مدارک آرشیوی؛ مارگارت تاچر پیشنهاد یورو را «جنون آنی» خوانده بود

نخست وزیر سابق بریتانیا به «کاغذبازی سیاسی» در بروکسل نیز انتقاد داشت

مارگارت تاچر، نخست وزیر سابق بریتانیا - STEVE WILKINSON / AFP

مدارک آرشیوی که تازه منتشر شده است، فاش می‌کند که مارگارت تاچر طرح اتحادیه اروپا برای پیشنهاد وجه رایج واحد را نتیجه «جنون آنی» خوانده بود.

نخست وزیر سابق بریتانیا همچنین از «کاغذبازی سیاسی» در بروکسل انتقاد کرده و در مذاکرات با همتای ایرلندی خود وعده داده بود که زیر سلطه سیاست‌های آنان قرار نگیرد.

مدارک آرشیو دوبلین از سال ۱۹۹۰ نشان می‌دهد که این رهبر حزب محافظه‌کار، اعطای اختیارات مالیاتی به اتحادیه اروپا را با تسلیم حق حاکمیت بریتانیا مقایسه کرده بود.

مدارک نشان‌دهنده خصومت تاچر با اتحادیه اروپا، درست چند روز بعد از آن منتشر شد که بریتانیا توانست سر معاهده تجاری برگزیت با بروکسل به توافق برسد.

دولت ایرلند در این مدارک ثبت کرده  است که خانم تاچر گفته بود: «[ژاک] دولور وقتی پیشنهاد ایجاد وجه رایج واحدی را داد، احتمالا خون بیش از حدی به سرش سرازیر شده بود. ما وجه رایج واحد را قبول نخواهیم کرد.»

ژاک دولور، رئیس وقت سابقه کمیسیون اروپایی و یکی از طرفداران ادغام بیشتر کشور‌ها در این اتحادیه بود.

این مدارک دولتی نشان می‌دهد که رهبر وقت حزب محافظه‌کار با چارلز هوهی، نخست وزیر ایرلند، در ماه ژوئن ۱۹۹۰ ملاقات داشته است.

او می‌خواست این کمیسیون را به یک سرویس خدمات مدنی حرفه‌ای تبدیل کند که از قدرت سیاست‌گذاری برخوردار نباشد و وظیفه‌اش ارائه خدمات به شورای وزرا، متشکل از دولت‌های ملی در اروپا، باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست وزیر سابق بریتانیا همچنین به آقای هوهی گفته بود که تفاوت‌های فرهنگی بین دولت‌های عضو در بازارهای داخلی محصولات، به قوت خود باقی خواهد ماند.

او اظهار داشته بود: «ایتالیایی‌ها به طفره رفتن از پرداخت مالیات ادامه خواهند داد.»

خانم تاچر دیوان عدالت اروپایی را هم متهم کرده بود که قدرت بیشتری به کمیسیون اعطا کرده است.

او گفته بود: «اختیارات کمیسرهای منصوب باید محدود شود. ما باید اختیارات را به شورای وزرا بدهیم. من هیچ اختیاراتی به سیاستمداران کاغذباز غیرمنتخب نمی‌دهم.»

چارلز هوهی هم گفته بود که کمیسیون با مقامات محلی ایرلند تماس گرفته و آنان را به بروکسل دعوت کرده است و افزوده بود: «سعی دارند دولت را دور بزنند.»

خانم تاچر گفته بود که نهاد تصمیم گیرنده باید شورای وزرا باشد و اظهار داشته بود: «ما باید قدرت سیاست‌گذاری را از کمیسیون بگیریم. من واقعا از دست جامعه اروپایی به ستوه آمده‌ام که می‌خواهند قوانین اداری و کاغذبازی را به خورد ما بدهند.»

نخست وزیر وقت بریتانیا در زمانی که کنترل جماهیر شوروی بر اروپای شرقی در حال فروپاشی بود، افزوده بود: «ما سعی داریم اروپای شرقی را مجاب کنیم که استانداردهای دموکراتیک را بپذیرند، و آنجا هم در حال ایجاد کاغذبازی سیاسی خود هستیم. واقعا کاغذبازی بیش از حدی وجود دارد.»

او گفته بود که طرح بانک مرکزی متشکل از ۱۲ دولت عضو اتحادیه اروپا را نمی‌پذیرد و می‌خواهد طی اتحاد با مارک آلمان، نرخ تورم را پایین نگه دارد.

خانم تاچر اشاره کرده بود که آلمان پیشتر تجربه تورم را داشته است، ابر تورمی که به خاطر انتشار اسکناس در موسم ظهور حزب نازی ایجاد شد، ولی وجه رایج خود را با استاندارد طلا نگه داشت و هر میزان از پول نقد، مستقیما پشتوانه‌ای از طلا به همان ارزش داشت.

او گفته بود که بانک مرکزی این ۱۲ کشور از اراده‌ای همتای آلمان‌ها برای مبارزه با تورم برخوردار نیست.

او گفته بود: «آنها به رشد اقتصادی و توسعه مشاغل و تورم به عنوان اهدافی یکسان نگاه می‌کنند و همه آنها را با هم تلفیق خواهند کرد. تنها چیزی که ما می‌خواهیم، یک استاندارد طلای کارآمد است و مارک آلمان این استاندارد را برای ما فراهم می‌آورد.»

مدارک تازه منتشر شده، در آرشیو ملی تحت بند ۲۰۲۰/۱۷/۳۱ قابل دسترسی هستند.

© The Independent