دی کاپریو از ضرورت حمایت از فعالان محیط زیست ایران می نویسد

لئوناردو دی کاپریو، بازیگر سرشناس هالیوودی از هوادارانش خواست تا از نامه حمایتی از فعالان بازداشت شده محیط زیست در ایران حمایت کنند. این بازیگر سرشناس فعال حوزه محیط زیست هم هست و به دلیل فعالیت و کمکهایش به سازمانهای محیط زیستی عنوان سفیر صلح و نمایندگی سازمان ملل در امور تغییرات اقلیمی را  در سال ۲۰۱۴ به خود اختصاص داد.

بازیگر تایتانیک و برنده جایزه اسکار روز چهارشنبه ۱۷ بهمن مصادف با ۴ فوریه در حساب توئیتری خود نوشت: «فعالان و حافظان محیط زیست و در سرتاسر دنیا به طور ناعادلانه محبوس می شوند. ما باید در کنار کسانی باشیم که زندگیشان را برای حفاظت از آينده زمین و ساکنینش به خطر می اندازند.» او خبر بازداشت ۹ فعال محیط زیست در سال ۱۳۹۷ در ایران را نیز که توسط سازمان کمپین حقوق بشر در ایران منتشر شده بود، بازنشر داد.

دی کاپریو در توئیت دیگری از هوادارانش خواست تا طوماری را که به بازداشت این ۹ فعال ایرانی اعتراض می کند، امضا کنند. هومن جوکار، سام رجبی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی از جمله کسانی هستند که اوایل بهمن ماه سال ۹۶ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. دو هفته پس از بازداشت به خانواده کاووس سید امامی، شهروند ایرانی-کانادایی اعلام شد که وی در زندان خودکشی کرده است. ادعایی که خانواده و کارشناسان نپذیرفتند. قاضی صلواتی از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران رسیدگی به اتهام های این افراد از جمله اتهام جاسوسی را برعهده دارد. تا کنون دو جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شده که وکلای «مورد تایید» حق ورود به دادگاه را داشتند. خبرهایی مبنی بر تهدید و شکنجه این فعالان منتشر شده است.