پیام روسیه به ناوالنی: اگر فورا به کشورت بازنگردی به زندان می‌افتی

اداره فدرال زندان‌های روسیه مدعی شده است که آقای ناوالنی از نظارت مقام بازرسی کیفری روسیه فرار کرده است

الکسی ناوالنی، منتقد کرملین - DMITRY SEREBRYAKOV / AFP

الکسی ناوالنی هشداری با این مضمون دریافت کرده است که اگر هرچه زودتر از آلمان به کشور خود، روسیه، بازنگردد و تا صبح سه‌شنبه به یکی از مقامات مسکو حضور خود را گزارش ندهد، قطعا با حکم حبس مواجه خواهد شد.

اداره فدرال زندان‌های روسیه روز دوشنبه آقای ناوالنی را به تخطی از شرایط حکم آن حبس تعلیقی‌ متهم کرده که از سال ۲۰۱۴ تاکنون مشغول گذراندن آن است. این اداره همچنین مدعی شده است آقای ناوالنی از نظارت مقام بازرسی کیفری روسیه فرار کرده است. این اداره، با استناد به مقاله‌ای که در نشریه پزشکی بریتانیایی «لنست» درباره روند درمان آقای ناوالنی منتشر شده، گفته است که او روز ۲۰ سپتامبر از بیمارستانی در برلین مرخص شده و تا ۱۲ اکتبر همه علایم آنچه او «بیماری» می‌خواند، در بدنش از بین رفته است.

‌این اداره اعلام کرد: «بدین ترتیب این فرد محکوم همه محدودیت‌هایی را که دادگاه برایش تعیین کرده است رعایت نمی‌کند و از نظارت مقام بازرسی جنایی طفره می‌رود.»

این مخالف ولادیمیر پوتین در ماه اوت برای درمان با هواپیما به آلمان فرستاده شد زیرا گفته شد که در پرواز قبلی مسموم شده است. بسیاری از کشورهای غربی معتقدند با استفاده از گاز عامل اعصاب نوویچوک، به جان او سوقصد شده بود. روسیه بدون هیچ توضیحی، هرگونه دست داشتن در این حادثه را انکار و اعلام کرد مدرکی دال بر مسموم شدن آقای ناوالنی وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکم تعلیقی موردنظر، سه سال و نیم حبس به جرم دزدی است که آقای ناوالنی می‌گوید با انگیزه‌ سیاسی صادر شده است. آزادی مشروط وی در روز ۳۰ دسامبر به پایان می‌رسد.

اداره فدرال زندان‌های روسیه دوشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که اکنون آقای ناوالنی را احضار کرده تا به مقام بازرسی گزارش بدهد و اگر ثابت شود تخطی احتمالی وی از شرایط حکم تعلیقی‌اش حقیقت دارد، ممکن است حکم او به حبس واقعی تغییر کند. ناوالنی هم فورا تصویر پیامی را که این اداره برای وکیلش فرستاده بود در توییتر منتشر کرد. دراین پیام آمده است که وی تا ساعت ۹ صبح سه‌شنبه فرصت دارد به روسیه بازگردد و خود را به یکی از دفترهای این اداره در مسکو معرفی کند وگرنه به زندان خواهد افتاد.

کایرا یارمیش، سخنگوی آقای ناوالنی در توییترش نوشت که آقای ناوالنی نمی‌تواند به‌موقع بازگردد و مسمومیت او هنوز به طور کامل بهبود نیافته است. او اداره زندان‌ها را به اقدام بر اساس دستور کرملین، متهم کرد. وی نوشته است: «امکان ندارد بتواند فردا خود را به مقام بازرسی قضایی مسکو برساند؛ اما آیا برای اداره فدرال زندان‌های روسیه عقل سلیم اهمیتی دارد؟ این اداره صرفا دارد دستورات را اجرا می‌کند.»

کرملین اعلام کرده است که آقای ناوالنی مانند هر شهروند دیگر روس، مختار است هر وقت خواست به روسیه بازگردد. همزمان ناوالنی از این فرصت استفاده و به طنز ماجرا اشاره کرد که انگار اداره فدرال‌ زندان‌های روسیه رسما پذیرفته که او واقعا مسموم شده است، حال‌آنکه روسیه تا پیش از این واقعیت را انکار کرده بود. او پرسید پس چرا تاکنون پرونده قضایی در این مورد تشکیل نشده است؟ او در توییتر خود در این باره چنین نوشته است: «اداره فدرال زندان‌های روسیه با استناد به مقاله «نشریه لنست» خواستار به زندان افتادن من شده است. اما دقت کنید! حرف این مقاله این است که من چطور با گاز نوویچوک مسموم شده‌ام. پس حکومت روسیه رسما مسمومیت را پذیرفته است. پس چرا رسیدگی قضایی نمی‌کنند؟»

© The Independent