واکسن آمده است، اما آمریکایی‌ها چه چیزی را از دست داده‌اند؟

در هفته‌های پایانی ۲۰۲۰، بیماری کووید-۱۹، به دلیل اصلی مرگ مردم در ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است.

اولین دوزهای واکسن فایزر در میان کادر در معرض خطر و ساکنان خانه‌های سالمندان و کارکنان آن‌ها توزیع می‌شود - David Dee Delgado/AFP

در ۱۴ دسامبر، پرستاری در نیویورک، اولین کسی بود که خارج از چارچوب برنامه آزمایشی بالینی در نیویورک، واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرد.  

آمدن واکسن و وعده موفقیت بالقوه واکسنی که به شکل گسترده در دسترس باشد، نقطه عطفی در بحران سلامت عمومی و روزنه امیدی است برای آرام کردن امواج خروشان ابتلا و مرگ‌های ناشی از بیماری، آن هم زمانی که دولتی دوقطبی، به ریاست دولت دونالد ترامپ، افزایش موارد ابتلا و مرگ را در هفته‌های آخر حضورش در کاخ سفید و تلاش برای مقابله با بیماری، نادیده انگاشته است.  

سه روز بعد، مقامات بهداشت و سلامت از شمار بی‌سابقه موارد مرگ بر اثر ویروس کرونا در آمریکا در یک شبانه‌روز خبر دادند و گفتند که حدود سه هزار و ۴۰۰ نفر، بیش از شمار قربانیان حمله ۱۱ سپتامبر، جان باخته‌اند. ده ماه پس از شروع همه‌گیری‌ که نشانی از کاهش روند آن دیده نمی‌شود، ایالات متحده همچنین از افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا در یک روز خبر داد و گفت که بیش از ۱۱۳ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا و در حال حاضر بستری شده‌اند. این افزایش بی‌سابقه آمار در روزهای آتی چندین بار حدنصاب را می‌شکند.  

در هفته‌های پایانی ۲۰۲۰، کووید-۱۹، به دلیل اصلی مرگ مردم در ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. بیش از ۳۳۰ هزار آمریکایی  یا از هر هزار آمریکایی یک نفر جان باخته‌اند، آماری که ممکن است تا اوایل سال آینده به ۴۰۰ هزار نفر برسد و طبق آمار موسسه سلامت و ارزیابی در دانشگاه واشینگتن، ممکن است از آمار موارد مرگ در جنگ جهانی دوم افزون شود و یا گویی که برای ده روز، واقعه ۱۱ سپتامبر هر روز تکرار شود.  

واکسن برای برخی بسیار دیر است، کنایه‌ای غم‌انگیز از این که هم‌زمان با دریافت اولین دوز واکسن در میان بسیاری از آمریکایی‌ها، هزاران نفر دیگری که اخیرا مبتلا شده‌اند، جان خواهند باخت.  

آمریکا چگونه در مقیاسی از مرگ که به هیچ نمونه دیگری در تاریخ مدرن آمریکا شباهت ندارد، سوگواری می‌کند؟ 

اولین دوزهای واکسن فایزر در میان کادر در معرض خطر بهداشت و درمان و ساکنان طولانی‌مدت خانه‌های سالمندان و کارکنان آن‌ها توزیع می‌شود. در اولین هفته در دسترس قرار گرفتن واکسن، بیش از سه میلیون دوز واکسن تعبیه شده و سه میلیون دوز دیگر برای توزیع به عنوان دوز دوم واکسن، آماده است. واکسن کرونا در دو نوبت و به فاصله چند هفته دریافت می‌شود.  

در ۱۷ سپتامبر، سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده اضطراری از واکسن مدرنا را تایید کرد و باعث شد که هزاران دوز دیگر از واکسن در ایالات متحده در دسترس قرار گیرد.  

با آن که واکسن برای ساکنین و کارکنان خانه‌های سالمندان ارائه شدهاست، موارد ابتلا در خانه‌های سالمندان در سراسر کشور در حال افزایش است و برای بسیاری از بیماران، دوز دوگانه واکسن خیلی دیر فراهم خواهد شد.  

موارد ابتلا و مرگ در اقامتگاه‌های اسکان طولانی مانند خانه‌های سالمندان، از زمان شروع پروژه شمارش و داده‌پردازی در ماه مه، در هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۰ به بالاترین حد رسیده است.  

بیش از پنج هزار نفر در هفته دوم دسامبر در خانه‌های سالمندان جان باخته‌اند، که نسبت به هفته قبل از آن ۲۶ درصد افزایش داشت. آرتیز کوریزکیز، از پروژه شمارش و داده‌پردازی، گفت که هفته دوم دسامبر، «بدترین هفته» مورد مشاهده آنان بوده است.  

این گروه گزارش داد: «واکسن وعده‌ای است بر پایان دادن به موج مرگ‌ومیر افراد در خانه‌های سالمندان و دیگر آسایشگاه‌ها. اما مصون‌سازی کامل تمامی افراد آسیب‌پذیر مقیم این مراکز و کارکنان آن‌ها ممکن است ماه‌ها طول بکشد. در دوره زمانی میان واکسیناسیون اولیه و شیوع گسترده، هیچ یک از ما اطمینان نداریم که ده‌ها هزار آمریکایی دیگر در مراکز نگهداری و آسایشگاه‌ها جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست ندهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

  

در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ میلیون مورد ابتلای تاییدشده، گزارش شد و به گفته دانشگاه جانز هاپکینز، میانگین شمار روزانه موارد جدید ابتلا در روزهای پایانی سال ۲۰۰ هزار نفر است که سه برابر دوره اوج همه‌گیری در تابستان است.  

قانونگذاران، مسؤولان بهداشت و سلامت، پزشکان، متخصصان همه‌گیری و منتقدان دولت همگی یک‌صدا گفته‌اند: «وضع نباید این همه بد باشد.»  

هیچ کشور دیگری از نظر موارد مرگ به حد و اندازه ایالات متحده نرسیده است و اثرات مخرب کووید-۱۹ در میان جامعه آمریکایی‌های سیاه‌پوست و لاتینو، غفلت طولانی‌مدت و نابرابری عمیق در نظام بهداشت و درمان را نشان داده است.  

بیش از ۲۲ میلیون آمریکایی در اولین اوج‌گیری شیوع کووید-۱۹ در بهار شغل‌هایشان را از دست دادند و با وجود بازگشت بسیاری از مردم به کارهایشان در ماه‌های پیش رو، اما برنامه وعده داده شده رییس‌جمهور برای نجات مالی، هرگز اجرا نشد. شرکت «مودیز آنالیتیکس» پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد کشور در پایان سال ۲۰۲۳ به سطح قبل از همه‌گیری بازمی‌گردد. میلیون‌ها نفر نیز بیمه بهداشت و درمان را که از سوی کارفرمایان ارائه شده بود از دست دادند.  

بر اثر پیامدهای مخرب همه‌گیری، جمهوری‌خواهان کنگره در ارائه کمک اقتصادی معنی‌دار، از جمله در تمدید مزایای بسیار مهم بیکاری و وضع معافیت پرداخت وام‌های دانشجویی و اخراج از کار مردد بوده‌اند.  

پس از انقضای این منافع، درآمدهای شخصی در تمام ایالت‌ها در مقایسه با سه ماهه دوم سقوط کرد و به گفته اداره تحلیل اقتصادی آمریکا، این سقوط در غرب ویرجینیا ۳۰ درصد و در کنتاکی تقریبا ۲۵ درصد بوده است.  

به دنبال پرداخت اولیه چک به مردم، کنگره برای چند ماه با یک بن‌بست مواجه شد و با پیش‌روی ایالات به سوی بازکردن کسب‌وکارها و بازماندن قانونگذاران از توافق بر سر طرح «پرداخت پول به مردم برای در خانه ماندن» و دست یافتن به توافقی درباره تصویب بسته دوم نجات اقتصادی بازماند.  

پس از هفته‌ها مذاکرات کنگره، رییس‌جمهور از امضای یک بسته گسترده اقتصادی که شامل تمدید پرداخت مزایای بیکاری و همچنین معافیت از پرداخت وام و اخراج از کار می‌شود خودداری کرد و زندگی میلیون‌ها نفر را به خطر انداخت. 

اما حتی پس از بازگشت به وضعیت «عادی»، در صورتی که واکسن‌ها موثر عمل کنند و علائم امیدوارکننده‌ای از بازگشت استخدام به سطح قبل از همه‌گیری مشاهده کنیم، اقتصاد وارونه و روش زندگی و کار در آمریکا، تغییر غیرقابل بازگشتی خواهد داشت، از اوج گرفتن خرید آنلاین و جایگزینی خدمات تماشای فیلم از وب‌سایت‌ها به جای رفتن به سینما گرفته، تا مقررات مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی و بهره‌وری از نیروی کاری که به شکل فزاینده از خانه کار می‌کنند.  

به دنبال بهار مرگبار و تابستان گرم و پس از انقضای مزایای فدرال و بازگشت مردم به سر کارها، ایالات متحده وارد دومین موج همه‌گیری در پاییز شده است و تنها در ماه نوامبر بیش از سه میلیون مورد جدید ابتلا به بیماری گزارش شده است، که برابر است با یک چهارم تمامی موارد ابتلا در ایالات متحده از زمان شروع همه‌گیری تاکنون.  

دولت گفته است که افزایش بسته‌های آزمایش در افزایش آمار موارد ابتلا تاثیر داشته است و اگر چنین ادعایی درست بود، شمار آزمایش‌ها با نرخ ابتلا رابطه مستقیم داشت. افزایش موارد ابتلا هفته به هفته، ادامه یافت.  

اصرار آقای ترامپ بر این که افزایش آزمایش‌گیری موجب افزایش آمار موارد ابتلا شده یکی از ده‌ها فریب کاخ سفید بود، از ادعاهای مکرر درباره این که کووید-۱۹ در حال «رفتن» علی‌رغم اعتراف به «کم جلوه دادن» اثرهای آن، تا ادعاهای مبنی بر فراهم بودن «علاج» و انداختن تقصیر بر گردن دموکرات‌ها و چین، بدون به رسمیت شناختن بحران در خانه.  

او که به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شد، منبع احتمالی انتقال و شیوع ویروس در کاخ سفید و به خطر انداختن بیش از صد کارمند و برگزاری کارزارهای انتخاباتی با حضور هزاران شرکت‌کننده بدون ماسک بود که ویروس را در سرتاسر آمریکا منتشر می‌کردند.  

دولت فدرال در نبود یک پاسخ فدرال منسجم به همه‌گیری، ایالت‌ها را به در پیش گرفتن «تعطیلی سراسری» متناوب و در چند نوبت و دیگر مقررات برای جلوگیری از انتشار ویروس سوق داد، موفقیت خود را در گرو اثرگذاری واکسن می‌داند که قرار نیست تا قبل از نیمه سال ۲۰۲۱ در دسترس همگان قرار گیرد.  

 توزیع واکسن، که به گفته دولت بخشی از عملیات سریع تولید واکسن و دیگر داروهای نجات‌دهنده است، تضمین‌کننده زندگی هزاران آمریکایی دیگر در این میان نیست اما به دولت دلیلی می‌دهد تا بازگشت را به شرایط عادی دنبال کند.  

سیاست ایالت‌ها در برقراری متناوب مقررات تعطیلی و قرنطینه، که به دلیل بودجه اندک و مقاومت مقام‌های جمهوری‌خواه در برابر در پیش گرفتن پروتکل‌های موثر ویروس کرونا به زحمت افتاده‌اند، باعث شده است که جان میلیون‌ها آمریکایی در این میان در ابهام قرار گیرد.  

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه