نوع جدید کرونا به کانادا، سوئد و اسپانیا هم رسید

نوع جدید کرونا را نخستین بار در ماه سپتامبر در انگلستان شناسایی کردند

کانادا، سوئد و اسپانیا از شیوع نوع جدید و بسیار واگیردار ویروس کرونا خبر دادند - KENA BETANCUR / AFP

کانادا، سوئد و اسپانیا تازه‌ترین کشورهایی هستند که از شیوع نوع جدید و بسیار واگیردار ویروس کرونا خبر دادند؛ ویروسی که گمان می‌رود بریتانیا خاستگاه آن باشد.

در کانادا روز شنبه دکتر باربارا یاف، مدیر ارشد بهداشت اونتاریو، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو مورد از ابتلا به این ویروس جدید را برای نخستین بار در این ایالت شناسایی کرده‌اند.

سازمان بهداشت سوئد در روز عید باکسینگ اعلام کرد که در این کشور هم نوع جدید کرونا را در مسافری شناسایی کردند که در پی بازگشت از بریتانیا بیمار شده بود و سپس جواب آزمایش وی مثبت شد.

به گفته سارا بایفورس، یکی از مقامات بهداشت سوئد، این شخص در قرنطینه خانگی قرار گرفته است و تاکنون مورد دیگری از ابتلا به نوع جدید کرونا را شناسایی نکرده‌اند. این در حالی است که مقامات سوئد سعی داشتند با بستن موقتی مرز دانمارک، جلوی ورود نوع جدید این ویروس را بگیرند زیرا این ویروس قبل از کریسمس در دانمارک شیوع پیدا کرده بود.

طبق اعلام مقامات اسپانیا در روز شنبه، در این کشور نیز چهار نفر مبتلا به نوع جدید کرونا شناسایی شده‌اند. به گفته این مقامات، نخستین مورد فرد بیماری بوده که از طریق هوایی وارد مادرید شده است.

نوع جدید کرونا با نام «ووی- ۲۰۲۰۱۲/۰۱» موجی از نگرانی در جهان به پا کرده است زیرا طبق اعلام محققان، نسبت به سایر انواع کرونا که در حال حاضر شایع است تا ۷۰ درصد سریعتر شیوع پیدا می‌کند.

بعد از آن که نخستین مورد این ویروس جدید را در جنوب شرقی انگلستان کشف کردند، کشورهای جهان از جمله کانادا، چین و بیشتر کشورهای اروپایی مرزهای خود را به روی مسافران ورودی از بریتانیا بستند تا مبادا این ویروس جدید به داخل مرزهای آن‌ها وارد شود. فرانسه عبوراز کانال مانش را برای کشتی‌هایی که سرنشینان آن جواب منفی آزمایش کووید-۱۹ با خود نداشته باشند، ممنوع کرده است.

ایالات‌متحده نیز اعلام کرده است تمامی مسافران هوایی که از بریتانیا می‌آیند باید جواب منفی آزمایش کرونا همراه داشته باشند. این در حالی است که اکنون چند کشور دیگر هم از شناسایی افراد مبتلا به نوع جدید کرونا خبر داده‌اند که ژاپن، دانمارک، استرالیا، هلند، هنگ‌کنگ، سنگاپور و فیلیپین از جمله آن‌ها هستند.

فرانسه نخستین مورد ابتلا به «ووی- ۲۰۲۰۱۲/۰۱» را در روز کریسمس تایید کرد و یکی از مقامات وزارت بهداشت این کشور گفت که جواب آزمایش یکی از شهروندان شهر تور مثبت شده است. این فرد روز ۱۹ دسامبر از سفر لندن بازگشته بود.

نوع جدید کرونا را نخستین بار در ماه سپتامبر در انگلستان شناسایی کردند ولی مقامات بهداشتی دچار تردید شده‌اند که شاید عامل افزایش میزان ابتلا در لندن و جنوب شرقی انگلستان در اوایل سپتامبر هم این ویروس جدید بوده باشد.

به گفته یکی از مقامات سازمان ملی آمار بریتانیا، ممکن است اکنون حدود دوسوم کسانی که در این نواحی جواب آزمایش کرونای آن‌ها مثبت شده است، به نوع جدید کرونا مبتلا باشند.

© The Independent

بیشتر از جهان