پوتین مرگ جاسوس دوجانبه «افسانه‌ای» را تسلیت گفت

در اوج جنگ سرد، بلیک اسرار دولتی بریتانیا را به شوروی رد می‌کرد

بلیک مامور سابق سرویس اطلاعاتی بریتانیا (ام‌آی6) - Yury MARTYANOV / Kommersant Photo / AFP

ولادیمیر پوتین به خانواده جرج بلیک، جاسوس دوجانبه بدنام که در سن ۹۸ سالگی در مسکو درگذشته است، تسلیت گفت.

بلیک مامور سابق سرویس اطلاعاتی بریتانیا (ام‌آی6) بود که در سال ۱۹۶۱ به جرم جاسوسی برای روسیه در اوج جنگ سرد به حبس ابد محکوم شد.

او پنج سال بعد از زندان ورموود اسکرابز گریخت و از خاک اورپا خود را به روسیه رساند و بقیه عمرش را با مستمری سازمان جاسوسی شوروی (کا‌گ‌ب) در آپارتمانی دولتی در مرکز مسکو گذراند.

آقای پوتین در پیام خود گفت: «سرهنگ بلیک شخص حرفه‌ای برجسته‌ای با شجاعت خاص و عمر دراز بود. او در طول سال‌ها تلاش سخت و طاقت‌فرسا، سهمی واقعا ارزشمند در تضمین برابری استراتژیک و حفظ صلح بر کره زمین داشت. خاطره گرم این مرد افسانه‌ای همیشه در دل‌های ما عزیز خواهد بود.»

بلیک در سال ۱۹۲۲ در روتردام به دنیا آمد، به انگلستان مهاجرت کرد و در نیروی دریایی بریتانیا نام نوشت، و بعدها به او پیشنهاد شد که به دستگاه اطلاعاتی بریتانیا بپیوندد.

در اوج جنگ سرد، بلیک اسرار دولتی بریتانیا، از جمله وجود تونلی را که کشورهای غربی، از جمله بریتانیا و آمریکا، برای شنود مخابرات شوروی ساخته بودند، به اتحاد شوروی رد می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او پس از فرار از زندان، زندگی تازه‌ای در مسکو آغاز کرد و با دختری به نام آیدا که در قایقی روی رود ولگا با او آشنا شده بود، ازدواج کرد.

او علنا گفته بود که از آقای پوتین – که خودش در دهه ۱۹۸۰ مامور اطلاعاتی کا‌گ‌ب در آلمان شرقی بود، حمایت می‌کند.

بلیک حتا در سن پیری، به دستگاه‌های اطلاعاتی علاقه‌مند بود و سال‌ها در روسیه، به ماموران ارشد درس جاسوسی می‌داد.

او می‌گفت: «سال‌های زندگی‌ام در روسیه، خوش‌ترین سال‌های عمرم بوده، و مهم‌ترین چیز برایم این است که در میان روس‌ها خودم را در خانه حس می‌کنم.»

در سال ۲۰۱۷، سرگی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه (اس‌و‌آر)، نود و پنجمین زادروز بلیک را به او شادباش گفت و او را سرمشقی برای ماموران دستگاهش خواند.

خبرگزاری دولتی ریانووستی گفت که سرگی ایوانوف، رئیس اداره مطبوعات سرویس اطلاعات خارجی روسیه (اس‌و‌آر)، مرگ بلیک را تایید کرده‌است.

© The Independent