش دهد.

تحقیقات در آمریکا نشان داده که برای هر دوره پریود یک زن، کاپ قاعدگی فقط به اندازه ۵ درصد از هزینه نوار بهداشتی در همان مدت زمان مخارج در بر دارد. در عین حال، یک کاپ قاعدگی برابر چهار دهم درصد از زباله پلاستیکی ناشی از نوار بهداشتی یکبار مصرف،‌ و یا ۶ درصد از پسماندهای تامپون‌ها در طول یک دهه ایجاد می‌کند.

خانم دکتر «جولی هِنِگان» از دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ واقع در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا که در این مطالعه نقشی نداشت، گفت: «در جمع‌بندی نتایج می‌توان بیان کرد که کاپ‌های قاعدگی برای مصرف کنندگان محصولات مربوط به دوران پریود، به عنوان یک گزینه امن و مقرون به صرفه وجود دارند. اما به صورت بسیار حیاتی، این یافته‌ها به ما یادآور می‌شوند که منابع آموزش دوران پریود، نمایی کلی از محصولات را برای پشتیبانی از انتخاب آگاهانه فراهم نمی‌کنند».

 

© The Independent

بیشتر از زندگی