پژوهشگران واکسن آکسفورد به «ترکیب کارآمدی» دست یافتند

طبق گزارش‌های رسیده، ممکن است کارآیی این واکسن، طی چند روز آینده از سوی سازمان‌های مقرراتی بریتانیا تایید شود

رئیس آسترازنکا به نشریه ساندی تایمز گفت:«فکر می‌کنیم ما ترکیب کارآمد را پیدا کردیم» - JOEL SAGET / AFP

رئیس شرکتی که سازنده واکسن جدید آکسفورد و آسترازنکا برای ویروس کرونا است گفت پژوهشگران این واکسن، به «ترکیب کارآمدی» برای سیستم دو دوزی (نیاز به تزری واکسن یادآور) آن دست یافته‌اند.

پاسکال سوریوت، رئیس آسترازنکا به نشریه ساندی تایمز گفت قانع شده است که اطلاعات تکمیلی از آزمایش‌های این واکسن، نشان خواهد داد که میزان کارآمدی آن، برابر با ۹۵ درصد کارآمدیِ واکسن فایزر و بایون‌تک و ۹۴.۵ درصد کارآمدیِ واکسن مدرنا خواهد بود.

او گفت: «فکر می‌کنیم ما ترکیب کارآمد را پیدا کردیم. تاثیر واکسن بعد از تزریق دو دوز، معادل با واکسن سایر شرکت‌ها خواهد بود. جزئیات بیشتری نمی‌توانم ارائه کنم. به زودی اطلاعات بیشتری در خصوص این واکسن منتشر خواهیم کرد.»

اظهارات آقای سوریوت احتمالا باعث افزایش امیدها برای کاربرد موثر این واکسن خواهد شد. طبق گزارش‌های رسیده، ممکن است کارآیی این واکسن، طی چند روز آینده از سوی سازمان‌های مقرراتی بریتانیا تایید شود.

ریشی سوناک، رئیس خزانه‌داری، از اقدامات انجام‌شده برای واکسینه‌کردن مردم ستایش کرد و به نشریه میل آن ساندی گفت: «روزها و ماه‌های دشواری پیش‌‌رو داریم اما دلایلی وجود دارد که بر اساس آن، می‌توان آینده‌ای روشن‌تر را در سال ۲۰۲۱ در انتظار داشته باشیم. عرضه زودهنگام واکسن و تلاش‌های بی‌نظیر دانشمندان و نظام پزشکی ما به این معنی است که در مسیر این بیماری عالم‌گیر، به رسیدن به نور در پایان تونل تاریک نزدیک شده‌‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش پرس اسوسیشن، در روز پیش از کریسمس، وزارت بهداشت و تامین اجتماعی گفت بیش از ۶۰۰ هزار نفر، دوز اول واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند.

با این وجود، واکسن‌های عرضه‌شده تاکنون فقط در خانه‌های سالمندان ارائه شده‌ است و به ۷ منطقه محدود هستند.

عرضه واکسن‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که گونه جدیدی از این ویروس، باعث افزایش میزان ابتلا و صعود آمار مبتلایان در سراسر کشور شده است.

مواردی از ابتلا به گونه جدید در سراسر اروپا، از جمله، فرانسه، ایتالیا، دانمارک، اسپانیا، آیسلند، سوئد، سوئیس، و هلند و همچنین در گوشه و کنار جهان در کشورهای استرالیا، ژاپن و لبنان گزارش شده است.

در همین حال، دکتر باربارا یافی، معاون رئیس امور بهداشتی استان انتاریو کانادا گفت اولین مورد ابتلا به گونه جدید در این منطقه، در زوجی ساکن منطقه دورهام دیده شده است که هیچ سابقه سفری نداشتند.

در بریتانیا، تمهیدات جدید از روز باکسینگ به کار بسته شد تا شیوع گونه جدید ویروس، کاهش یابد و در کل نیز باعث سقوط موارد ابتلا به ویروس کرونا شود.

تحت تمهیدات جدیدی، بیش از ۶ میلیون نفر در شرق و جنوب شرقی انگلستان، تحت بالاترین سطح محدودیت‌ها قرار گرفتند.

مناطقی که در سطح ۴ این تمهیدات قرار دارند شامل ساسکس، آکسفوردشایر، سوفولک، نورفولک و کمبریج‌شایر، بخش‌هایی از اسکس که قبلا تحت تمهیدات جدید قرار نگرفته‌اند، ویورلی در سوری و همپشایر، به جز منطقه نیوفورست است.

در محدودیت‌های سطح ۴، از شهروندان خواسته می‌شود در خانه خود باقی بمانند و دیدارها در محیط خارج از خانه را به دو نفر محدود کنند. پیرو قوانین جدید، بسیاری از مغازه‌ها هم تعطیل شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان