چگونه ایلان ماسک، تسلا و اسپیس‌اکس را به قله‌های سال ۲۰۲۰ رساند؟

سال جاری میلادی شروعی برق‌آسا برای آقای ماسک داشت و در اوایل سال، ارزش تسلا از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار گذشت

امسال برای آقای ماسک آنقدر موفقیت‌آمیز بود که موجب مقایسه او با استیو جابز، بنیانگذار اپل شد - Britta Pedersen / POOL / AFP

سال ۲۰۲۰ برای ایلان ماسک، حتی به عنوان کارآفرینی که قصد متحول کردن حمل و نقل در زمین و اکتشاف ادامه‌دار فضا را دارد، سال پربهره‌ای بوده است.

در سال ۲۰۲۰، تسلا به ارزشمندترین شرکت خودروساز در جهان تبدیل شد و اسپیس‌اکس شش فضانورد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد، و این تاجر پیشرو به دومین مرد ثروتمند دنیا مبدل شد. و او تمام این کارها را پیش از تولد ۵۰ سالگی خود در سال آینده، انجام داده است.

امسال برای آقای ماسک آنقدر موفقیت‌آمیز بود که موجب مقایسه او با استیو جابز، بنیانگذار اپل شد. شرکت تولید خودرو برقی پیشرو او نیز اکنون ارزشی بیش از مجموع ارزش ۹ شرکت خودروساز دیگر دارد.

جیم کرامر، مجری شبکه سی‌ان‌بی‌سی، گفت: «این مرد فناوری خود را به ما می‌فروشد. او اول درباره راندن ماشین با کمک کامل نرم‌افزار صحبت می‌کرد و اکنون از خودروهای بدون راننده دم می‌زند. طرز فکر او خیلی گسترده‌تر و جلوتر از ما است. او متفکری بزرگ است و باعث می‌شود همه ما مانند کوتوله‌های لیلیپوتی به نظر برسیم.»

او افزود: «به همین خاطر است که نسل جوان‌تر مایل است پول خود را به او بدهد. آنها می‌گویند، نگاه کنید، او استیو جابز جدید است. او می‌داند فناوری بعدی چه خواهد بود و من هم می‌خواهم در سود آن با او شریک شوم.»

سال جاری میلادی شروعی برق‌آسا برای آقای ماسک داشت و بعد از صعود قیمت سهام تسلا در اواخر سال ۲۰۱۹، در اوایل ۲۰۲۰ ارزش این شرکت برای اولین بار از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد.

اما در ماه مارس، تسلا مجبور به تعطیلی کارخانه تولید خودرو خود در منطقه خلیج سانفرانسیسکو شد؛ در حالی که در نقض محدودیت‌های محلی برای مبارزه با کووید-۱۹، چند روز آن را باز نگه داشته بود.

تسلا به شدت مورد انتقاد قرار گرفت که به‌رغم دستور مقامات شهرستان آلامیدا برای تعطیلی و قرنطینه افراد در خانه‌ها به خاطر شیوع بیماری عالم‌گیر جاری، به روند تولید خودروهای خود ادامه می‌دهد.

آقای ماسک به کرّات تهدیدات بیماری کووید-۱۹ را کم‌اهمیت تلقی کرد و ترس درباره این ویروس را در توییتر «احمقانه» خواند، و پیشتر هم پیش‌بینی کرده بود که «این بیماری بدتر از سرماخوردگی معمولی نخواهد شد.»

پس از آن که این شرکت اعلام کرد که کارخانه خود را در شهر فرمانت ایالت کالیفرنیا تعطیل خواهد کرد، آقای ماسک در توییتی نوشت که «بر اساس روند فعلی»، آمار موارد ابتلای جدید تا آخر ماه آوریل «به نزدیک صفر» خواهد رسید.

بعدتر در همان ماه، آقای ماسک در توییتر به شکایت از دستورات قرنطینه و ماندن در خانه پرداخت و اقدامات مقامات را با «به اجبار مردم را در خانه زندانی کردن علی‌رغم تمام حقوق اساسی ایشان» مقایسه کرد.

او نوشت: «اگر کسی می‌خواهد در خانه خود بماند، خیلی هم عالی، آنها باید بتوانند در خانه خود بمانند و نباید مجبور به ترک خانه شوند. اما این که بگویید شما نمی‌توانید خانه خود را ترک کنید و اگر چنین کاری انجام دهید، بازداشت خواهید شد، اقدامی فاشیستی است. این دیگر دموکراسی و آزادی نیست.»

در ماه مه، بعد از آن که او اظهار داشت که ارزش سهام شرکت تسلا «بیش از حد بالا» است، سهام رو به رشد تسلا با سقوط ۱۰.۳ درصدی قیمت مواجه شد.

اظهارات او پس از آن ابراز شد که ارزش تسلا به بیش از مجموع ارزش شرکت‌های خودروساز فورد موتورز، جنرال موتورز، و فیات کرایسلر رسید که سالیانه میلیون‌ها خودرو بیشتر از این شرکت سازنده خودروهای برقی تولید می‌کنند.

آقای ماسک همچنین به نحوی عجیب اعلام کرد که «تقریبا تمام دارایی‌های مادی» خود را می‌فروشد، از جمله املاک خود در ایالت کالیفرنیا به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار را، چرا که به پول یا خانه نیاز ندارد چون خود را «وقف» زمین و مریخ کرده است.

 او به نیویورک تایمز توضیح داد: «فکر کنم در نهایت جایی در گوشه‌ای اجاره کنم. بله، به طرق مختلفی دارایی‌های مادی باعث سنگین شدن و زمین‌گیر شدن انسان می‌شود. من همه این املاک را دارم ولی هیچ کسی از آنها استفاده نمی‌کند. خودم هم از آنان خیلی به ندرت استفاده می‌کنم.»

بسیاری همچنین شاهد تولد فرزند آقای ماسک با گریمز خواننده، دوست‌دختر او بودند که اولین فرزند این زوج با یکدیگر است.

آقای ماسک در توییتر از تولد پسرش خبر داد و نام غیرعادی او را اعلام کرد: «اکس اش آرک انجل ماسک» (X Æ A-12 Musk)

گمانه‌زنی‌هایی شد که نام‌گذاری کودکی به این نام ناقض قوانین کالیفرنیا است، چون در این ایالت برای نام‌گذاری فقط می‌توان از ۲۶ حرف الفبای زبان انگلیسی استفاده کرد.

گریمز که متولد کانادا است و نام واقعی او کلیر بوچر است، بعدتر تایید کرد آنها املای نام کودک خود را به «X Æ A-Xii» [با همان نحوه تلفظ] تغییر داده‌اند.

آقای ماسک ۵ فرزند دیگر هم دارد، دوقلویی با نام‌های گریفین و اگزاویر، و سه‌‌قلویی با نام‌های دامیان، سکسون، و کای، که از دو ازدواج قبلی او هستند.

در ماه مه بعد از آن که آقای ماسک به خاطر تمهیدات کووید-۱۹ با مقامات کالیفرنیا درگیر شد، زمزمه‌هایی درباره خروج او از آن ایالت  به گوش رسید.

آقای ماسک در زنجیره‌ای از توییت‌ها گفت که او مقر تسلا را از کالیفرنیا به تگزاس یا نوادا منتقل خواهد کرد.

توییت‌های او پس از آن منتشر شد که مقامات بهداشتی به تسلا گفتند باید برای بازگشایی کارخانه خود در فرمانت منتظر بماند، درحالی که کارخانه‌های دیگر شرکت‌ها در سایر نقاط ایالت اجازه بازگشایی یافته بودند.

آقای ماسک توییت کرد: «صادقانه بگویم، این تلنگر آخر بود. تسلا اکنون مقر و برنامه‌های آینده خود را بلافاصله به تگزاس و نوادا منتقل خواهد کرد. حتی فعال نگه داشتن کارخانه فرمانت هم بستگی به نحوه برخورد با تسلا در آینده خواهد داشت.»

در پایان همان ماه هم زمانی که آقای ماسک از ۳۴ میلیون دنبال‌کننده خود در توییتر خواست، «قرص قرمز را بخورید»، باعث رنجش خاطر هواداران لیبرال خود شد

آن توییت به مثابه حمایت از جمهوری‌خواهان تعبیر شد، کما این که ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهوری، نیز از آن استقبال کرد و در آن شبکه اجتماعی نوشت که او پیشتر این قرص را مصرف کرده است.

اما آن ماه برای آقای ماسک در اوج پایان یافت، چرا که اسپیس‌اکس برای اولین بار فضانوردان ناسا را از خاک ایالات متحده به ایستگاه فضایی فرستاد. آن برنامه‌ از سال ۲۰۱۱ در امریکا متوقف شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه ژوئیه، در دیوان عالی لندن ادعا شد که آقای ماسک با امبر هارد بازیگر، وقتی همسر جانی دپ بوده است، رابطه جنسی داشته است.

این ادعاها در پیامک‌های ارسال شده از جانی دپ به نماینده خود مطرح شد و در جلسه رسیدگی به پرونده افترای او علیه «گروه روزنامه‌های خبری» خوانده شد.

آقای ماسک بعدتر به نیویورک تایمز گفت: «من قطعا وقتی امبر همسر جانی بود با او رابطه جنسی نداشتم. این ادعایی کاملا کذب است.»

در ماه ژوئیه، هکرها توانستند به حساب‌های کاربری افراد مشهور در توییتر نفوذ کنند و کلاهبرداری بیت‌کوین را به راه اندازند. در میان اهداف هکرها، افرادی نظیر آقای ماسک، جو بایدن، باراک اوباما، کانیه وست، و بیل گیتس حضور داشتند.

آقای ماسک اظهار داشت که خود شخصا با جک دورسی، مدیرعامل توییتر، تماس گرفته است و حساب کاربری او ظرف ۵ دقیقه مسدود شد.

سپس در ماه سپتامبر و در مراسم «روز باتری» تسلا در کالیفرنیا، زمانی که آقای ماسک وعده داد که تسلا خودروی برقی «تکمیلی» را به قیمت ۲۵ هزار دلار ظرف سه سال آینده عرضه خواهد کرد، باعث اعجاب همگان شد.

تا ماه نوامبر، قیمت سهام تسلا که سر به فلک گذاشته بود، باعث شد ثروت آقای ماسک از ثروت بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، عبور کند و عنوان دومین فرد ثروتمند جهان با ثروتی سرسام‌‌آور به ارزش ۱۵۵ میلیارد دلار را برای او به ارمغان آورد.

یک ماه بعد، آقای ماسک به شایعه‌های دیرینه بازگشت و تایید کرد که کالیفرنیا را به مقصد تگزاس ترک کرده است.

آقای ماسک گفت: «اگر یک تیم برای مدتی طولانی فقط برنده شود، به تدریج از خود راضی می‌شود و دیگر برنده عناوین قهرمانی نمی‌شود. کالیفرنیا اکنون مدت‌ها است که برنده بوده است.»

تسلا ابرکارخانه تولید خودرو خود در تگزاس را در نزدیکی شهر آستین می‌سازد و در این محل خودروهای مدل وای و سایبرتراک را تولید خواهد کرد.

اسپیس‌اکس هم در حال آزمایش فضاپیمای استارشیپ در کارخانه سفینه‌سازی در شهر بوکا چیا در ایالت تگزاس است و محل دیگری برای آزمایش موتور آنها در شهر مک‌گرگور دارد. آقای ماسک امیدوار است که این سفینه انسان‌ها را به مریخ ببرد.

این جابه‌جایی همچنین می‌تواند منجر به ذخیره میلیون‌ها دلار در جیب آقای ماسک شود، چرا که ایالت تگزاس بر درآمد شهروندان مالیات نمی‌گیرد.

سال آقای ماسک، با ممنوعیت حضور او در محل آزمایش فضاپیمای استارشیپ شرکت اسپیس‌اکس (به دلیل پاسخ مثبت آزمایش ویروس کرونای او)  که او امیدوار است با آن انسان‌ها را به مریخ ببرد،  خاتمه یافت. 

علی‌رغم آن که آن موشک عظیم هنگام فرود در ۶ دقیقه و ۴۰ ثانیه بعد از به هوا برخاستن، تصادف کرد و منفجر شد و به گلوله‌ای آتشین مبدل شد، آن آزمایش از سوی شرکت اسپیس‌اکس به عنوان موفقیتی «بی‌نظیر» عنوان شد. آقای ماسک بعد از آن حادثه خیره کننده توییت کرد: «مریخ، ما داریم می‌آییم!!»

هر اقدام رو به جلو دیگری هم که آقای ماسک برای شرکت‌های خود در سال ۲۰۲۱ بردارد، دشوار بتواند برای خود سالی پربارتر از سال ۲۰۲۰ بسازد.

© The Independent

بیشتر از جهان